Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:16

25
دی
آیا رژیم‌های غذایی «سم‌زدایی» واقعا موثرند؟

آیا رژیم‌های غذایی «سم‌زدایی» واقعا موثرند؟

رژیم‌های غذایی «سم‌زدایی» یا detox پرطرفدار هستند و تبلیغات بسیاری درباره سودمندی‌های آن‌ها می‌شود و ادعا بر این است که می‌توانند «سموم» را از بدن خارج کنند.

همشهری آنلاین  - انواع گوناگونی از رژیم غذایی «سم‌زدایی» وجود دارد. برخی از این رژیم‌ها شامل پرهیز کامل از غذا خوردن یا نوشیدن صرف مایعات برای روز‌هایی در ماه هستند. در برخی دیگر از این رژیم‌ها فقط اجازه خوردن سبزی‌ها و میوه‌ها داده می‌شود.

در برخی از این نوع رژیم‌ها پاک کردن روده‌های بزرگ توصیه می‌شوند و مقادیر زیادی از آب یا سایر مواد مانند قهوه یا گیاهان دارویی از طریق تنقیه وارد راست‌روده می‌شود تا به اصطلاح «سموم» از آن خارج شوند.

به طور کلی این رژیم‌های «سم‌زدایی» کوتاه‌مدت هستند و رعایت کردن این رژیم‌های غذایی با کالری کم و عاری از مواد مغذی برای درازمدت ممکن نیست.

هنگامی این رژیم‌های غذایی را می‌گیرید، گرسنگی خواهید کشید و ممکن است احساس ضعف کنید. بی‌خطر بودن این نوع رژیم‌ها بستگی به نوع آن‌ها و مدت ادامه دادن آن‌ها است.

عوارض جانبی بالقوه این نوع رژیم‌ها شامل کاهش انرژی، افت قند خون، درد عضلانی، خستگی، احساس سرگیجه و سیاهی رفتن چشم‌ها و تهوع است.

 بیشتربخوانید:

8روش طبیعی برای پاکسازی کبد

 

 

سود‌ها و زیان‌ها

اگر منظور از «سم‌زدایی» این است در رژیم غذایی‌تان بر خوردن سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات کامل و گوشت‌های بی‌چربی- به عبارت دیگر غذا‌های کامل که فراوری نشده‌اند- متمرکز شوید، این نوع رژیم غذایی «پاک‌شده» ممکن است برای شما خوب باشد، به خصوص اگر عادت به ورزش کردن هم داشته باشید.

اگر هدف شما کاهش وزن با کاهش شدید کالری‌های دریافتی باشد، رژیم غذایی سم‌زدایی ممکن است کم کردن چند کیلوگرمی از وزن بدنتان کمک کند، اما با قطع کردن این رژیم ممکن است دوباره وزن اضافه کنید و در آخر چیزی به دست نیاورده‌اید.

اگر هدف شما واقعا خارج کردن «سموم» از بدنتان است، این نوع رژیم‌ها جز اتلاف وقت و پولتان اثری ندارند. بدن شما بدون توجه به غذا‌هایی که می‌خورید کاملا می‌تواند مواد زائد یا سموم را از راه‌های گوناگون از جمله با کار کبد و کلیه‌ها دفع کند.

«سموم» در کبد، کلیه‌ها یا هیچ قسمت بدن دیگر شما تجمع پیدا نمی‌کنند تا نیازی باشد که با این نوع رژیم‌های غذایی آن‌ها را خارج کنید. به خصوص از رژیم‌های غذایی پرهیز کنید که با تجویز مکمل‌ها وعده سم‌زدایی از کبد یا وعده «پاک کردن» بدن را از هر ماده‌ای را می‌دهند.

تنها نوع رژیم به اصطلاح «پاک‌کننده» که مطلوب است، محدود کردن مصرف غذا‌های فراوری‌شده کارخانه‌ای پرچربی و پرقند است و جایگزین کردن با ان غذا‌های کامل و فراوری‌نشده مانند میوه‌ها و سبزی‌ها است.

رژیم‌های غذایی «سم‌زدایی» که با کاهش کالری شدید کالری دریافتی همراه هستند، برای افرادی که به بیماری‌های معینی دچار هستند، نه تنها ممکن است خوب نباشند، بلکه ممکن است زیانبار هم باشد. تا به حال هیچ پژوهشی نشان نداده است که این رژیم‌های به اصطلاح «سم‌زدایی‌کننده» باعث بهبودی فشار خون یا کلسترول خون می‌شوند یا اثر مثبتی بر قلب دارند.

این نوع رژیم‌های غذایی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت کاملا خطرناک باشند. هر رژیم غذایی که میزان کالری دریافتی را به شدت محدود می‌کند، ممکن است به خصوص در افراد مبتلا به دیابت که دارو‌های کاهنده قند خون مصرف باعث افت خطرناک قند خون شوند.

بیشتر بخوانید:

کبد چرب خود را با این عصاره‌ها درمان کنید

 

برچسب ها: کبد، فشار خون، سم زدایی بدن، کلسترول خون، دیابت نوع2، دتاکس واتر تعداد بازديد: 220 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز