Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:20

17
مرداد
ورزش؛ ناشتا یا بعد از وعده‌غذایی

ورزش؛ ناشتا یا بعد از وعده‌غذایی

بسیاری از مردم همواره برای داشتن یک برنامه ورزشی متعادل برای افزایش سلامتی دچار مشکل هستند. به‌خصوص که در طی سال‌های اخیر، با افزایش مشغله کاری،‌ پیدا کردن زمان خالی برای ورزش کردن مشکل‌تر شده است.

احمدرضا کلاهی : کارشناس ارشد علوم تغذیه - دانشگاه علوم پزشکی تهران

تحریریه زندگی آنلاین : بسیاری از مردم همواره برای داشتن یک برنامه ورزشی متعادل برای افزایش سلامتی دچار مشکل هستند. به‌خصوص که در طی سال‌های اخیر، با افزایش مشغله کاری،‌ پیدا کردن زمان خالی برای ورزش کردن مشکل‌تر شده است. بعضی افراد برای غلبه بر این مشکل، صبح‌ها قبل از مصرف صبحانه ورزش و سپس روز کاری خود را شروع می‌کنند، اما آیا ورزش با شکم خالی برای سلامتی مناسب است؟

 

 بیشتر بخوانید:

راز لاغری سریع

وقتی ما در حال ناشتا هستیم، در بدن چندین مکانیسم وجود دارد که مطمئن شود قند و‌ انرژی کافی، به مغز و اندام‌های ما برسد.

در زمان ورزش، وقتی که ذخایر قند ما به اتمام می‌رسد، بدن شروع به شکستن چربی‌ها و پروتئین‌های بدن می‌کند تا آنها را برای استفاده مغز و اندام‌ها، به قند تبدیل کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در هنگام ‌ورزش با شکم خالی، سطح هورمون انسولین پایین است و نوراپی‌نفرین افزایش می‌یابد، در این حالت بدن از انسولین به‌طور مناسب‌تری استفاده می‌کند که مانع ابتلا به دیابت می‌شود یا دیابت را به تأخیر می‌اندازد.

در مطالعاتی که ورزش کردن در حالت ناشتا را با ورزش کردن در حالت تغذیه شده مقایسه کردند، مشخص شد افرادی که در شرایط ناشتا ورزش می‌کنند، در حین ورزش، چربی بیشتری می‌سوازنند، اما در مجموع، تفاوت چندانی در چربی‌سوزی بین افراد ناشتا و افرادی که قبل از تمرین، وعده غذایی مصرف کرده‌اند وجود ندارد.

باید توجه داشت که ورزش ناشتا با شدت کم (دویدن با سرعت پایین) و حداکثر تا یک ساعت، قابل اجرا است، ولی اگر ورزش بیشتر از یک ساعت طول بکشد و یا با شدت بالا (مثلاً بدنسازی یا TRX) انجام شود، خوردن وعده غذایی قبل از ورزش، می‌تواند باعث افزایش عملکرد ورزشکار شود.

 

بیشتر بخوانید:

لاغری بدون رژیم غذایی و ورزش | رژیم لاغری آسان

 

در چه صورتی، ورزش ناشتا مناسب‌تر است؟

 اگر شما در معرض دیابت قرار دارید یا در خانواده شما دیابت ارثی هست.

 اگر مشغله فراوانی دارید و در زمان دیگری از روز، نمی‌توانید ورزش انجام دهید.

 اگر ورزش کردن در حالت ناشتا، به شما حس خوبی می‌دهد.

حدود ۴۰ دقیقه ورزش ناشتا با شدت متوسط (تردمیل با سرعت ۵ یا دویدن با سرعت کم) می‌تواند برای شما بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی، افزایش نشاط و همچنین بیشترین میزان چربی‌سوزی باشد.

 

بیشتر بخوانید:

5اشتباهی که مانع لاغری می شوند

در چه صورتی، قبل از ورزش، وعده غذایی مصرف کنید؟

 اگر تمایل دارید که علاوه بر ورزش کردن در راستای سلامتی، افزایش عضله و تناسب اندام هم داشته باشید.

 اگر ورزشی که انجام می‌دهید، نیاز به قدرت، سرعت یا تمرکز بالایی دارد.

 اگر بیماری خاصی دارید (مثلاً افت فشار یا افت قند خون)

وعده قبل از تمرین بهتر است 2 الی 3 ساعت قبل از تمرین مصرف شود و ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار کمی چربی باشد و بهتر است که فیبر و لاکتوز پایینی داشته باشد.

اگر شما ورزشکاری حرفه‌ای هستید که علاوه بر افزایش قدرت و عملکرد ورزشی، قصد دارید چربی‌سوزی بالایی داشته باشید، می‌توانید هم صبح ناشتا برای افزایش چربی‌سوزی و هم بعد از ظهر بعد از صرف یک وعده غذایی مناسب برای افزایش قدرت و عملکرد ورزشی، اقدام به ورزش کنید (توجه داشته باشید که در طول روز بین دو نوبت ورزش کردن، مایعات و مواد مغذی از دست رفته در ورزش ناشتا را جبران کنید).

حال با توجه به هدفتان از ورزش، می‌توانید زمان مناسب را برای ورزش کردن انتخاب کنید.

 

 

برچسب ها: لاغری، تناسب اندام، انسولین، وعده غذایی، لاغری با ورزش تعداد بازديد: 381 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز