Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 15:33

20
آبان
تغذیه و سکته مغزی

تغذیه و سکته مغزی

ما متخصصین تغذیه با تحقیقات فراوان دریافته‌ایم که مواد غذایی قادر هستند خطر بروز سکته مغزی را بین 30 تا 50 درصد کاهش دهند، اما برای در امان بودن از این مشکل لازم است که مواد غذایی مناسب را به‌طور متنوع در برنامه غذایی‌تان

د کتر سید  مرتضی صفوی : متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس هیات مدیره انجمن غذا، صنعت و سلامت

 

تحریریه زندگی آنلاین : ما متخصصین تغذیه با تحقیقات فراوان دریافته‌ایم که مواد غذایی قادر هستند خطر بروز سکته مغزی را بین 30 تا 50 درصد کاهش دهند، اما برای در امان بودن از این مشکل لازم است که مواد غذایی مناسب را به‌طور متنوع در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. در واقع داشتن تغذیه‌ای متنوع کلید اصلی سلامتی است. نباید هر روز مواد غذایی تکراری مصرف کنید. به عنوان مثال مصرف روزانه 3 واحد میوه به اضافه 3 سهم غذایی سبزیجات تأثیر بیشتری از مصرف روزانه صرفاً 5 واحد میوه در پیشگیری از سکته مغزی دارد. از طرف دیگر نیازی نیست که خودتان را از تمام انواع چربی‌ها محروم کنید. لازم است که چربی‌های سالمی مانند روغن ‌زیتون یا ماهی را در برنامه غذایی‌‌تان داشته باشید. یاد بگیرید که استرس‌های روزانه‌تان را کنترل کنید. خانه‌نشینی و بی‌تحرکی را کنار بگذارید. همیشه افکار مثبت داشته باشید و از منفی‌بافی دوری کنید.

 بیشتربخوانید:

مصرف آسپرین احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد

 

 

پیشگیری از سکته مغزی

حتماً می‌دانید که افراد بین 55 تا 70 سال بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند، اما معنی حرف‌مان این نیست که جوان‌ترها از این مشکل در امان هستند. متاسفانه سن سکته مغزی در سرتاسر جهان و به‌ویژه در ایران پایین آمده است. داشتن تغذیه سالم و پرهیز از استرس و فشارهای روانی به میزان قابل‌توجهی خطر بروز این مشکل را کاهش می‌دهد.

بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان، سکته مغزی سومین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود. اگرچه نمی‌شود به‌طور صد‌در صد از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد، اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که داشتن عادت‌های سالم در زندگی مانند تغذیه سالم احتمال بروز سکته مغزی را 30 درصد کاهش می‌دهد. با ایجاد تغییرات صحیح در سبک زندگی می‌توانید علاوه بر کاهش خطر سکته مغزی از بروز بیماری‌های دیگری نیز پیشگیری کنید.

 

چای سبز

متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید. این چای مفید منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول‌ها و ترکیبات ضروری برای کاهش کلسترول خون و مقابله با پیری مغز است. برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از فواید چای سبز، حدود 20 دقیقه بعد از وعده‌های غذایی اصلی یک فنجان چای سبز بنوشید.

 

جو دوسر

مصرف جو دوسر برای صبحانه باعث کاهش میزان قند خون می‌شود. توجه داشته باشید که جو دوسر یک ماده غذایی مفید برای کاهش استرس است. توصیه می‌کنیم به جای مصرف غلات صبحانه آماده برای خودتان یک پیاله جو دوسر آماده کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

 بیشتربخوانید:

آیا کووید19 خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

 

 

 

ماهی ساردین

مصرف ماهی ساردین یک تا دو بار در هفته مفید است. به خاطر اینکه منبع طبیعی چربی‌های سالم، کلسیم و ویتامین D محسوب می‌شود. علاوه بر این، ماهی ساردین جزء محافظت‌کننده‌های طبیعی مغز ما محسوب می‌شود.

 

هندوانه و طالبی

طالبی و هندوانه سرشار از آب، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و در عین حال سدیم کمی دارند. این ترکیبات و نداشتن سدیم برای کاهش کلسترول و پیشگیری از تصلب‌شرائین فوق‌العاده است. برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی روزانه یک لیوان هندوانه یا طالبی میل کنید.

 

هویج

نتایج پژوهشی که در سال 2008 در دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف 5 عدد هویج در هفته خطر سکته مغزی را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد. هویج منبع فوق‌العاده آنتی‌اکسیدان‌ها است و به این ترتیب از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود جریان خون می‌شود.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی برای افرادی که از کلسترول بالای خون رنج می‌برند مفید بوده و از تجمع چربی در رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، عناصر موجود در آن می‌توانند توکسین‌ها یا همان سموم بدن را از طریق ادرار دفع کنند. توصیه می‌کنیم کلم‌ها و به‌ویژه کلم بروکسل را در برنامه غذایی‌تان گنجانده و از فواید فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

 

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب مفید برای سلامت مغز است. این اسیدهای چرب شامل اسیدهای چرب امگا 3‌ هستند که قادرند از اکسایش سلول‌ها و پیری زودهنگام پیشگیری کنند. شما می‌توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب، روزانه نصف عدد آووکادو میل کنید.

 بیشتربخوانید:

این خوراکی‌ها قاتل کلسترول خون هستند

5ماده غذایی برای کاهش کلسترول خون و وزن

 

 

 

  گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی را منبع آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن می‌دانند. این ترکیب مفید قادر است فشارخون را کاهش داده و جریان خون را بهبود دهد. به همین دلیل نیز از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند. گوجه‌فرنگی همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای است که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

برچسب ها: سکته مغزی، علائم سکته مغزی تعداد بازديد: 235 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز