Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:27

20
دی
مصرف خودسرانه مکمل‌ ممنوع ( قسمت اول )

مصرف خودسرانه مکمل‌ ممنوع ( قسمت اول )

با تغذیه از منابع طبیعی اضافه دریافت ویتامین‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد، ولی با استفاده خودسرانه از مکمل‌ها، امکان اضافه دریافت به ویژه ویتامین‌های محلول در چربی (A, D, E, K) وجود دارد.‌

د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین  مظهری : متخصص تغذیه و رژیم د ‌رمانی ؛ نائب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د ‌رمان چاقی

 

تحریریه زندگی آنلاین : با تغذیه از منابع طبیعی اضافه دریافت ویتامین‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد، ولی با استفاده خودسرانه از مکمل‌ها، امکان اضافه دریافت به ویژه ویتامین‌های محلول در چربی (A, D, E, K) وجود دارد.‌ هایپرویتامینوز این ویتامین‌ها صدمات جدی به سلامتی مصرف‌کننده وارد می‌سازد. در این نوشتار، چگونگی استفاده به موقع، با چه میزان و تا چه زمانی ویتامین‌ها و یا مکمل‌های مختلف که باید مورد استفاده قرار داده شوند، مورد بحث قرار داده خواهد شد تا کمبودهای احتمالی برطرف و سلامتی و شادابی تضمین و تثبیت گردد.

 بیشتربخوانید:

بهترین رژیم غذایی برای مبارزه با کم خونی

 

 

 

چرا گرایش به خرید و مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌ها زیاد است؟

اول این سئوال را مورد بحث قرار می‌دهیم که چرا ما تا این اندازه گرایش به خرید و مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌های رنگارنگ داریم. برای اینکه یک گردش اقتصادی چندین هزار میلیاردی با بهره‌گیری از تمامی تکنیک‌های مافوق مدرن تبلیغاتی صوتی، تصویری و نوشتاری جهت القای باورهای غلط در تمامی اوقات شبانه‌روز در تلاش و کوشش می‌باشد، به طور نمونه در سال ۲۰۱۹ در کشور آلمان، ۲/۲ میلیارد یورو برای خرید و مصرف مکمل‌های مختلف از قبیل ویتامین‌ها، مینرال‌ها، اسیدهای آمینه، فیبرها و دمنوش‌ها برای تولید‌کننده‌ها سودآوری داشته است.

بعد از بروز و شیوع پاندمی کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی (کووید ۱۹) از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تبلیغات جهان‌شمول بسیار گسترده‌ای در مورد نقش و اثر تقویتی انواع مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی بر عملکرد سیستم دفاعی و افزایش توان بازدارندگی آن در قبال ویروس کرونا و انواع جهش‌های احتمالیش به نحو بسیار چشم‌گیر و اثرگذار‌تر از سابق آغاز شد و کماکان جریان دارد و در نتیجه این سرمایه‌گذاری تبلیغاتی بر آمار فروش ویتامین C در سطح داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها ۹۴ درصد در کشور آلمان افزوده شد، به طوری که آقای کلاوس مولر؛ رئیس اتحادیه مرکز نظارت بر مصرف را در سال ۲۰۲۱ بر آن داشت تا اعلام نماید که یک‌سوم افراد کشور به جای بهبود کمیت و کیفیت و تنوع بخشیدن به تغذیه روزمره‌شان، به میل کردن انواع محصولات تقویتی عرضه شده اکتفا می‌نمایند.

 

باورهای غلط

متاسفانه به علت عدم وجود نظارت قانونی بر تولیدات و فروش انواع مکمل‌ها و عدم اجبار و نیاز به ارائه نسخه تجویزی از طرف کادردرمانی ذی‌صلاح، یک نوع لجام‌گسیختگی در مصرف و فرصت ایده‌آل برای سودجویان سیری‌ناپذیر در تمامی کشورهای جهان پدیدار نموده است، لذا باورهای غلط القایی از یک سو و تبلیغات غلط و سودجویانه از سوی دیگر، این تفکر، اندیشه و باور را در اکثریت جوامع دنیا گسترش داده که می‌توانند نیازهای مبرم خودشان را به ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی، از طریق قرص، کپسول، پودر و شربت به طور کامل فراهم نموده و سیستم دفاعی‌شان را تقویت کنند و از ابتلا به بیماری‌ها مصون و محفوظ بمانند و نباید ترسی از سوءتغذیه از بابت عدم دریافت انواع ریز‌مغذی‌ها از طریق خورد و خوراک متنوع و متعادل به دل راه بدهند و برای بازاریابی گسترده‌تر برای تولیدات خود از سال1970 این تصور را به مردم القا نموده‌اند که در طول سال‌های متمادی از بهره‌برداری از زمین جهت کشت و زرع و تامین نیازهای خورد و خوراک دام و طیور زمین ذخایر خود را از دست داده است.

 بیشتربخوانید:

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

 

 

 

باور غلط دیگری که در ذهن و اندیشه مردم رسوخ داده‌اند

خرید و مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌های تولید و عرضه شده، باعث پیشگیری و یا درمان انواع بیماری‌های شایع و نادر در مصرف‌کننده‌ها می‌شود. بی‌پایه بودن این تئوری را گروه گسترده افراد کم‌درآمدی به اثبات رسانیده‌اند که بدون یاری جستن از این تولیدات رنگارنگ و جوراجور، با کم‌خوری و پایبندی به غذاهای سنتی تلفیقی و متنوع‌شان و عدم گریز از سفره پر برکت خانواده، به ندرت و خیلی کمتر از قشر مرفهِ سوق یافته به غذاهای وارداتی و تک‌خوری‌ها، به انواع بیماری‌های حاد و مزمن دچار می‌گردند و در صورت ابتلا نیز در کوتاه زمانی شفا پیدا کرده و به فعالیت‌های روزمره‌شان ادامه می‌دهند.

 

باور درست

درست برعکس ادعای تولید، توزیع و تبلیغ‌کنندگان مکمل‌ها و ریز مغذی‌های مختلف، نه تنها با روش‌های اصولی و اساسی، به ذخایر زمین‌های کشاورزی کشور‌های اروپایی افزوده شده، بلکه گروه‌هایی که به رهنمود‌های دانشوران علوم تغذیه در قبال سبک زندگی، تناسب، تعادل و تنوع در خورد و خوراک عمل نموده‌اند، هرگز نیازی به خرید و میل کردن مکمل‌های صنعتی پیدا نکرده‌اند. متاسفانه در اکثریت قریب به اتفاق تمامی عملکرد‌های نسبت داده شده از طرف تولید‌کنندگان از قبیل: شفابخشی در بیماری‌ها، ایجاد رویش و پرپشتی مو، نرمی و صافی پوست، افزایش توان جسمی و جنسی، گسترش وسعت فکر و اندیشه و قدرت و توان یادگیری و یادآوری و ... به اثبات نرسیده است. ولی آنچه که معلوم و مشخص شده، این است که استفاده خودسرانه یا تجویز بیش از نیاز اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی، صدمات و لطمات قابل‌توجه و یا جبران‌ناپذیری را موجب گردیده است.

در مطلب بعد به ادامه مطلب می‌پردازیم.

 بیشتربخوانید:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین ب ۱۲ در زنان

با این مواد غذایی سالها جوان بمانید

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، اضافه وزن، مکمل غذایی، ویتامین، د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین مظهری تعداد بازديد: 230 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز