Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:30

9
اردیبهشت
راهكارهای موثر برای هدف کاهش وزن و رژیم لاغری آسان تر

راهكارهای موثر برای هدف کاهش وزن و رژیم لاغری آسان تر

اگر می‌خواهید به وزن مناسب خود دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم دفتری برای ثبت مواد غذایی روزانه خود تهیه نمایید. با این روش، احتمال غذا خوردن‌های هوسی و ناخنک زدن کاهش می‌یابد.

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛‌ متخصص تغذیه

 

بکاربردن توصیه های زیر در رژیم لاغری خود و روند کاهش وزن کمک موثری به شما می کند. در ادامه به این عناوین مهم اشاره می نماییم:

1- تهیه یك دفتر حسابرسی و ثبت مواد غذایی میل شده در طول روز

2- آگاهانه و عاقلانه غذا خوردن و عدم تبعیت از هوا و هوس و لذت جویی‌های پایان ناپذیر در رژیم لاغری

3- آگاه بودن از ارتباط حالت روحی با روش زندگی و تاثیرگذاری آن بر میزان میل غذا و تنقلات

4- انجام فعالیت‌های مورد علاقه در طول رژیم لاغری برای انحراف فكر از هوس زودگذر خوردن نظیر نامه نوشتن، گل‌آرایی، هرس كردن گل و گیاه باغچه منزل یا آپارتمان و صدها فعالیت مفید دیگر.

اگر فقط به مدت 7-5 دقیقه در برابر میل و هوس خود مقاومت كنید و یا در مقابل احساس بی‌حالی، خستگی و گرسنگی 15-10 دقیقه پیاده‌روی یا ورزش نمایید، هم گرسنگی و میل شما برطرف خواهد شد و هم خود را شاداب و سرحال‌تر احساس خواهید نمود و هم شكم خود را بی‌جهت انباشته از مواد غذایی و تنقلات زیانبار نخواهید كرد. (اگر چندین بار این روش‌ها را بكار برید از نتایج بدست آمده شگفت زده خواهید شد).

پاداش در قبال تحقق اهداف برنامه‌های تغذیه‌ای

در طول رژیم لاغری خود در راستای دستیابی به هر یك ازین اهداف كوچك برای خود پاداشی در نظر بگیرید. این جایزه‌ها می‌تواند به صورت مادی یا معنوی باشد.

نوشتن جمله‌ای تشویق كننده در دفتر ثبت وقایع روزانه خود (برای عدم خوردن و آشامیدن بی‌مورد و انجام فعالیت‌های بدنی).

باور بفرمائید با دستیابی به هر یك از اهداف كوتاه‌مدت خود در رژیم لاغری، تمام یا قسمتی از هزینه‌های درمان پا درد، كمر درد و پرفشاری خون صرفه‌جویی كرده و می‌توانید آن را برای اقدامات خوشایندتری استفاده كرده و لذت بیشتری ببرید.

به هر صورت شما بهتر از هر كس دیگری به مسائل روحی خود واقف می‌باشید.

فهرستی از فعالیت‌های مورد علاقه خود تهیه فرمایید و بعد از رسیدن به یك هدف، یكی از خواسته‌های خود را در طی رژیم لاغری تحقق بخشید.

 

روش رژیم لاغری

 

از رویا تا واقعیت

اگر توانایی‌های نهفته خود را كشف نكنید و آن را به كار نبرید، دستیابی به اندام موزون توسط رژیم لاغری، تن سالم، روح آرام و اعتماد به نفس بدون فكر و برنامه‌ریزی، فقط در چهارچوب یك رویا باقی خواهند ماند و در رژیم لاغری موفق نمی شوید.

اگر در نظر دارید به صورت اصولی و بدون هیچ عارضه و برگشت فوری وزن كم كنید، باید تغییر بنیادی و طولانی مدت خود را به صورت اهداف كوچك و دست‌یافتنی‌تری در نظر بگیرید.

اولین قدم آغاز فعالیت‌های جسمی كوتاه‌مدت (یك روز هفته) به همراه رژیم لاغری است. به تدریج به مدت زمان و دفعات آن اضافه نمایید.

بر مبنای آمارهای موجود نه تنها علت اغلب چاقی‌ها و بیماری‌های مختلف در عدم تحرك نهفته است، بلكه از دست رفتن موفقیت‌های به دست آمده در اثر اجرای برنامه صحیح قبلی شما در نتیجه كاهش فعالیت بدنی می‌باشد كه به صورت تغییر تدریجی در فعالیت‌های جسمی و غذا خوردن به وجود می‌آید و موجب افزایش چاقی و بیماری‌های مختلف ناشی از آن می‌شود.

به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره كرد

 ناخنك زدن‌های متعدد و ریزه‌خواری‌های مكرر كه اغلب به حساب آورده نمی‌شوند، ولی بسیار پركالری، چاق كننده و بیماری‌زا می‌باشند و افراد در رژیم لاغری خود به این توجه نمی کنند.

برای آنكه حجم و مقدار آنها برای شما مشخص شود، كافی است پس از هر بار ناخنك زدن به همان مقدار مواد غذایی در ظرف دیگری قرار دهید.

ملاحظه خواهید نمود كه در پایان روز مقادیر تناول شده بسیار زیادتر و حجیم‌تر از وعده‌های اصلی غذایی میل شده هر روزه شما در طی رژیم لاغری و غیر آن می‌باشد.

 استفاده از مواد غذایی غنی از چربی به خصوص چربی‌های حیوانی و اشباع شده.

 عدم مقاومت در برابر وسوسه خوردن كه فقط با 7-5 دقیقه صرف وقت از بین می‌رود و نیازی به شکستن رژیم لاغری تان نیست.

 كشیدن زیاد غذا در بشقاب و خجالت از باقی گذاشتن غذای مازاد بر احتیاج و رفع گرسنگی!

 عدم توجه به سیری و ادامه دادن به صرف غذاهای سرو شده در رستوران‌ها و جشن‌ها كه اغلب مازاد بر نیاز می‌باشد ولی حیف‌تان می‌آید كه نخورید هر چند که در رژیم لاغری به سر ببرید!

 كاهش بی‌مورد مصرف روغن‌ها در حالی كه كل انرژی روزانه كاهش پیدا نكرده است.

 كاهش مقدار كالری بدون كاهش مقدار و درصد چربی‌های مضر و بیماری‌زا.

 احساس گناه از باقی ماندن و یا دور ریختن غذا، تنقلات و نوشابه‌های فرزندان و دیگران و میل كردن آنها در جهت پیشگیری از كفران نعمت در رژیم لاغری و غیر آن؟!

اگر دلایل دیگری را در خود تشخیص دادهاید به لیست بالا اضافه نمایید. و برای تغییر همه یا قسمتی از این عوامل یاد شده تصمیم قاطعانه بگیرید.

این موارد را در دفتر حسابرسی تغذیه روزانه مربوط به دوران رژیم لاغری خود بنویسید. در ضمن صفحه جدیدی تحت عنوان تغییر شیوه زندگی و روش تغذیه در نظر بگیرید.

از به كارگیری جملات كم خواهم خورد! «یا زیاد حركت خواهم نمود» خودداری كنید زیرا مفهوم كم یا زیاد، بد یا خوب، كافی یا ناكافی برای همه افراد یكسان نمی‌باشد و میتوان مقادیری از صفر تا بی‌نهایت را به جای این واژه‌های كیفی در آن جمله‌ها قرار داد.

لذا برای عینیت بخشیدن به تصمیم‌های قابل اجرا دو ستون برای درج تغییرات خود ترسیم كرده و آنها را به نام‌های تغییرات كوچك و بزرگ نامگذاری نمایید. برای مثال در ستون تغییرات كوچك میتوانید این موارد را نوشته و به اجرا درآورید.

برچسب ها: رژیم غذایی، تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، کنترل وزن، مدیریت وزن، راه های کاهش وزن، برنامه غذایی، کاهش وزن سالم، رفع اضافه وزن تعداد بازديد: 1673 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز