Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 09:48

4
فروردین
ماهی

ماهی

غذاهای دریایی به حق سزاوار عنوان سالم و رژیمی خود هستند. ماهی سرشار از پروتئین است. ماهی های روغنی از جمله ماهی خال مخالی و ماهی هرینگ حاوی چربی اشباع شده

مترجم : مرضیه عارف

 

تحریریه زندگی آنلاین : غذاهای دریایی به حق سزاوار عنوان سالم و رژیمی خود هستند. ماهی سرشار از پروتئین است. ماهی های روغنی از جمله ماهی خال مخالی و ماهی هرینگ حاوی چربی اشباع شده ( نوعی چربی که باعث کاهش کلسترول می شود ) می باشند. ماهی های سفید یک منبع کامل از مواد معدنی هستند همانطور که آنها نیز چربی کمی دارند ، به ویژه اگر به صورت آب پز ، بخار پز یا کبابی مصرف گردند. صدف ها دارای کلسترول بالا هستند اما چربی اشباع شده آنها نیز بسیار کم می باشد و در صورتی که متعادل خورده شود ، غذایی بسیار سالم به شمار می آید. تنوع ماهی و صدف بسیار گوناگون است. شما می توانید در طول سال هفته ای یک مرتبه غذای دریایی داشته باشید بدون اینکه نوع غذای دریایی شما تکراری شود. برای افرادی که مشغله زیاد و وقت کمی برای درست کردن غذا دارند ، غذاهای دریایی بسیار سریع و آسان ، به کمک مواد اولیه و مخلفاتی جذاب اماده می شوند. بسیاری از انواع ماهی و مخصوصا صدف به صورت آماده برای پخت فروخته می شوند و به همین دلیل تنها به چند دقیقه زمان برای طبخ نیاز دارند. ماهی در مقایسه با گوشت هم از نظر مادی با صرفه تر است و هم ضایعات آن مانند غضروف و چربی کمتر می باشد . گنجاندن ماهی به طور مرتب در برنامه غذایی شما مزیت های فراوانی دارد.

 بیشتربخوانید:

راه های تشخیص ماهی تازه

 

 

 

 

خرید ماهی وصدف

برای خرید ماهی به هر جایی که پا می گذارید، سوپر مارکت و یا حتی به ماهی فروشی های معتمد محلی ، از این راهنما استفاده کنید:

چشم های ماهی باید شفاف ، براق و نمناک باشد. ماهی هایی که دارای چشم های تیره ، غیر شفاف و خاکستری هستند را خریداری نکنید.

آبشش ماهی باید به رنگ قرمز روشن و یا صورتی باشد ، نه تیره و خاکستری رنگ.

از ماهی باید بوی دریا استشمام شود نه بوی دیگری. صدف های پخته شده نیز باید بوی تازگی بدهند بدون هیچ بویی شبیه آمونیاک.

هنگامی که با انگشتتان روی ماهی فشار می آورید ، گوشت آن باید حالت ارتجاعی داشته باشد و جای فشار انگشت بر روی آن نماند.

صدف هایی که مانند مفصل هستند مانند صدف خوراکی ، صدف دو کفه ای یا ماسل ، باید به طور کامل قبل از پخت بسته باشند. در صورت باز بودن محکم به آن ضربه بزنید ، در صورتی که صدف بسته نشد آن را خریداری نکنید.

به این دلیل که شما نمیتوانید متوجه شوید ، ماهی ای که خریداری کرده اید مخصوصا اگر از سوپر خریداری شده ، چه زمانی صید شده ، بهتر است در همان روز خرید ، آن را طبخ کنید. در صورتی که برای خور دن ماهی برنامه ای ندارید ، می توانید آن را برای کمتر از دو روز در یخچال نگه دارید. یخچال مکان مناسبی برای نگه داری ماهی نیست زیرا حداقل دمای یخچال 38 درجه فارنهایت ، 5 درجه سانتیگراد است ، در حالیکه ، مناسب ترین دما برای نگهداری ماهی 32 درجه فانهایت و یا 0 درجه سانتیگراد است. ماهی را در کیسه فریزر قرار داده و بر روی ان یخ قرار دهید. روی آن را پوشانده و در خنک ترین قسمت یخچال بگذارید. ماهی های دارای پوسته سخت و محکم مانند سپر ماهی و کوسه ماهی و ماهی های پهن خیلی راحت تر از ماهی هایی مانند ماهی خاردار منجمد می شوند. با این وجود همه ی انواع ماهی ها نسبتا زود فاسد می شوند . منجمد کردن ماهی های روغنی بسیار سخت است، اما اگر شما مجبور هستید آن را بیشتر از دو روز نگه دارید ، بهترین کار منجمد کردن آن است. قبل از پخت باید ماهی ها را به آرامی و به طور کامل یخ زدایی کنید.

بیشتر بخوانید:

چند راهکار ساده برای از بین بردن بوی زهم مرغ و بوقلمون

 

 

 

 

آماده کردن

مقدار آماده کردن ماهی که نیاز دارید به مکان خرید آن بستگی دارد. ممکن است در یک سوپرمارکت ، قسمتی برای عرضه ماهی تازه و یک ماهی فروش ماهر برای فروش وجود داشته باشد. به این صورت که در همان لحظه ماهی تازه را پاک کرده و به شما تحویل می دهد ، در صورتی که فروشنده های دیگر ماهی را به صورت بسته بندی می فروشند. خیلی از ماهی ها بدون فلس و با شکم خالی ، حتی به طور کامل یا فیله شده به فروش می رسند . ماهی فروش حتی می تواند در قبال مبلغی ناچیز ماهی را برای شما آماده کند . به هر حال خرید یک ماهی کامل و آماده کردن آن در خانه ، برایتان ارزان تر تمام می شود . کار سختی نیست و فقط به تمرین نیاز دارد.

 

انواع طبخ ماهی

دستورالعمل ها و روش های مختلفی مخصوص ماهی های متفاوت وجود دارد ، اما به عنوان یک قانون کلی : آب پز کردن ، بخار پز کردن و جوشاندن نسبت به برشته کردن ، پختن در فر و کباب کردن ، رطوبت بیشتری ایجاد می کند. خشک شدن مواد ، اندازه آن را کاهش می دهد ، اگرچه در سه دستور اخر از آنجا که غذا در دمای بسیار بالایی آماده می شود ، کاهش آب مواد ، پخت سریع غذا را تضمین خواهد کرد.

 

آب پز کردن

ابتدا باید ماهی را در مایه مخصوص فرو ببرید که این مایه می تواند شامل موادی از جمله ( آب ، سرکه ، نمک ، فلفل سیاه ) ، عصاره ماهی ، شیر ، سرکه سیب و آب انگور باشد. برای اینکه ماهی به خوبی آب پز شود مایه را باید بجوشانید و به محض این که به نقطه جوش رسید قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید ماهی با باقیمانده گرمای مایع پخته شود. این روش برای زمانی مناسب است که شما نمی خواهید ماهی بیش از حد بپزد و یا قصد دارید آن را سرد سرو کنید.

بخارپز کردن

ارزش غذایی ماهی ها وصدف ها در صورتی که به صورت بخارپز تهیه شوند بیشتر است. برای بخارپز کردن آنها نیز از مواد معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. برای رطوبت و طعم خوب ماهی بهتر است آن را به صورت بخارپز تهیه کنید. این کار را می توانید به وسیله طرف مخصوص پخت ماهی ، قابلمه های دو طبقه و یا قرار دادن سبد بخارپز ( آبکش ) بر روی قابلمه حاوی آب جوش ، انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

10روش برای از بین بردن بوی ماهی

 

 

 

 

پختن

ماهی ها را به عنوان یک نوع خورشت به صورت کامل و یا خورد شده می توان با مخلفات دیگری از جمله سبزیجات ، درون یک مایع پخت. شما می توانید با پخت ماهی ، طعم جدیدی ایجاد کنید.

 

بریان کردن

بریان کردن سریع ترین و آسان ترن روش تهیه ماهی در اشکال مختلف درسته ، فیله و استیک می باشد. صدف ها را نیز در صورتی که از طول نصف شده باشند می توان به صورت بریان آماده مپکرد. سینی باید در بالاترین قسمت فر قرار گیرد تا ماهی ها به منبع تولید حرارت کاملا نزدیک باشند. از دیگر وسایل مناسب برای بریان کردن ماهی ، باربیکیو ، کباب پز یا همان منقل است. ماهی را به کره ، روغن یا هر طعم دهنده ای که مورد علاقه تان است آغشته و در طول زمان پخت مرتبا با قلم موی مخصوص از همان مایه بر روی ماهی بمالید تا مطمئن شوید که رطوبت خود را از دست نداده و خشک نشده است.

 

پختن و کباب کردن

شامل تمام روش های پخت داخل فر می شود ، مانند برشته کردن بدون درپوش یا پیچیدن ماهی درون کاغذ روغنی . سرو ماهی پیچیده شده در کاغذ روغنی برای مهمان ها فوق العاده است ، زیرا زمانی غذا در فر در حال اماده شدن می باشد ، شما می توانید همزمان غذای دیگری را آماده کنید.

 

سرخ کردن

می توانید سطح ماهی را با خمیر ، آرد و یا خرده نان بپوشانید . سپس داخل روغن زیاد فرو ببرید تا سرخ شود. شما برای تهیه این نوع غذا به یک ماهیتابه چدنی محکم و گود یا یک سرخ کن نیاز دارید. هنگامی  که می خواهید تکه های درشت ماهی آغشته به خمیر تهیه کنید ، بهترین دما برای این که ماهی ها بپزد و خمیر نسوزد ، 350 درجه فارنهایت و 180 درجه سانتیگراد می باشد. اگر ماهی به خرده های نان ، آغشته شده ، بهتر است در دمایی معادل 190 درجه سانتیگراد و یا 375 درجه فارنهایت سرخ شود. هنگامی که غذا با روش سرخ کردن آماده می شود ، روغن آن را با کاغذ روغن گیر مخصوص آشپزی بگیرید تا غذا همیشه ترد بماند.

 

تفت دادن

این یکی از روش های سریع تهیه ماهی است که فقط به 3 تا 4 دقیقه زمان نیاز دارد. مقدار کمی روغن خالص یا مخلوط کره و روغن  را داخل ماهیتابه ریخته و گرم کنید ، سپس ماهی را به آن اضافه کرده و تا زمانی که ماهی طلایی رنگ شود ، به سرخ کردن ادامه دهید . یک ماهی تابه نچسب برای این کار مناسب است.

 

Quick&easy.com

تعداد بازديد: 51 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز