Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:47

9
فروردین
«افطار» را با این مواد غذایی شروع کنید

«افطار» را با این مواد غذایی شروع کنید

متخصص تغذیه گفت: در سحر از خوردن چایی پررنگ و قهوه خودداری کنید. چون این مواد مدر هستند و آب بدن را دفع می کنند ، همچنین از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید و نوشابه را از وعده غذایی حذف کنید.

سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تاکید بر استفاده از تمام گروه‌های مواد غذایی در این ایام اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان لازم است از تمام گروه های غذایی استفاده شود. با روزه داری و حذف یک وعده غذایی که در حدود ۶۰۰ کالری است، انرژی های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن که به صورت چربی انباشته شده است، کاهش یافته و باعث می شود نوعی جرم گیری در تمام ارگانهای حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

مظهری در این باره ادامه داد: تغذیه باید متعادل و متنوع باشد و تمام نیاز بدن به پروتئین و ریزمغذی‌های ۵۰ گانه از این طریق تامین شود. هرگونه بیش خوری و کم خوری منجر به سوء تغذیه یا اضافه وزن شده و تبعات خودش را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه در کنار ایجاد تعادل در هیچ ماهی از سال به اندازه ماه مبارک رمضان، اسراف در مصرف مواد قندی و چربی مشاهده نمی شود، گفت: مواد قندی که در این ایام از طریق مصرف مواد غذایی چون زولبیا و بامیه، حلوا و شله زرد به بدن می رسد، بسیار فراتر از نیاز آن بوده و این مسئله باعث می شود افراد از این موهبت الهی که یک درمان اجباری است محروم شده و در پایان ماه مبارک رمضان به جای اینکه شاداب و سرحال باشند و بدنشان با تجربه تحمل گرسنگی و تشنگی توان خودش را افزون تر کرده و به بازسازی و تقویت سیستم دفاعی اش بپردازد، اثر عکس داشته باشد، ضعیف تر شده و با افزایش قند خون، اوره و نظیر آن رو به رو شود.

بیشتربخوانید:

نکات مهم تغذیه ای برای افطار، سحری و شام

 

 

متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که برخی توصیه های اسلامی چون آغاز افطار با نمک یا خرما تا چه میزان مورد توصیه علم تغذیه نیز هست، گفت: از زمان سحر تا افطار در یک فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی کم می شود و با فرارسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می آید که باید با کمک تغذیه آن را به درستی تنظیم کرد. شروع افطار با نمک و آب جوش، بدن را آماده دریافت مواد غذایی دیگر می کند. پس از آن استفاده از یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش وعسل بسیار مناسب است و می تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

وی اضافه کرد: این میان خرما، علاوه برقند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است.

مظهری با بیان این مطلب که ممکن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، گفت: استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه و یا سوپ رقیق جو با ترکیب سبزیجات مختلف و غلات که با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده اند برای شروع افطار در این افراد مناسب هستند.

وی ادامه داد: استفاده از شیربرنج و فرنی که با قطعات میوه های خشک و خلال بادام غنی شده است و یا نان سنگگ به همراه پنیر و گردو هم مطلوب هستند . لازم به ذکر است آرام خوردن غذا و افراط نکردن در مصرف آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اجتناب از نوشیدنی های بسیار خنک بویژه نوشیدنی های گازدار و چای داغ و پی در پی نه تنها کمکی به فرد نمی کند بلکه عطش وی را نیز بیشتر می کند.

بیشتربخوانید:

مهم ترین نکات تغذیه ای برای وعده «سحری» در ماه رمضان

 

 

 

مظهری ضمن بیان اینکه سحری باید یک صبحانه کامل و متنوع به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپ های تهیه شده با آب مرغ و آب گوشت بدون چربی و حلیم های خانگی باشد اظهار داشت : حتی می توانند از سالادهایی که حاوی حبوبات پخته شده است استفاده کنند مثل لوبیا پخته و کنجد و زیتون و تخم مرغ ، تا بتوانند انرژی را در طول روز در بدن خود ذخیره کنند.

وی، در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان بیان کرد : در درجه اول باید از خوردن غذاهایی که دارای پروتئین زیاد هستند و در روغن تهیه شده اند خودداری کرد. این درست برعکس تصور عامه مردم است که می گویند هرچه غذاها سنگین تر و پر روغن تر باشند ، تحمل آنان را برای روزه بیشتر می کند.» وی در ادامه افزود:« باید از مواد غذایی که هضم آن طولانی تر است مانند ترکیبی از غلات و حبوبات در هنگام سحر استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت : در سحر از خوردن چایی پررنگ و قهوه خودداری کنید. چون این مواد مدر هستند و آب بدن را دفع می کنند ، همچنین از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید و نوشابه را از وعده غذایی حذف کنید ، سبزیجات در دستگاه گوارش باعث جذب آب می شوند و وقتی با آب ترکیب شوند به صورت ژل در می آیند که این عمل باعث نگهداری آب در بدن و عدم دفع زودهنگام آب از بدن می شود در نتیجه کمتر تشنه می شوید.

بیشتربخوانید:

بهترین میوه برای رفع عطش و تشنگی ماه رمضان

 

 

 



وی ضمن اشاره به میزان کم مصرف نمک در سحر متذکر شد: افراد نباید سحری را از برنامۀ غذایی حذف کنند چون باعث کاهش توان افراد در مقابل گرما شده و باعث بروز مشکلاتی چون سرگیجه ، حالت تهوع ، عدم تمرکز و غیره می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص نوشیدنی های مفید برای روزه داران ، گفت :« بهترین نوشیدنی آب می باشد و فقط باید به این نکته توجه کنیم که زیاد سرد نباشد و در هنگام افطار هم بهتر است شیر کم چرب با خرما استفاده شود و ترجیحا شیر قبلا جوشیده و ولرم باشد. توجه داشته باشید مواد سرد یا نوشیدنی های سرد معده را تحریک می کنند و همچنین عطش را نیز از بین نمی برند.»

مظهری در ادامه گفت : اگر بخواهیم از یک نوشیدنی مفید دیگر نام ببریم شربت آبلیمو گزینۀ مناسبی است. این شربت باید از لیموی تازه و شکر یا عسل خیلی کم تهیه شده باشد. چون شکر باعث ترشح انسولین می شود و انسولین مواد قندی را در خون کاهش می دهد در نتیجه در میانۀ روز باعث کمتر شدن قندخون و به وجود آمدن ضعف در بدن می شود.

 

برچسب ها: ماه رمضان، روزه داری، رژیم غذایی، عسل، مواد غذایی، روزه، سحری، افطار، تشنگی تعداد بازديد: 171 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز