Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:05

20
تیر
حقایق مهم درباره رژیم گیاهخواری که باید بدانید

حقایق مهم درباره رژیم گیاهخواری که باید بدانید

توجه به اصل میانه‌روی در انتخاب انواع رژیم غذایی و رژیم‌های گیاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 رژیم گیاهی شامل یک برنامه غذایی مبتنی بر خوراکی‌هایی گیاهی است؛ که با توجه به نوع و سطحی که فرد انتخاب می‌کند، مصرف قسمتی یا تمام مشتقات حیوانی را محدود و یا به طور کلی ممنوع می‌کند. در مقابل، مواد مورد نیاز بدن که از طریق این خوراکی‌ها تامین می‌شده است، باید به صورت کامل و مناسب از طریق خوراکی‌های گیاهی تامین شود. تا فرد بتواند به یک رژیم گیاهی متعادل که مواد مغذی مورد نیاز بدن او را تامین می‌کند، دست یابد.

بنابراین توجه به اصل میانه‌روی در انتخاب انواع رژیم غذایی و رژیم‌های گیاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای انتخاب و تنظیم یک رژیم گیاهخواری و یا هر نوع رژیم دیگری، حتما باید با یک پزشک متخصص و متخصصین تغذیه مشورت شود.

با توجه به پیچیدگی‌ها و نکات ظریفی که در انتخاب رژیم‌های مختلف غذایی و به ویژه رژیم گیاه خواری وجود دارد، بهتر است به یک شناخت خوب و بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی در خصوص رژیم گیاهی دست پیدا کنیم. از این رو در ادامه به معرفی و بررسی نکاتی در این خصوص خواهیم پرداخت. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

ریتم موزون قلب با گیاه خواری

 

 

۱) در استفاده از گیاهخواری نباید عجول باشید و از تفریط خودداری کنید!

دانشمندان و متخصصان معتقدند که در استفاده از رژیم گیاهی نباید عجولانه رفتار کنید! بلکه باید به مرور زمان مصرف گوشت قرمز و سفید و ماهی و تخم مرغ و سایر مشتقات حیوانی را کاهش دهید؛ و در صورت تایید متخصص تغذیه خود، اقدام به قطع کردن مصرف آن‌ها بکنید. به عنوان مثال در ابتدای مسیر تنها یک وعده غذایی در روز را بر اساس رژیم گیاهخواری تنظیم کنید. سپس مصرف وعده‌های گوشتی خود را به تدریج تا یک بار در هر هفته و یک بار در ماه و … کاهش دهید. تا زمان متوقف کردن مصرف مشتقات حیوانی فرا برسد. البته توجه داشته باشید که با توجه به نوع رژیم گیاهی خود، می‌توانید تنها مصرف این خوراکی‌ها را محدود کنید.

۲) حواستان به تامین آهن مورد نیاز بدنتان باشد!

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، محققان دریافتند که تامین آهن مورد نیاز بدن افرادی که به رژیم‌های گیاهخواری روی می‌آورند، دشوارتر است؛ بنابراین باید این موضوع را با متخصص تغذیه و پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز، از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل‌های آهن، این کمبود را جبران کنید.

بیشتربخوانید:

فواید رژیم گیاهخواری برای بدن را بیشتر بشناسید

 

 

 

۳) اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ را فراموش نکنید!

توجه داشته باشید که با قطع ناگهانی مصرف گوشت و مرغ و ماهی و تخم مرغ و لبنیات که از منابع مهم اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ به شمار می‌روند، ممکن است به کمبود این مواد مهم و اساسی در بدنتان مواجه شوید. به همین ترتیب باید با مشورت پزشک و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، از بروز این کمبود جلوگیری و یا آن را برطرف نمایید.

۴) از پرخوری و مصرف خوراکی‌های مضر خودداری کنید!

تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از گیاهخواران ممکن است دچار پرخوری‌های ناخواسته و یا مصرف خوراکی‌های شیرین مضر مانند نوشابه‌های گازدار و … شوند. این افراد در خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار می‌گیرند. پس سعی کنید در هنگام گرسنگی و نیاز به یک میان وعده، به جای مصرف خوراکی‌های مضر، از غلات کامل و سبوس دار استفاده کنید.

۵) نگران تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود نباشید!

اگر به تازگی به رژیم‌های گیاهی روی آورده باشید، ممکن است نگران این موضوع باشید که پروتئین مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید! اما با تنظیم یک رژیم متعادل و مناسب حاوی انواع میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات و غلات کامل و لبنیات و آجیل و به خصوص سویا، می‌توانید نگرانی خود را برطرف کنید. زیرا این خوراکی‌ها حاوی مقادیر قابل توجه از پروتئین‌های سالم و با کیفیت هستند.

 بیشتر بخوانید:

رژیم گیاه خواری در دوران بارداری

خام گیاه خواری چیست؟

 

 

 

۶) تنوع سبد غذایی خود را افزایش دهید و خوراکی‌های مختلف را تجربه کنید.

تنوع خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید در کنار کیفیت آن‌ها، یکی از فاکتور‌های مهم برای تنظیم یک رژِم غذایی مناسب به شمار می‌رود؛ بنابراین سعی کنید از خوراکی‌های مفید مختلف مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات و … را در رژیم گیاهخواری خود بگنجانید.

۷) تا حد امکان از مصرف مکمل‌های غذایی مختلف خودداری کنید.

توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی زمانی برای سلامتی شما مفید خواهد بود که به خوبی بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین کند. در غیر اینصورت، شما احتمالا با کمبود‌ها و مشکلاتی برای سلامتی خود مواجه خواهید شد؛ و برای جبران این کمبود‌ها و رفع مشکلات، به مصرف مکمل‌های غذایی مختلف روی خواهید آورد.

از طرف دیگر نیز مصرف این مکمل‌ها به جز در موارد خاص، معمولا توصیه نمی‌شود. پس شما با روی آوردن به یک رژیم گیاهی نامناسب، نه تنها کمکی به سلامتی خود نخواهید کرد، بلکه ممکن است به خود آسیب هم بزنید؛ بنابراین توجه داشته باشید که انتخاب و تنظیم یک رژیم غذایی حتما باید با مشورت متخصصان و زیر نظر آن‌ها صورت بگیرد.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، گیاهخواری، لاغری، تناسب اندام، چربی سوزی، لاغری سریع، خامخواری، وگان تعداد بازديد: 174 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز