Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 18:44

29
اردیبهشت
آیا رژیم لاغری دکتر هواردهی علمی است؟

آیا رژیم لاغری دکتر هواردهی علمی است؟

دكتر هواردهی در اواخر قرن 19 در آمریكا تئوری خاصی را ابداع و ارائه كرد كه به زبان‌های مختلف بارها و بارها تجدید چاپ شده و توجه زیادی را به خود معطوف نموده است.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

 

در روش ابداعی دكتر هواردهی مربوط به رژیم لاغری توصیه می‌شود، جهت استفاده بهتر از غذاهای روزانه و جلوگیری از اختلالات گوارش و بیماری‌های مختلف، گروه‌های غذایی مصرفی جدا از یكدیگر میل شوند، یعنی موادغذایی پروتئینی در یك وعده، مواد قندی در وعده بعدی و مصرف روغن‌ها و چربی‌ها به علت خنثی بودن‌شان با هر یك از دو گروه ذكر شده مجاز است.

در این رژیم لاغری علاوه بر تقسیم پروتئین‌ها و قندها به یكی از وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) از مصرف مخلوط آنها نیز می‌باید پرهیز شود.

یعنی اگر نان خورده می‌شود، نباید برنج و سیب‌زمینی نیز توأما میل شود یا در صورت مصرف گوشت مرغ از مصرف گوشت ماهی یا گوشت‌های قرمز نیز خودداری شود و سبزیجات و میوه‌ها نیز باید در برنامه روزانه تا 80 درصد غذای روزانه را تشكیل دهد كه قسمت اعظم آن باید به صورت خام در طی رژیم لاغری تناول گردد.

دلایل استفاده از رژیم لاغری دكتر هواردهی

1- هضم مواد قندی در دهان به وسیله آنزیم پتیالین Ptyalin موجود در بزاق در یك محیط قلیایی شروع می‌شود.

2- تجزیه و هضم پروتئین‌ها در معده با آنزیم پپسین Pepsin در محیط اسیدی بسیار قوی صورت می‌گیرد.

3- نتایج مفیدی نیز در درمان اغلب بیماری‌های صعب‌العلاج با این روش حاصل می‌شود.

دكتر هواردهی بر این باور است كه چون محیط معده در آن واحد قادر نیست كه هم اسیدی و هم قلیایی شود، لذا روند هضم مختل و نیز مصرف غذاهای مخلوط موجب بیماری‌زایی و چاق‌كنندگی غیرطبیعی می‌شود.

دلایل نادرستی روش دكتر هواردهی

توصیه چنین برنامه غذایی‌ای در رژیم لاغری به علت عدم تشابه آن با تغذیه روزمره و مرسوم بسیار گمراه‌كننده به نظر می‌رسد.

ولی باید از پیروی‌كنندگان از چنین روشی پرسیده شود كه آیا مهم‌ترین و مناسب‌ترین غذای طبیعی كه شیر مادر است و بدون دخالت كوچك‌ترین اراده بشری تولید و ترشح می‌شود و در اختیار نوزاد قرار می‌گیرد و تمام نیازهای رشد سریع و سلامتی جسمی و روحی او را موجب می‌شود (ضریب هوش شیر مادرخواران بیشتر از غیرمادرخواران است) جز این است كه یك ماده غذایی حاوی پروتئین، چربی و قند و صدها ماده مغذی دیگر است؟

پس اصول تفكیك گروه‌های غذایی از یكدیگر به طور كامل در رژیم لاغری موثر بی‌اساس بوده و تجربیات شخص دكتر در قبال درمان بیماری‌هایی نظیر كم‌خونی‌های خطرناك، دیابت، اختلالات گوارش، گواتر، تومور و سل با به كارگیری روش‌های تغذیه تفكیكی بیشتر جنبه تصادفی و فلسفی دارد تا جنبه علمی و پزشكی، به طوری كه متخصصان و پژوهشگران دانش تغذیه به هیچ وجه تاكیدی برای این روش به عمل نیاورده و حتی اشارهای نیز به این موضوع نكرده‌اند.

 

برچسب ها: رژیم درمانی چاقی، لاغری، رژیم لاغری، تغذیه و کاهش وزن، رژیم های غذایی نادرست، رژیم لاغری دکتر هواردهی، انواع رژیم های لاغری، دلایل استفاده از رژیم دكتر هواردهی، دلایل نادرستی روش دكتر هواردهی تعداد بازديد: 1145 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز