Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:59

25
آذر
آشنایی با رژیم لاغری و سم زدایی آب میوه

آشنایی با رژیم لاغری و سم زدایی آب میوه

رژیم های آب میوه به طور فزاینده ای در دسته رژیم های درست و سریع قرار گرفته و محبوب شده اند. این رژیم ها نوید کاهش وزن چشم گیر در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه را می دهد. علاوه بر ادعای مزایای سلامتی

مترجم : مرضیه عارف

 

 

تحریریه زندگی آنلاین : رژیم های آب میوه به طور فزاینده ای در دسته رژیم های درست و سریع قرار گرفته و محبوب شده اند. این رژیم ها نوید کاهش وزن چشم گیر در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه را می دهد. علاوه بر ادعای مزایای سلامتی دیگر مانند سم زدایی از کبد ، شفافیت پوست و بهبود خلق و خو را در بر دارد. اما آیا کاهش وزن در این رژیم پایدار است و آیا پیروی از چنین رژیم های غذایی افراطی خطرناک است؟

 

رژیم آب میوه چگونه عمل می کند؟

بسیاری از رژیم های آب میوه شامل پرهیز از خوردن سایر غذاها و فقط نوشیدن آب میوه است ، در حالی که برخی شامل خوردن غذاهای جامد خاص نیز هستند . کالری دریافتی معمولا در رژیم های غذایی آب میوه بسیار محدود است.

شدیدترین رژیم های آب میوه معمولا محدود به یک دوره زمانی کوتاه هستند ، اغلب بین سه روز تا یک هفته . رژیم های آب میوه معمولا گیاه خواری هستند و می توانند وگان نیز باشند ، اگرچه برخی برنامه ها به شما اجازه می دهند عسل یا ماست را به آب میوه اضافه کنید.

بیشتربخوانید:

8روش طبیعی برای پاکسازی کبد

 

 

 

 

در رژیم آب میوه چه چیزی می توان خورد؟

همان طور که از نام آن پیداست ، رژِیم آب میوه فقط شامل مصرف آب میوه و سبزیجات است . می توانید آنها را در خانه درست کنید یا به صورت آماده بخرید. در شدیدترین موارد ، تمام غذاهای جامد در طول این رژیم از منو غذایی خارج می شوند ، هرچند ممکن است در برخی موارد مقدار کمی سوپ مصرف شود. آب میوه های سبز که با کرفس ، اسفناج یا کلم تهیه می شوند ، برای اطمینان از دریافت سبزیجات سبز در این رژیم گنجانده می شود.

 

کمبود مواد مغذی

گرفتن آب میوه باعث می شود که برخی از مواد مغذی میوه از بین برود ، فیبر غذایی و همچنین سایر مواد مغذی مفیدی که در پوست یا دانه ها یافت می شود از بین می رود. به عنوان مثال ، مغز سفید مرکبات مانند پرتقال را می توان نام برد که منبع مفیدی از فلاونوئید های محافظ است.

آهن معدنی که برای حمایت از سطوح انرژی مهم است و چربی ها ، از جمله انواع ضروری امگا 3 ، مواد مغذی کلیدی هستند که احتمالا در رژیم غذایی آب میوه وجود ندارند. چربی ها برای تولید و تنظیم هورمونی و همچنین عملکرد صحیح مغز ضروری هستند. یکی دیگر از درشت مغذی های مهم که احتمالا کمبود آن وجود دارد ، پروتئین است. پروتئین برای حفظ عضلات و حمایت از رشد و ترمیم و همچنین برای تولید هورمون مورد نیاز است.

 

قند بالایی دارد

آب میوه ها احتمالا حاوی قند بالایی هستند. آب میوه گیری قند های موجود در میوه را آزاد می کند ، آنها را به قند های آزاد تبدیل می کند ، فیبر را از بین می برد ، به این معنی که قند سریعتر از زمانی که یک تکه کامل از میوه را بخورید در جریان خون جذب می شود.

ترکیبی از افزایش سریع قند خود و کمبود فیبر ممکن است منجر به گرسنگی و ولع خوردن در این نوع رژیم شود. برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کرده اند که نوشیدن فروکتوز به شکل مایع ممکن است بر کبد تاثیر بگذارد و به طور بالقوه می تواند مغز ما را فریب دهد که فکر کند هنوز گرسنه هستیم ، که همچنین ممکن است اشتها و میل به خوردن غذا را افزایش دهد. انجمن دندان پزشکی بریتانیا نیز ارتباط بین مصرف آب میوه و پوسیدگی دندان را تایید کرده است.

 

آب میوه گیری برای کاهش وزن

بیشتر مردم احتمالا به دنبال رژیم آب میوه مقداری وزن کم می کنند ، زیرا این رژیم شامل حذف منابع چربی و پروتئین و کاهش قابل توجه کالری دریافتی است. با این حال ، با بازگشت به عادت غذایی قبلی خود ، کاهش وزن در طولانی مدت پایدار نخواهد بود. باید توجه داشته باشید که مقدار وزنی که از دست می دهید به شرایط فردی شما از جمله اینکه در ابتدا چقدر وزن کم می کنید ، بستگی دارد.

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی کوتاه مدت سه روزه آب میوه ممکن است برای سلامت روده و به نوبه خود برای حفظ وزن مفید باشد. این به این دلیل است که در حال حاضر تصور می شود تعادل باکتری ها در روده بر وزن تاثیر می گذارد.

 

رژیم آب میوه برای پوست

میوه ها وسبزیجات خام منابع بسیار خوبی از مواد مغذی حمایت کننده پوست مانند ویتامین C ، حمایت کننده کلاژن و بتاکاروتن ( ویتامین A ) دوستدار پوست هستند. با این حال ، برخی از این مواد مغذی مفید مانند ویتامین های E, A وK برای جذب شدن به چربی نیاز دارند ، بنابراین کمبود چربی در یک رژیم غذایی آب میوه ممکن است بر روی دسترسی به این ویتامین ها تاثیر بگذارد. برای داشتن پوستی سالم و جوان ، باید از منابع پروتئین و انواع چربی های امگا نیز استفاده کنید، که هر دوی آنها معمولا در یک رژیم غذایی آب میوه وجود ندارند.

با این حال ، سایر تغییرات رژیمی که در رژیم آب میوه نقش دارند ، مانند حذف قند های تصفیه شده ، غذاهای فراوری شده و الکل ، ممکن است برای بهبود وضعیت پوست مفید باشد.

 

تقویت کننده خلق و خو

برخی گزارش ها حاکی از بهبود کلی خلق و خو در صورت ترکیب این رژیم با تغییرات سبک زندگی هستند. این موضوع ممکن است بیشتر مربوط به سایر تغییرات رژیم غذایی باشد ، مانند کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و ناخواسته ، و همچنین حذف الکل ، کافئین و قند های تصفیه شده.

 

دیدگاه یک متخصص تغذیه

شواهد علمی کمی برای حمایت از رژیم آب میوه به عنوان یک رویکرد معقول برای سلامتی وجود دارد. علاوه بر این ، اگر این نوع رژیم غذایی را بیش از چند روز دنبال کنید ، بعید است که تمام نیاز های غذایی بدن خود را براورده کنید.

همانطور که گفته شد ، میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل هستند و همه ما باید در رژیم غذایی روزانه از آنها استفاده کنیم. مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و فیبر را هم فراهم می کنند. با این حال ، آب میوه ها ( آب میوه های 100 درصد شیرین نشده ) فقط می توانند به عنوان ویتامین روزانه استفاده شوند ولی فیبر موجود در آنها را از دست می دهید.

وقتی سخن از سم زدایی به میان می آید ، بدن ما یک سیستم سم زدایی داخلی دارد که شامل کبد، کلیه ها ، ریه ها ، روده و پوست می شود. بنابراین برای شروع فرایند سم زدایی نیازی به پیروی از یک رژیم غذایی آب میوه ندارید. بدن شما سخت کار می کند تا اینکار را به طور مداوم برای شما انجام دهد.

اگر به دنبال یک رژیم کوتاه مدت هستید ، آب میوه ها را خودتان با محصولات تازه و ارگانیک با تمرکز بر سبزیجات و طعم دادن با مقدار کمی میوه درست کنید. آب میوه را فقط به اندازه ای که نیاز دارید درست کنید و برای استفاده از فیبر آن مقداری از پالپ میوه های آب گرفته را به آن اضافه کنید.

بیشتربخوانید:

با خوردن چند میوه کبد چرب را درمان کنید

 

 

 

 

چه کسانی باید از رژیم های آب میوه پرهیز کنند؟

اگر شرایط بیماری دارید یا دارو مصرف می کنید ، قبل از ایجاد هر گونه تغییر شدید در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید . مصرف زیاد قتدهای طبیعی باعث ایجاد نوسانات سطح قند خون می شود ، بنابراین کسانی که دیابت یا مشکلات مدیریت قند خون دارند باید از رژیم های آب میوه خودداری کنند.

توصیه می شود از رژیم های آب میوه در موارد زیر اجتناب کنید:

باردار بودن یا دوران شیردهی

افراد مسن یا زیر 18 سال

در حال نقاهت بعد از جراحی

شرایط کلیوی یا کبدی

صرع

کم خونی یا افت فشار خون

 

آیا رژیم آب میوه تاثر گذار است؟

در کوتا ه مدت ، رژیم آب میوه ممکن است احساس انرژی بیشتری در شما ایجاد کند و حتی منجر به کاهش وزن شود. با اینحال ، هر رژیم غذایی افراطی که چندین گروه غذایی را حذف می کند ، بهتر است با احتیاط برخورد شود. این رژیم غذایی ناپایدار است و احتمالا به محض این که به غذای معمولی برگردید ، دوباره افزایش وزن خواهید داشت . علاوه براین ، این یک رژیم غذایی با قند بالا است ، بنابراین ممکن است احساس گرسنگی را افزایش دهد و تاثیر منفی بر سلامت کبد ، خواب و دندان ها بگذارد.

لطفا توجه داشته باشید : اگر قصد دارید هر نوع رژیم غذایی را امتحان کنید ، لطفا ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که می توانید بدون خطر برای سلامتی این کار را انجام دهید.

 Sarah Lienard

Bbcgoodfood.com

برچسب ها: رژیم غذایی، سبزیجات، کاهش وزن، سم زدایی بدن، سم زدایی کبد تعداد بازديد: 93 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز