Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:44

16
دی
برترین رژیم غذایی سال ۲۰۲۲ میلادی

برترین رژیم غذایی سال ۲۰۲۲ میلادی

رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای، یکی از برترین رژیم‌های غذایی سال 2022 نیازی به کالری شماری یا محدودیت‌های جدی ندارد و منبع اصلی چربی آن روغن زیتون فرابکر است.

به گزارش ایرنا ، آمار نشان می‌دهد بسیاری از افراد به رژیم غذایی پایبند نیستند؛ چراکه یافتن غذایی سالم که از آن لذت می‌برند، دشوار است. سازمان‌های مختلفی در سراسر دنیا هر سال رژیم‌های غذایی برتر را طبقه‌بندی می‌کنند و از افراد می‌خواهند مطابق میل و ذائقه خود یکی از آنان را دنبال کنند. در ادامه برترین رژیم‌های غذایی سال ۲۰۲۲ بیان شده‌اند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با الهام از الگو‌های غذایی سنتی جنوب ایتالیا و یونان، به دلیل ترکیب هماهنگی از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، عنوان "استاندارد طلایی در پزشکی برای پیشگیری از بیماری‌ها" را دریافت کرده است.

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسید‌های چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذا‌های فرآوری شده و قند‌های مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

رژیم مدیترانه‌ای نیازی به کالری شماری یا محدودیت‌های جدی ندارد و منبع اصلی چربی آن روغن زیتون فرابکر است.

بر اساس آمار این رژیم غذایی فوایدی از جمله افزایش امید به زندگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود کیفیت زندگی را به دنبال دارد.

برخی از مزیت‌های دیگر استفاده از رژیم مدیترانه‌ای عبارتند از:
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز بیماری مزمن کلیه جلوگیری می‌کند.
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجود روغن زیتون، باعث کاهش وزن و مانع بروز دیابت می‌شود.
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبب کاهش فشار خون می‌شود.
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند.
- رژیم غذایی مدیترانه‌ای مانع از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌شود.

 بیشتربخوانید:

لاغری آسان با رژیم لاغری وایکینگی

با این رژیم غذایی1 ماهه 3 کیلو لاغر شوید

 

 

رژیم غذایی کنترل‌کننده وزن (ناظر وزن) یا WW

این رژیم غذایی در واقع یک برنامه کاهش وزن است که می‌تواند به صورت آنلاین یا گروهی باشد و بسیاری از افراد مشهور در سراسر جهان در آن عضو هستند. تمرکز این برنامه بر رژیم غذایی سالم و تحرک زیاد است. پس از ثبت نام در برنامه پشتیبانانی وجود دارند که افراد را در کاهش وزن و مصرف غذای صحیح یاری می‌کنند. این برنامه به هر غذا یک امتیاز می‌دهد، سپس مطابق سن و وزن و جنس استانداردی تعیین می‌کند و امتیاز هر غذا باید مطابق با امتیاز درنظرگرفته شده در برنامه باشد.

در این رژیم غذایی، هیچ غذایی ممنوع نیست. غذا‌های مورد تاکید در این برنامه میوه تازه، سبزیجات غیر نشاسته‌ای و پروتئین بدون چربی هستند و غذا‌های سرشار از چربی اشباع و قند محدود می‌شوند.

رژیم غذایی Flexitarian

در رژیم غذایی Flexitarian که با عنوان "نیمه‌گیاه‌خواری" نیز شناخته می‌شود در اغلب موارد غذای گیاهی مصرف می‌شود، ولی در صورت میل شدید می‌توان غذا‌های گوشتی مانند انواع برگر، استیک یا کباب نیز صرف کرد. پیروی از این رژیم غذایی در کاهش وزن نقش دارد، باعث طول عمر می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. از ابداع این رژیم غذایی حدود یک دهه می‌گذرد.

در واقع این رژیم غذایی مخصوص افرادی است که می‌خواهند سالم باشند و غذا‌های گیاهی مصرف کنند، ولی تاب مقاومت در برابر گوشت را نیز ندارند. این رژیم بر اساس نام آن بسیار انعطاف‌پذیر است و غذا‌های مورد تاکید آن سبزیجات، میوه، انواع غلات کامل و حبوبات است. مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ در این رژیم محدود است. مصرف ادویه نیز در این رژیم برای کاهش التهاب معمول است.

 بیشتربخوانید:

لاغری شکم و پهلو؛ چند تمرین ساده یوگا

 

 

رژیم غذایی کلینیک مایو

تاکید رژیم غذایی کلینیک مایو بر شیوه زندگی سالم و حذف عادت‌های غلط است و بر مصرف انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل تاکید دارد. این رژیم غذایی شامل دو بخش است: بخش اول دو هفته‌ای و طوری طراحی شده که منجر به کاهش ۶ تا ۱۰ پوند وزن می‌شود (۲.۷ کیلوگرم تا ۴.۵ کیلوگرم) و مرحله دوم روی سلامت طولانی‌مدت تاکید دارد. این رژیم بر اساس برنامه‌های غذایی است که بر اساس جنس و وزن طراحی شده و هیچ غذایی را حذف نمی‌کند، بلکه مصرف آن را محدود می‌کند و از طرفی در مورد میوه و سبزی محدودیت ندارد.

رژیم غذایی والیومتریکس

این رژیم غذایی بیشترین امتیاز را برای کاهش وزن دارد. این رژیم به جای تاکید بر کم خوری، بر غذا‌هایی با چگالی کالری کمتر تاکید دارد. چگالی کالری با تقسیم میزان کالری بر تعداد گرم‌های موجود روی برچسب مواد غذایی محاسبه می‌شود. با این ایده می‌توان بدون احساس گرسنگی وزن کم کرد.
غذا‌های مورد تاکید در این رژیم میوه، سبزی، سوپ، پاستا و ماکارونی سبوس‌دار، مرغ و لبنیات کم‌چرب هستند و در مورد غذا‌های پرکالری محدودیت دارد.

رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH سال‌هاست که به عنوان بهترین رژیم برای مبارزه با انواع سرطان، سکته مغزی، سنگ کلیه، دیابت و کاهش وزن انتخاب می‌شود. این رژیم غذایی یک رویکرد مادام‌العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالاست. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.

یکی از مهمترین مزیت‌های این روش، انعطاف‌پذیری آن است و اینکه از هیچ دستور پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع شده را ممنوع می‌کند.

مطالعات اخیر با بررسی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی DASH احتمال نارسایی قلبی در افراد کمتر از ۷۵ سال را به میزان پنجاه درصد کاهش می‌دهد. نارسایی قلبی یکی از مهمترین دلایل بستری‌شدن افراد سالمند در بیمارستان است. محققان این رژیم غذایی را مشابه با رژیم غذایی مدیترانه می‌دانند و معتقدند این دو دستور به هم گرده خورده‌اند.

بیشتربخوانید:

خوراکی‌هایی که کوره چربی‌ سوزی هستند

با این ادویه چربی شکم و پهلو را نابود کنید

 

 

رژیم غذایی MIND

رژیم غذایی MIND تقریبا مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است؛ ولی تمرکز آن روی مصرف سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، لوبیا، ماهی و محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) قرار دارد. مطالعات نشان می‌دهد این رژیم غذایی در سلامت مغز و عملکرد شناختی بسیار موثر است و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک شباهت زیادی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارد و در آن به مصرف آب زیاد، ماهی و سبزیجات ریشه‌ای، میوه و غلات کامل تاکید شده است. همچنین در این رژیم مصرف گوشت، لبنیات، قند و غذای فرآوری شده کنترل می‌شود. تفاوت اصلی این دو رژیم در میزان مصرف روغن‌ها است.

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، تناسب اندام، رژیم غذایی مدیترانه‌ای تعداد بازديد: 203 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز