Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 05:04

30
دی
تاثیر مکمل‌های لاغری بر فشار خون

تاثیر مکمل‌های لاغری بر فشار خون

تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و درمان فشار خون بالا دارد. یکی از علل زمینه‌های فشار خون بالا، افزایش وزن می‌باشد. افزایش بافت چربی به بیش از مقدار طبیعی، باعث تولید ترکیبات پیش التهابی مختلفی می‌گردد.

دکتر لادن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو  هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و درمان فشار خون بالا دارد. یکی از علل زمینه‌های فشار خون بالا، افزایش وزن می‌باشد. افزایش بافت چربی به بیش از مقدار طبیعی، باعث تولید ترکیبات پیش التهابی مختلفی می‌گردد. این ترکیبات می‌توانند اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته، و همچنین باعث افزایش فشار خون گردند. به همین دلیل درمان اصلی فشار خون در افراد دچار اضافه وزن و چاقی، در ابتدا اقدام به کاهش وزن و بعد استفاده از مکمل‌های لاغری می‌باشد.در کنار رژیم‌های کاهش وزن، استفاده از مکمل‌های لاغری معمولاً پرطرفدار است. این مکمل‌ها که اکثراً منشأ گیاهی دارند، می‌توانند بر فشار خون اثرگذار باشند.در این مقاله به بررسی اثرات برخی از رایج‌ترین مکمل‌های لاغری بر فشار خون خواهیم پرداخت.

بیشتربخوانید:

چای سیاه ، سبز و این بار سفید

 

 

 

 

مکمل فیبری

نقش دریافت فیبر کافی در کاهش وزن و کنترل فشار خون در بسیاری از مطالعات به اثبات رسیده است. توصیه انجمن قلب آمریکا برای مصرف فیبر، 25 گرم در روز برای بانوان و 38 گرم در روز برای آقایان می‌باشد. این مقدار بر اساس اثرات مثبت بر سلامت قلب و عروق تعیین شده است. با توجه به سبک زندگی امروزه و الگوی غذایی افراد جامعه، معمولاً این مقدار فیبر از طریق مواد غذایی مصرفی افراد تأمین نمی‌گردد. در چنین مواقعی استفاده از مکمل‌های حاوی فیبر می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. پسیلیوم و یا سبوس جوی دوسر از رایج‌ترین مکمل‌های فیبری مصرفی هستند و تأثیر آن‌ها در کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی دیده شده است.

 

چای سبز

چای سبز یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌های مصرفی می‌باشد. این نوشیدنی حاوی آنتیاکسیدان های ارزشمند پلی فنولی است که می‌تواند اثرات خوبی بر کنترل قند خون، چربی خون، وزن بدن و پیشگیری از سرطان‌ها داشته باشد. به همین خاطر مکمل‌های چای سبز از رایج‌ترین مکمل‌هایی می‌باشند، که به عنوان مکمل لاغری استفاده می‌گردد. اما اثرات مصرف آن بر فشار خون کمی متناقض است. دیده شده است که مصرف 2 فنجان چای سبز به مقدار قابل توجه در روز، می‌تواند خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی، از جمله فشار خون بالا را کاهش دهد. در واقع تحقیقات مختلف اثرات مفید ترکیبات پلی فنولی چای سبز را بر بهبود عملکرد دیواره‌ی عروق، ایجاد تعادل بین تولید ترکیبات منقبض کننده دیواره عروق (وازوکانستریکتورها)، و ترکیبات شل کننده دیواره عروق ( وازودیلاتورها)، و خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد نشان داده‌اند. اما لازم است بدانید چای سبز حاوی کافئین می‌باشد و کافئین از ترکیبات افزاینده فشار خون است. در نتیجه استفاده زیاد از چای سبز یا مکمل‌هایی با دز بالای کافئین می‌تواند موجب کاهش اثربخشی آن بر کاهش فشار خون گردد.

 بیشتربخوانید:

چه عددی نشان دهنده فشار خون بالاست؟

 

 

 

قهوه سبز

قهوه سبز یکی از منابع غنی آنتی اکسیدانی می‌باشد. مکمل این گیاه نیز مانند مکمل چای سبز می‌تواند تا حدودی به عنوان یکی از مکمل لاغری مؤثر واقع گردد. قهوه سبز در واقع همان دانه‌های قهوه‌ی تازه و روست نشده می‌باشد که غنی از کلروژنیک اسید است. فرآیند برشته کردن قهوه باعث از بین رفتن فعالیت بسیاری از ترکیبات مفید آن از جمله کلروژنیک اسید می‌شود. در حالی که بیشتر خواص دیده شده از قهوه‌ی سبز از جمله خواص کاهنده‌ی فشار خون، به دلیل فعالیت همین ترکیب است. تحقیقات در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف مکمل قهوه سبز به مدت کوتاه 4 هفته‌ای با دز حداقل 400 میلی‌گرمی می‌تواند به کاهش فشار خون مینیموم و ماکسیممم در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند.

 

مکمل سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مکمل‌های لاغری شناخته شده است. این مکمل حاوی استیک اسید بوده و می‌تواند در کنار رژیم غذایی سالم اثرات مفیدی بر قند خون و وزن بدن داشته باشد. اما تحقیقات موفق به نشان دادن اثرات این مکمل بر کاهش فشار خون در افراد نشده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد این مکمل مستقیماً اثری بر کاهش فشار خون نداشته باشد.

 بیشتربخوانید:

در 30 دقیقه بدون دارو فشار خون را کاهش دهید

 

 

 

نکته آخر

مصرف بعضی مکمل‌های لاغری می‌تواند اثرات مفیدی بر فشار خون نیز داشته باشد. اما باید توجه کرد که جهت داشتن اثربخشی توجه به دز مکمل، مدت زمان مصرف و همچنین کیفیت مکمل مصرفی بسیار اهمیت دارد. از طرفی استفاده از مکمل‌های لاغری بدون عوارض نیست. ممکن است مصرف این مکمل‌ها باعث ایجاد عوارض گوارشی، تپش قلب، بی‌خوابی و … گردد. همچنین این مکمل‌ها می‌توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. درنتیجه پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت نمایید.

 بیشتربخوانید:

درمان فشار خون و کاهش کلسترول خواص فوق‌العاده این میوه پاییزی

خوراکی‌های مفید برای پایین آوردن فشار خون بالا

آیا لبنیات برای دیابت و فشار خون بالا مفید است؟

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چاقی، چای سبز، لاغری، اضافه وزن، فشار خون، فشار خون بالا، سرکه سیب، قهوه سبز، دکتر لادن گیاهی، الگو غذایی تعداد بازديد: 107 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز