Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 21:28

12
شهریور
از سيب‌زمينی چه می دانيد؟

از سيب‌زمينی چه می دانيد؟

سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌های B و C است و پتاسیم فراوانی دارد. یك سیب‌زمینی متوسط 80 تا 90 كیلوكالری انرژی دارد. بیشتر مواد غذایی و مفید موجود در سیب‌زمینی درست در زیر پوست آن قرار دارد.

تحريريه ماهنامه آشپزباشی

 

سیب زمینی یكی از فراوان‌ترین نوع سبزیجات است و خیلی هم طرفدار دارد. بیش از 80 نوع سیب‌زمینی در جهان یافت می‌شود. در اصل این ماده غذایی از آمریكای جنوبی به اروپا آورده شد، ولی اروپایی‌ها تا پیش از قرن هجدهم توجه قابل ملاحظه‌ای به این محصول نكردند. تا پیش از آن سیب‌زمینی را به دلیل زیبایی گل‌های بوته‌هایش در بین باغ‌‌های گل می‌كاشتند. در واقع، اروپایی‌ها فكر می‌كردند كه خوردن جسم زیر خاك این گیاه خطرناك است و باعث بیماری می‌شود، ولی در مقابل ایرلندی‌ها خیلی زود به ارزش سیب‌زمینی پی بردند، به گونه‌ای كه به یكی از محصولات عمده غذایی‌ آنها تبدیل شد؛ چرا كه در خاكی كه چندان هم حاصلخیز نبود، به خوبی رشد می‌كرد. زمانی كه سیب‌زمینی به آمریكای شمالی برده شد، به اسم «سیب‌زمینی ایرلندی» شناخته می‌شد تا از سیب‌زمینی شیرین باز شناخته شود. در حال حاضر، هر ساله آمریكایی‌ها مقدار بسیار فراوانی سیب‌زمینی مصرف می‌كنند.
 

سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌های B و C است و پتاسیم فراوانی دارد. یك سیب‌زمینی متوسط 80 تا 90 كیلوكالری انرژی دارد. بیشتر مواد غذایی و مفید موجود در سیب‌زمینی درست در زیر پوست آن قرار دارد. اگر پیش از پختن سیب‌زمینی آن را پوست بكنید، مقدار بسیاری از مواد مغذی خود را از دست خواهد داد. بنابراین، وقتی می‌خواهید سیب‌زمینی را آبپز كنید، آن را با پوست آبپز كنید و وقتی كه پخت پوستش را بكنید.

شما می‌توانید از نشاسته سیب‌زمینی به جای آرد به عنوان غلظت‌دهنده در سوپ‌ها و سس‌ها استفاده كنید و همچنین، از آن به جای آرد در پختن كیك‌ها و شیرینی‌ها بهره ببرید. امتحان كنید تا ببینید كدام یك مزه‌ای بهتر خواهند داشت. برای اینكه نشاسته سیب‌زمینی تهیه كنید، سیب زمینی خام را پوست كنده و رنده كنید. سپس، آنها را در یك پارچه دو لایه كتانی قرار دهید و فشار دهید تا آب سیب‌زمینی خارج شود. بعد آن را در یك كاسه بریزید. بگذارید قدری بماند و سپس، آب آن را در كاسه دیگری بریزید. آنچه در ظرف اول باقی می‌ماند، نشاسته سیب‌زمینی است.

 

اگر می‌خواهید مقداری از سیب‌زمینی‌هایی كه خریده‌اید را فریز كنید، راه‌های گوناگونی برای این كار هست:

 

آنها را سرخ كنید
سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بكنید و به صورت خلال ببرید. آنها را به مدت 5 دقیقه در آب سرد خیس كنید، سپس آبشان را بگیرید و روی یك هوله تمیز قرار دهید تا به طور كامل خشك شوند. آنها را تا زمانی كه طلایی شوند، در روغن سرخ كنید. سپس سیب‌زمینی‌های سرخ شده را روی یك سینی بچینید و در یخچال بگذارید تا سرد شوند. بعد آنها را در كیسه‌های فریزری قرار دهید و درشان را ببندید. هر كیسه را تا سر پر نكنید. به اندازه 3 سانتی‌متر جای خالی بگذارید. بیش از 6 هفته سیب‌زمینی‌های فریز شده را نگه ندارید.

 

سیب‌زمینی‌ها را پوره كنید
شما می‌توانید پوره سیب‌زمینی را بین 4 تا 6 ماه در فریزر نگه‌دارید و بدون اینكه بگذارید یخ آنها باز شود، گرم كنید.

 

سیب‌زمینی‌ها را بپزید
سیب زمینی‌های پخته خوب فریز نمی‌شوند، چرا كه بافت و قوام اولیه‌ خود را از دست می‌دهند. ولی آنهایی كه دوبار پخته می‌شوند، بهتر در فریزر می‌مانند.

 

برچسب ها: سیب‌زمینی‌، خواص سیب‌زمینی‌، فواید سیب‌زمینی‌، پخت سیب‌زمینی‌، فریز کردن سیب‌زمینی‌ تعداد بازديد: 580 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز