Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:46

26
آبان
فواید و خطرات نوشیدن آب سرد

فواید و خطرات نوشیدن آب سرد

جامعه پزشکی توصیه می‌کند که مردان ۱۹ سال به بالا ۳.۷ لیتر آب در روز (۱۵.۵ لیوان) و زنان ۱۹ سال و بالاتر ۲.۷ لیتر در روز (۱۱.۵ فنجان) بنوشند.

به گزارش خبرآنلاین، برخی معتقدند که نوشیدن آب سرد عادت بدی است که می‌تواند در درازمدت به سلامتی شما صدمه بزند. این باور مبتنی بر این نظریه است که نوشیدن آب سرد معده را منقبض کرده و فرایند هضم را بعد از صرف غذا سخت تر می‌کند.

در ادامه به دیگر مزایا و معایب نوشیدن آب سرد می‌پردازیم:

 

خطرات

یک مطالعه قدیمی در سال ۱۹۷۸ با ۱۵ نفر شرکت‌کننده نشان داد که نوشیدن آب سرد مخاط بینی را ضخیم‌تر کرده و در مسیر عبور هوا از مجرای تنفسی اختلال ایجاد می‌کند.

برخی از مشکلات جسمانی هم ممکن است با نوشیدن آب سرد تشدید شوند؛ تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد، نوشیدن آب سرد را با تحریک میگرن در افرادی که قبلاً میگرن را تجربه کرده بودند، مرتبط دانست.

همچنین در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، مشخص شد که درد مربوط به آشالازی (نوعی اختلال حرکتیِ نادر مری) می تواند هنگام مصرف آب سرد همراه با غذا بدتر شود.

در طب سنتی چینی اعتقاد بر این است که نوشیدن آب سرد با غذای گرم باعث عدم تعادل می‌شود. به طور معمول، وعده‎‌های غذایی در فرهنگ چینی با آب گرم یا دمنوش سرو می‌شود. این باور در چندین فرهنگ دیگر در سراسر جهان منعکس شده است.

برخی دیگر از افراد هم بر این باورند که نوشیدن آب سرد در روزهای گرم به خنک شدن بدن کمکی نمی‌کند؛ البته درباره درستی یا نادرستی این عقیده باید تحقیقاتی صورت گیرد و نمی‌توان آن را تایید یا رد کرد.

 بیشتربخوانید:

نوشیدن آب یخ کبد را چرب می‌کند؟

 

 

فواید

نوشیدن آب سرد فوایدی دارد؛ طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، نوشیدن آب سرد در حین ورزش به جلوگیری از گرمای بیش از حد بدن کمک می‌کند و  این خاصیت آب سرد احتمالاً به این دلیل است که باعث کاهش دمای مرکزی بدن شده و تا حدی جلوی خستگی را می‌گیرد.

 

آیا نوشیدن آب سرد در کاهش وزن مؤثر است؟

به طور کلی، نوشیدن آب فارغ از دمای آن، احساس سیری را در شما ایجاد می‌کند و مصرف کالری کمتر را در بر دارد و همین امر می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. همچنین نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین برای هضم غذا مفیدتر است. نوشیدن آب سرد به شما کمک کند در طی فرایند هضم مقداری کالری بیشتری بسوزانید، زیرا بدن برای حفظ دمای اصلی خود باید سخت‌تر کار کند. اما بعید است که نوشیدن آب سرد یک راه مؤثر برای کاهش وزن باشد.

بیشتر بخوانید:

نوشیدن آب یخ چه خطراتی برای بدن دارد؟

 

برچسب ها: کاهش وزن، آب، آب سرد تعداد بازديد: 288 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز