Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:40

29
بهمن
نحوه اندازه گیری BMI بدن

نحوه اندازه گیری BMI بدن

دانستن شاخص توده‌ بدنی یا BMI برای ارزیابی وزن و تنظیم آن مفید است. اگرچه این شاخص مقیاس دقیقی از میزان چربی بدن نیست، اما ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای سنجش آن است.

به گزارش سایت طلا - دانستن شاخص توده‌ی بدنی یا BMI برای ارزیابی وزن و تنظیم آن مفید است. اگرچه این شاخص مقیاس دقیقی از میزان چربی بدن نیست، اما ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای سنجش آن است. روش‌های متفاوتی برای محاسبه‌ی BMI با اندازه گیری‌های متفاوت وجود دارد. قبل از آغاز کار باید حتماً وزن و قد فعلی تان را بدانید تا بتوانید BMI را حساب کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه باید حساب کنید.

۱. استفاده از سیستم متریک

قدتان را به متر اندازه بگیرید و عددی که به دست آورده‌اید را به توان ۲ برسانید. باید قدتان را به متر در خودش ضرب کنید. مثلاً اگر قدتان ۷۵/۱ متر است باید ۷۵/۱ را در ۷۵/۱ ضرب کنید، حاصل تقریباً برابر ۰۶/۳ است.

وزنتان به کیلوگرم را بر توان دوی قدتان تقسیم کنید. مثلاً اگر وزنتان ۷۵ کیلو و قدت به توان دو برابر با ۰۶/۳ است پس باید ۷۵ را به ۰۶/۳ تقسیم کنید تا به BMI خودتان یعنی ۵/۲۴ برسید. معادله‌ی محاسبه‌ی BMI به صورت Kg/m۲ است که در آن kg یعنی وزن به کیلوگرم و m هم قد به متر است.

 بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

۲. استفاده از واحد‌های اندازه‌گیری بریتانیایی

اگر در کشوری ساکن هستید که از واحد اندازه‌گیری بریتانیایی استفاده می‌کنند قدتان به اینچ را در خودش ضرب کنید. مثلاً اگر قدتان ۷۰ اینچ است، ۷۰ را در ۷۰ ضرب کنید در این مثال به ۴۹۰۰ می‌رسید.

وزن را بر قد تقسیم کنید. پس از آن باید وزنتان را به مجذور قدتان تقسیم کنید. مثلاً اگر وزنتان ۱۸۰ پوند است ۱۸۰ را به ۴۹۰۰ تقسیم کنید. در اینجا به پاسخ ۳۶۷۳/۰ می‌رسید. معادله‌ی بی ام‌ای قد به توان دو تقسیم بر وزن است.

پاسخ را در ۷۰۳ ضرب کنید. برای اینکه به BMI برسید باید آخرین پاسخ را در ۷۰۳ ضرب کنید. مثلاً ۰۳۶۷۳/۰ ضربدر ۷۰۳ برابر است با ۸۲/۲۵ پس در این مثال BMI برابر است با ۲۵/۸.

 بیشتربخوانید:

لاغری 14 روزه با چند ورزش آپارتمانی

 

 

 

چه وقت باید شاخص توده بدنی را حساب کنیم؟

شاخص توده بدنی خودتان را محاسبه کنید تا بفهمید وزنتان در محدوده‌ی سالم قرار دارد یا ندارد. بی ام آی مهم است، چون کمک می‌کند تا بفهمید آیا کمبود وزن دارید، وزنتان طبیعی است، اضافه وزن دارید یا چاق هستید.

BMI کمتر از ۵/۱۸ به معنای وزن کمتر از نرمال است.
BMI بین ۶/۱۸ تا ۹/۲۴ به معنای وزن سالم است.
BMI از ۲۵ تا ۹/۲۹ یعنی اضافه وزن دارید.
BMI برابر ۳۰ یا بیشتر یعنی چاق هستید.

تغییرات BMI در طول زمان را ثبت کنید. می‌توانید از BMI استفاده کنید تا تغییر وزنتان را برحسب گذشت زمان ثبت کنید. مثلاً اگر برنامه‌ای برای کاهش وزن تهیه کرده‌اید محاسبه‌ی منظم بی ام آی می‌تواند به شما کمک کند. یا اگر بخواهید رشد خودتان یا یک کودک را اندازه بگیرید، محاسبه و ثبت بی ام آی می‌تواند راه دیگری برای انجام این کار باشد.

قبل از اینکه گزینه‌های گران‌تر و سخت‌تر مثل جراحی را در نظر بگیرید اول BMI خودتان را محاسبه کن ید. کسی که BMI او زیر ۲۵ است، وزن نرمالی دارد. البته اگر درصد ماهیچه تان بالاتر از درصد طبیعی است شاید BMI شما بالاتر از این مقدار باشد. در آن صورت BMI بالاتر از ۲۵ الزاماً به معنای اضافه وزن نیست. اگر عضلانی هستید، آزمایش اسکین فولد را انجام بدهید تا بفهمید آیا بیش از حد چربی دارید یا نه.

 بیشتربخوانید:

منابع غنی امگا3،به جز ماهی را بشناسید

 

 

برچسب ها: چاقی، کاهش وزن، اضافه وزن، BMI، شاخص توده بدنی تعداد بازديد: 574 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز