Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:25

6
فروردین
وقتی شیرینی وابستگی ‌می‌آورد

وقتی شیرینی وابستگی ‌می‌آورد

ترک شکر رایج‌ترین تقاضای مردم در حال حاضر است. مثلاً رژیمی که به شما تضمین می‌دهد از شر اعتیاد به شکر، این گناه شیرین در سه هفته خلاص می‌شوید و قطعاً وزن کم می‌کنید. اما آیا با خوردن مقادیر زیاد بروکلی

تحریریه زندگی آنلاین : ترک شکر رایج‌ترین تقاضای مردم در حال حاضر است. مثلاً رژیمی که به شما تضمین می‌دهد از شر اعتیاد به شکر، این گناه شیرین در سه هفته خلاص می‌شوید و قطعاً وزن کم می‌کنید. اما آیا با خوردن مقادیر زیاد بروکلی، به مدت هفت روز، غول شکر از روی دوش شما پایین می‌آید؟ اجازه دهید حقایقی در مورد اشتیاق به خوردن شکر، اعتیاد به شکر و نحوه رام‌ کردن تمایلات شدید به خوردن چیزهای شیرین را بازگو کنیم.

 

آیا اعتیاد به شکر واقعی است؟

می‌گویید اگر دونات نخورید حتی یک روز زنده نمی‌مانید اما آیا واقعاً به شکر “معتاد هستید”؟ جواب این سؤال پیچیده است. محققان فکر می‌کنند الگویی از خودداری‌ها و محدود کردن‌ها نه خود شکر منجر به رفتارهای معتادگونه و حتی تغییرات مغزی می‌شود. شکر مشابه داروهای مخدر، ترکیبات شیمیایی ” احساس خوب” مغز شامل سروتونین و دوپامین را تغییر می‌دهد اما دانشمندان هنوز آماده نیستند که شکر را در کنار هروئین قرار دهند. 

 بیشتربخوانید:

اعتیاد به شیرینی و راه های غلبه بر آن +اینفوگرافیک

 

 

 علائم اعتیاد به شکر

هر نامی که بر روی اعتیاد به شکر بگذارید، مثل اختلال غذایی یا حتی عادت بد غذایی، علائمی برای استفاده ناسالم از غذاهای شیرین وجود دارد. ممکن است کنترل خود را از دست بدهید و بیش از آنچه مورد نظرتان است، غذا بخورید. ممکن است زمانی که یکی از کلوچه‌های “همیشگی” را نمی‌خورید، علائمی مشابه علائم ترک دارو نشان دهید. ممکن است علائم پایین آمدن قندخون شامل اضطراب، لرزش خفیف، عصبانیت، عرق سرد…. را نشان دهید. 

 

مغز شما و شکر

 شکر به سلول‌های مغز سوخت می‌رساند و روی ترکیبات شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد. در اثر غذاهای قندی، ممکن است گیرنده‌های مغزی حجم غذای فرد را تغییر دهد. در مطالعات آزمایشگاهی موش‌هایی که شکر از رژیم غذایی‌شان حذف شده بود، تغییرات مغزی همانند موش‌هایی که ماده مخدر از آنها گرفته شده است، نشان ‌دادند. در انسان، فقط دیدن تصویر میلک شیک (نوشیدنی شیرینی که از ترکیب میوه و شیر درست می‌شود) فعالیت‌های مغزی مشابه با معتادان به مواد مخدر را ایجاد نموده است و این فعالیت‌های مغزی در زنان با اعتیاد بالا به غذا خوردن قوی‌تر از زنانی است که به غذا خوردن معتاد نیستند. 

 بیشتربخوانید:

آیا اعتیاد به شیرینی خوردن واقعیت دارد؟

 

 

 بالا رفتن قندخون

زمانی که کیک می‌خورید، شکر موجود که کربوهیدرات ساده نامیده می‌شود به سرعت به گلوکز تبدیل و وارد جریان خون می‌شوند. زمانی که فقط قند ساده مصرف می‌کنید، مثل وقتی‌که بعدازظهر آب‌نبات می‌خورید، میزان قندخون شما به‌سرعت بالا رفته و سریع پایین می‌آید. تمامی قندهای ساده به‌ویژه قندهای فرآوری شده و غلیظ که درون شربت‌ها، نوشابه، آب‌نبات، شکلات و شکر موجود در کنار سفره وجود دارند، به‌سرعت جذب می‌شوند. قندهای ساده داخل میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی نیز وجود دارند، اما فیبر و پروتئین، جذب آن را آهسته می‌کند و دیگر مواد مغذی را نیز فراهم می‌آورد. پایین آمدن قندخون غده پانکراس، هورمون انسولین آزاد می‌کند تا گلوکز اضافی را از جریان خون خارج کند. در نتیجه، ممکن است سطح قندخون شما ” به‌طور وحشتناکی افت کند”. شکلاتی که بعدازظهر خورده‌اید، منجر به عادات غذایی بدتری خواهد شد که در آن افزایش شدید و سپس کاهش شدید قندخون را تجربه خواهید کرد. پایین آمدن سطح قندخون، منجر به احساس لرزش، سرگیجه و تمایل به خوردن شیرینی بیشتر برای بالا بردن قندخون می‌گردد. زمانی که نشاسته برابر با قند است آیا در خوردن نان شیرینی، چیپس یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده، افراط می‌کنید؟ غذاهای نشاسته‌ای، کربوهیدرات‌های پیچیده هستند اما بدن آنها را به قندهای ساده تبدیل می‌کند. برخی نشاسته‌ها همانند آرد سفید، برنج سفید و سیب‌زمینی معمولی وقتی به تنهایی، بدون مواد غذایی بهتر مصرف می‌شوند همان سیکل بالا رفتن و افت شکر را در بدن فعال می‌سازند. نشاسته‌های به شدت فرآوری شده از قبیل نان سفید، چوب‌شور، کراکر و پاستا بدترین متهمان هستند. دسرهای بر پایه غلات با شکر و دانه‌های فراوری شده نیز می‌توانند در زمره مجرمان قرار گیرند. آیا رژیم‌های غذایی در ترک دادن شکر، موثرند؟ آیا با نخوردن بوقلمون سرد، بر اعتیاد به شکر غلبه می‌شود؟ برخی رژیم‌های غذایی ترک شکر، شما را به حذف تمام مواد شیرین شامل میوه‌ها، لبنیات و غلات فراوری شده از رژیم‌ غذایی‌تان ترغیب می‌کنند. رژیم‌های این چنینی آنقدر سخت‌اند که نمی‌توانند واقعی و عملی باشند. اگر کاری می‌کنید که قابل‌تحمل نیست، کاری که فقط در کوتاه‌مدت آن را انجام می‌دهید، قطعاً بعد از مدتی به عادات قبلی خود باز می‌گردید. تغییر ذائقه نیاز شما به شکر آنقدر نیست که فکر می‌کنید. اگر بر تمایل خود به خوردن شکر غلبه کنید، حس چشایی خود را طوری تغییر دهید تا از خوردن غذاهای غیر شیرین نیز لذت ببرید. هر هفته سعی کنید یکی از غذاهای شیرین را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. دسر بعد از شام را به کنار دستی‌تان بدهید. به‌تدریج میزان شکر درون قهوه یا برشتوک خود را کم کنید. با گذشت زمان وابستگی خود را به چیزهای شیرین از دست می‌دهید. جایگزین‌های شیرین انتخاب نمایید مجبور نیستید به کل شیرینی را کنار بگذارید بلکه فقط آن را از منابع دیگر به دست آورید. از میوه‌های تازه یا پوره توت‌ها به همراه جوی دوسر استفاده کنید. میوه‌ها به اشکال مختلف خشک، منجمد یا کمپوت شده (بدون شکر اضافی زیاد)، جایگزین شکر شوند. یک لیوان شیر کم‌چرب یا ماست بدون شکر نیز می‌تواند راضی کننده باشد. لبنیات دارای لاکتوز یا قند شیر که طعم شیرین ندارد و سرشار از پروتئین و کلسیم هستند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، اعتیاد، شیرینی، شکر، میلک شیک، اعتیاد به شیرینی تعداد بازديد: 213 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز