Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:24

11
فروردین
ارتباط چاقی با شدت بیماری کرونا

ارتباط  چاقی با شدت  بیماری کرونا

تغذیه یکی از عوامل بسیار مهم است که سطح پاسخ ایمنی را تعیین می‌کند و تغذیه خوب در حمایت از پاسخ ایمنی مهم است. ایمنی ممکن است در افراد مسن، به‌ویژه در افرادی که ضعیف هستند و در افرادی که مبتلابه چاقی هستند

سپیده دولتی - کارشناس تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : تغذیه یکی از عوامل بسیار مهم است که سطح پاسخ ایمنی را تعیین می‌کند و تغذیه خوب در حمایت از پاسخ ایمنی مهم است. ایمنی ممکن است در افراد مسن، به‌ویژه در افرادی که ضعیف هستند و در افرادی که مبتلابه چاقی هستند، در افرادی که دچار سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی دارند، مختل شود. اختلالات ایمنی مرتبط با  سو تغذیه ، حساسیت به عفونت را افزایش می‌دهد و به عفونت‌ها اجازه می‌دهد تا شدیدتر و حتی کشنده شوند. تغذیه خوب همچنین در ترویج باکتری‌های مفید متنوع روده مهم است که به‌نوبه خود از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.

 

بیماری‌های غیرواگیر

بیماری‌های غیر واگیر (NCD) حدود 70 درصد از کل مرگ‌ومیرها را در سراسر جهان تشکیل می‌دهند. این بیماری همه‌گیر بر توانایی مقابله با بیماری‌های غیرواگیر با اختلالاتی که در خدمات بهداشتی در کشورهای سراسر جهان ایجاد کرده است، تأثیر گذاشته است. لغو مراقبت‌های انتخابی، کمبود وسایل حمل‌ونقل به دلیل قرنطینه، کمبود نیروی انسانی برای رسیدگی به تعداد بسیار زیاد موارد و تعطیلی خدمات بیمارستانی از دلایل ذکرشده بود. همراه با سایر عوامل خطر - رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل، عدم فعالیت بدنی و استرس - بیشتر افراد مبتلابه بیماری‌های غیرواگیر را در معرض خطر قرار می‌دهد

 بیشتربخوانید:

کرونا در بدن افراد چاق پنهان می‌شود تا در زمان مناسب ضربه بزند

 

 

سیستم ایمنی بدن

تغذیه سالم به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و برعکس، فقدان یک رژیم غذایی سالم می‌تواند منجر به تضعیف ایمنی ذاتی و اکتسابی شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌ها کند. بااین‌حال، می‌توان با اصلاح الگوی غذایی سیستم ایمنی را  تقویت کرد. راهنمای الزامات سلامت مرتبط با سیستم ایمنی، ویتامین‌ها و عناصر کمیاب خاصی مانند روی، آهن، سلنیوم و مس را برای نقش آن‌ها در عملکرد سیستم ایمنی شناسایی کرده است. بررسی ریزمغذی‌ها و تأثیر آن‌ها بر سیستم ایمنی، نقش ویتامین‌های C و D و روی را در تقویت حمایت ایمنی و کاهش خطر عفونت‌ها نشان می‌دهد. بنابراین، مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای حمایت از سیستم ایمنی و مقابله با عوامل بیماری‌زا عاقلانه است.

 

رژیم غذایی ناسالم

 تغذیه نامناسب مقادیر کافی از مواد مغذی موردنیاز سیستم ایمنی را برای عملکرد خوب فراهم نمی‌کند و  این امر با افزایش حساسیت به عفونت و ناتوانی در مبارزه با ویروس‌ها  و باکتری‌ها واردشده  بدن  می‌شود. . در این رابطه نقش ریزمغذی‌ها در حمایت از سیستم ایمنی به‌طور گسترده موردمطالعه قرارگرفته است. مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند ریزمغذی‌های متعدد نقش حیاتی در حمایت از پاسخ ایمنی دارند .نقش ویتامین‌های مختلف همچون  A، C و Dو مواد معدنی همچون  روی، مس و آهن به‌خوبی بررسی‌شده است و نشان می‌دهد که کمبود چندین مورد از این ریزمغذی‌ها بسیاری از جنبه‌های ایمنی ذاتی و اکتسابی را مختل می‌کند و حساسیت  ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد .

 بیشتربخوانید:

کرونا و چاقی چه ربطی به هم دارند؟

 

 

کمبود ویتامین‌ها

به‌عنوان‌مثال نتایج  چندین مطالعه نشان داده است که پایین بودن سطح  ویتامین D خطر ابتلا به SARS-CoV-2 و افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان با COVID-19  و حتی مرگ را افزایش می‌دهد. در خصوص عنصر روی نیز این عنصر از فعالیت بسیاری از سلول‌های سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند، به کنترل استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کند و دارای اثرات ضدویروسی ازجمله مهار تکثیر کروناویروس‌ها خاصی است. که از منابع مهم روی انواع گوشت، حبوبات و مغز دانه است.

 

چاقی و افزایش وزن

باید توجه داشت وضعیت وزنی فرد نیز در ریسک ابتلا او به کرونا  دخیل است. افرادی که دچار  چاقی هستند نسبت به بزرگ‌سالان با وزن سالم بیشتر مستعد ابتلا به COVID-19 شدید و مرگ‌ومیر ناشی از COVID-19 هستند. به‌عنوان‌مثال، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز اخیراً منتشرشده از 22 مطالعه از هفت کشور در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا گزارش داد که چاقی با افزایش شانس 3 برابری احتمال بروز علائم شدید COVID-19 مرتبط است . همچنین نیاز به بستری شدن 1.6 برابر، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه 1.3 برابر ،تحت تهویه مکانیکی تهاجمی 1.7 برابر و ابتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد 2.8 برابر در مقایسه با بیماران با وزن طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

فرمول داشتن شکمی صاف بدون قرص لاغری

چگونه سریع لاغری شویم؟

 

 

برچسب ها: چاقی، اضافه وزن، حساسیت، سیستم ایمنی بدن، سوءتغذیه، ویتامین D، ویروس کرونا، سپیده دولتی تعداد بازديد: 170 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز