بسیاری از والدین می دانند که خوردن صبحانه توسط فرزندشان پیش از رفتن به مدرسه برای آنان اهمیت دارد. حتی اگر دانش اموزان تمایلی به خوردن صبحانه نداشته باشند نیز واقعیت آن است که صبحانه انرژی مورد نیاز مغز و بدن را برای عملکرد در طول روز فراهم می کند. به تازگی تحقیقی درباره تاثیر صبحانه بر انگیزه دانش آموزان برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در مدارس استرالیا انجام شده است. محققان استرالیایی بررسی کردند که آیا صبحانه سالم، صبحانه ناسالم یا اصلا صبحانه نخوردن اهمیت دارد یا خیر.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، برخلاف عواملی که خارج از کنترل دانش آموز است (مانند کیفیت تدریس) یا عواملی که بهبود آن ها به زمان نیاز دارد (مانند مهارت های مطالعه) خوردن صبحانه عاملی است که دانش آموزان می توانند فورا بر روی آن کنترل داشته باشند. هم چنین، خوردن صبحانه موضوعی است که می تواند به سرعت توسط مدارس مورد توجه قرار گیرد.
پژوهشگران استرالیایی قصد داشتند با پژوهش خود به پاسخ این پرسش دست یابند که آیا خوردن صبحانه بر انگیزه و پیشرفت دانش آموزان تاثیر می گذارد یا خیر. آنان هم چنین می خواستند بدانند که آیا مهم است که صحبانه سالم باشد یا خیر.
بنابراین، به عنوان بخشی از پروژه شورای تحقیقات استرالیا آنان 648 دانش آموز دبیرستانی استرالیایی را از پنج مدرسه خصوصی در نیوساوث ولز مورد مطالعه قرار دادند. دو مورد از آن مدارس تک جنسیتی پسرانه، دو مدرسه تک جنسیتی دخترانه و یک مدرسه مختلط بود. دانش آموزان در میانگین سنی 13 تا 14 سال قرار داشتند. ابتدا دانش آموزان یک نظرسنجی آنلاین از عادات صبحانه خود را تکمیل کردند. آنان به این پرسش پاسخ دادند که آیا در آن روز صبحانه خورده اند یا خیر و معمولا چه نوع مواد غذایی ای را برای صبحانه مصرف می کنند؟ با توجه به دستورالعملهای ملی رژیم غذایی امتیازی برای تعداد دفعات مصرف مواد غذایی سالم در وعده صبحانه مانند مصرف میوه و سبزیجات، لبنیات و پروتئین، غلات کامل و آب در نظر گرفته شد.
بیشتربخوانید:
مسیر سخت لاغری در پا به سن گذاشته ها
هم چنین، این پرسش مطرح شد که آنان چند وقت یکبار صبحانه ناسالم با گزینه های چون نوشابه های شیرین، گوشت فرآوری شده، فست فود، نان های غیر سالم و میان وعده های ناسالم مصرف می کنند. در بخش بعدی انگیزه دانش آموزان در انجام تکالیف علمی و میزان اهمیت دادن آنان به این موضوع و تمرکزشان در یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله سوم دانش آموزان آزمونی را براساس محتوای برنامه درسی انجانم دادند. بدین ترتیب محققان به مطالعه تصویری از یک روز از زندگی دانش آموزان پرداختند.
آنان هم جنین پرسش هایی را در مورد پیشینه شخصی دانش آموزان، میزان عملکرد آنان در علوم مختلف و هم چنین ویژگی کلاس های درس از جمله زمان تدریس در طول روز را مطرح کردند تا بتوانند این موارد را در یافته های خود توضیح دهند.
یافته های پژوهش
نتایج پژوهش صورت گرفته نشان داد دانش آموزانی که صبحانه ای سالم می خورند سطوح بالاتری از انگیزه و پیشرفت را نشان می دهند. این بدان معناست که آنان در فراگیری دروس علمی خود اعتماد به نفس و تمرکز بیش تری داشتند و نمرات بالاتری را در آزمون کسب کردند. در مقایسه با آنان دانش آموزانی که صبحانه نخورده بودند انگیزه و پیشرفت کم تری داشتند. این نتیجه غیر منتظره نبود. با این وجود، آن چه محققان را شگفت زده ساخت این بود که دانش آموزانی که صبحانه نمی خوردند به اندازه دانش آموزانی که صبحانه ناسالم می خوردند انگیزه و پیشرفت تحصیلی پایینی داشتند. این نشان می دهد که خوردن یک صبحانه ناسالم می تواند به اندازه نخوردن صبحانه انگیزه و موفقیت را مختل کند. نتیجه بررسی نشان داد دانش آموزان حتی اگر پیش تر در تحصیلات شان عملکرد خوبی داشته اند اگر صبحانه نخورده باشند یا صبحانه ناسالم خورده باشند کماکان از نظر انگیزه و موفقیت نمره پایینی کسب خواهند کرد.
اگرچه محققان در بررسی انجام شده نتوانستند دلیل خاصی را برای این موضوع پیدا کنند اما احتمالا دلیل این موضوع بدان خاطر است که خوردن انواع مواد غذایی ناسالم به ذهن یا بدن سوخت لازم برای فراگیری علوم و دروس را نمی رساند. در نتیجه، این بررسی نشان داد که یک تغییر کوچک و نسبتا قابل دستیابی در زندگی یک دانش آموز یعنی گنجاندن یک وعده صبحانه سالم در هر روز می تواند تاثیر تحصیلی مثبتی داشته باشد.