Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:05

27
آبان
برنج؛ دانه‌هايی سفيد و مغذی

برنج؛ دانه‌هايی سفيد و مغذی

برنج حاوی درصد بالایی از كربوهیدرات است. در واقع 90 درصد كالری برنج، ناشی از كربوهیدرات آن است.

نسرین مویدنیا

 

برنج از غلات بسیار مغذی و كامل است و پرمصرف‌ترین غذای دوسوم جمعیت جهان محسوب می‌شود. برنج فاقد چربی، كلسترول، گلوتن و سدیم می‌باشد. هضم این ماده غذایی بسیار آسان است.

كربوهیدرات‌های برنج

برنج حاوی درصد بالایی از كربوهیدرات است. در واقع 90 درصد كالری برنج، ناشی از كربوهیدرات آن است. برنج غذایی از دسته كربوهیدرات‌های پیچیده است كه نسبت به غذاهای كربوهیدراتی ساده، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می‌باشد.

فیبر رژیمی برنج

غذاهای غنی از فیبر، به بهبود عملكرد روده‌ها كمك كرده و درصد ابتلا به بیماری‌های روده‌ای را كاهش می‌دهند. یك‌دوم فنجان برنج سفید، حاوی 3/0 گرم فیبر رژیمی است، در حالی كه همین مقدار برنج قهوه‌ای، حاوی 8/1 گرم فیبر رژیمی می‌باشد.

پروتئین برنج

برنج اگرچه یك منبع غنی از پروتئین به‌شمار نمی‌رود، ولی كیفیت پروتئینی آن از سایر غلات بالاتر می‌باشد.

چربی برنج

برنج حاوی مقدار بسیار ناچیزی چربی می‌باشد. برنج فاقد كلسترول است و با توجه به درصد بسیار پایین چربی، یك غذای فوق‌العاده در تمام رژیم‌ها محسوب می‌گردد.

اسید فولیك برنج

یك‌دوم فنجان برنج سفید غنی‌شده، حاوی 8 درصد كل مقدار اسیدفولیك مورد نیاز روزانه بدن می‌باشد. اسید فولیك جزو خانواده ویتامین‌های گروه B است كه مصرف آن خصوصا در دوران بارداری، جهت جلوگیری از وقوع نقص‌های مغزی و عصبی در جنین توصیه می‌گردد. 

تیامین برنج

یك‌دوم فنجان برنج پخته‌شده قهوه‌ای و سفید، به ترتیب حاوی 6 و 7 درصد از كل مقدار تعیین‌شده مورد نیاز روزانه به تیامین می‌باشد. تیامین در تبدیل گلوكز به انرژی، سلامت قلب، مغز و اشتهای خوب موثر است. 

نیاسین برنج

یك‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای و سفید پخته شده به ترتیب 8 و 6 درصد از كل مقدار نیاسین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند. نیاسین در تبدیل گلوكز به انرژی و نیز سلامت پوست، اعصاب و دستگاه گوارش ضروری است. 

آهن برنج

یك‌دوم فنجان برنج پخته‌شده سفید و قهوه‌ای، به ترتیب 7 و 8 درصد از كل نیاز روزانه به آهن را تامین می‌كنند. آهن در اكسیژن‌رسانی به بافت‌ها و نیز تبدیل گلوكز و اسیدهای چرب به انرژی لازم است. 

ریبوفلاوین برنج

یك‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای پخته، 1 درصد از كل مقدار ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌كند. ریبوفلاوین در تولید انرژی و حفظ بافت پوست و چشم ضروری است.

ویتامین E برنج

یك‌دوم فنجان برنج، حاوی مقدار ناچیزی ویتامین E می‌باشد. ویتامین E در بدن نقش آنتی‌اكسیدانی دارد. 

كلسیم برنج

كلسیم برنج بسیار كم است. كلسیم از عناصر ضروری در ساخت دندان و استخوان، و نیز تنظیم‌كننده فرآیند‌های بدن است.

فسفر برنج

یك‌دوم فنجان برنج پخته شده قهوه‌ای و سفید، به ترتیب 8 و 3 درصد از كل نیاز به فسفر را تامین می‌كند. فسفر در سوخت و ساز بدن و در ساخت استخوان و دندان نقش كلیدی دارد.

پتاسیم برنج

یك‌دوم فنجان برنج پخته‌شده قهوه‌ای و سفید به ترتیب 1 درصد و مقدار بسیار ناچیزی از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین می‌كنند. پتاسیم برای تولید پروتئین‌ها، عملكرد آنزیم‌ها در سلول‌ها و نیز برای حفظ تعادل مایعات در بدن لازم است.

 

برچسب ها: برنج، برنج و سلامتی، فواید برنج، خواص درمانی برنج، ارزش غذایی برنج، ترکیبات برنج تعداد بازديد: 757 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز