Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:56

26
آذر
فوايد تغذيه‌ای عصاره مالت

فوايد تغذيه‌ای عصاره مالت

مالت عبارت است از دانه‌های جوانه زده غلات خصوصا جو تحت شرایط خاص كه منبع مناسبی از كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های تجزیه شده، انواع ویتامین‌های گروه B، املاح معدنی و تركیبات غذایی و همچنین منبع قابل توجهی از آنزیم‌های تجزیه كننده نشاسته می‌باشد.

دکتر صديقه نوبان

 

 

مالت عبارت است از دانه‌های جوانه زده غلات خصوصا جو تحت شرایط خاص كه منبع مناسبی از كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های تجزیه شده، انواع ویتامین‌های گروه B، املاح معدنی و تركیبات غذایی و همچنین منبع قابل توجهی از آنزیم‌های تجزیه كننده نشاسته می‌باشد. 

جو در حالت طبیعی حاوی آنزیم‌های بتا-آمیلاز، آمیلوگلوكوزیداز، بتا-گلوكوناز، پروتئاز و سلولاز‌ها به میزان كم می‌باشد. برای تبدیل نشاسته به قند باید این آنزیم‌ها فعال شوند. مالت  دارای 60 درصد مالتوز و 10 درصد ساكاروز و همچنین دارای مقدار زیادی فیبر محلول می‌باشد.

عصاره مالت

فرآورده‌ای است كه در نتیجه فرآیند دانه‌های جو سالم و مالت شده با آب در دمای مناسب و سپس تبخیر عصاره آبی و تغلیظ آن بدست می‌آید. در مرحله جوانه‌زنی بر اثر عملكرد آنزیم‌های مختلف موجود در جو، مواد مغذی بسیاری تشكیل یا افزایش می‌یابند (مثل ویتامین‌های گروه B و اسیدهای آمینه ضروری). سپس مالت را می‌جوشانند و با افزودن مواد خوراكی مجاز و رازك، مایع حاصل را صاف و بسته‌بندی می‌كنند. عصاره مالت جو هیچ گونه تداخلی با غذا و نیز با دارو ندارد. 

اثرات مفید مالت

عصاره مالت جو برای افرادی كه دچار یبوست هستند، می‌تواند مفید باشد و این افراد می‌توانند بجای مصرف داروی مسهل، بطور منظم و همیشگی از قرص مالت جو استفاده نمایند. هر فردی باید در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار كافی از فیبرهای غذایی محلول و غیرمحلول مصرف كند.

فیبرها اثرات مفید بسیاری دارند، از جمله اینكه باعث تنظیم عملكرد روده شده و التهاب روده و فتق معده را كاهش می‌دهند و می‌توانند در درمان دیابت موثر باشند. عصاره مالت موجب كاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می‌شود. عصاره مالت جو را در هوای اتاق و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. 

افزودن رازك

 افزودن رازك به مالت موجب طعم تلخ، عطر ویژه، تسهیل در امر شفاف سازی، افزایش پایداری كف و بالا بردن زمان ماندگاری (بدلیل خواص آنتی باكتریال آن) می‌شود. حمل و نقل رازك در دمای صفر درجه و جای خشك و تاریك باید انجام گیرد. 

اَشكال عصاره مالت

عصاره مالت جو به دو شکل پودری و مایع وجود دارد و به هر مقدار که پزشک تجویز کرده است (چه پودری و چه مایع) باید در شیر یا آب و یا آبمیوه مخلوط گردد تا حل شود. بهتر است آن را در شیر یا آب گرم حل نموده  و برای مدت طولانی مصرف کنید. 

نکات مهم

 افرادی که دچار انسداد روده هستند یا عمل جراحی در ناحیه شکم انجام داده‌اند، یا دچاراختلالات مزمن روده‌ای مثل بیماری التهاب روده یا بیماری کولون هستند، باید تحت نظر پزشک این عصاره را مصرف کنند، زیرا عصاره مالت به علت داشتن فیبر برای این بیماری‌ها مناسب نمی‌باشد. 

 این عصاره دارای کربوهیدرات است، به همین دلیل بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک آن را مصرف کنند. افرادی که سابقه  آلرژی  یا آسم دارند، ممکن است  نسبت به این عصاره واکنش نشان دهند، بنابراین باید مصرف آن قطع گردد. 

 در دوران بارداری برای رفع یبوست، مصرف فیبر غذایی توصیه می‌شود. عصاره مالت جو نیز مانند فیبر موجود در میوه‌ها  و سبزی‌ها، می‌تواند در برنامه غذایی روزانه مصرف شود. 

 این عصاره بر روی قدرت و فعالیت جنسی اثر بدی ندارد و برای مدت طولانی می‌توان آن را مصرف کرد. 

 همراه با این عصاره، باید مقدار زیادی آب و مایعات نوشید، زیرا باعث تجمع و تورم فیبر در دستگاه گوارش و انسداد یا حتی پارگی مری می‌شود. 

 عصاره مالت جو ایجاد نفخ و باد معده می‌کند، بنابراین باید دقت شود که چه مقدار از این عصاره باید مصرف شود.  

 توجه داشته باشید كه اگر در بلعیدن مواد غذایی دچار مشکل هستید، این عصاره را مصرف نکنید.

 

برچسب ها: عصاره مالت، اثرات مفید مالت، انواع عصاره مالت، خاصیت عصاره مالت، اثر درمانی عصاره مالت تعداد بازديد: 789 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز