Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:11

9
اردیبهشت
نقش انگیزه در رژیم های كاهش وزن | هدف رژیم لاغری

نقش انگیزه در رژیم های كاهش وزن | هدف رژیم لاغری

هدف شما برای کاهش وزن و گرفتن رژیم لاغری چیست؟ به چه دلیل برای لاغر شدن تصمیم گرفته‌اید؟ آیا انگیزه‌تان برای کاهش وزن، جلب توجه و تحسین دیگران است یا می‌خواهید به سلامتی دست پیدا کنید؟

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

 

دستیابی به هر هدفی انگیزهای قوی می‌طلبد، به منظور رسیدن به تغذیه متعادل، متنوع و متناسب باید بینش افراد نسبت به خوردن و آشامیدن و انجام ورزش‌های سبك و گرفتن رژیم لاغری به طور بنیادی تغییر كند.

به طور طبیعی در صورتی هر دو این موارد تحقق پیدا می‌كند كه انگیزه قوی و دلیل قانع‌كنندهای برای افراد وجود داشته تا توان لازم برای چشم‌پوشی از لذت‌های آنی را به دست آورند و به حسرت دائمی دچار نگردند.

راستی شما كه در حال مطالعه این مقاله می‌باشید و احتمالا به دلایلی تصمیم به كنترل وزن و شروع رژیم لاغری گرفته‌اید، كدام یك از موارد زیر انگیزه شما محسوب می‌شود؟

1- جلب توجه و تحسین دیگران

2- حفظ یا رسیدن به سلامتی پایدار

3- گرفتن رژیم لاغری جلب نظر مثبت افراد خانواده و به خصوص همسر

4- امید به كسب موفقیت بیشتر در عرصه‌های زندگی و كار

5- یافتن دوستان بیشتر

6- داشتن اندام موزون و برازنده برای پوشیدن لباس‌هایی كه در حال حاضر نمی‌توانید بپوشید.

7- گرفتن رژیم لاغری برای رسیدن به اندام مناسب برای شركت در عروسی یا مهمانی خاص در آینده و ...

انگیزه‌های بلندمدت و كوتاه‌مدت از گرفتن رژیم لاغری

به قول معروف، سنگ بزرگ علامت نزدن می‌باشد. معمولا دستیابی به هر یك از اهداف فوق توسط رژیم لاغری و ... و یا دلایل شما برای تناسب اندام (كه یك انگیزه قوی تلقی می‌شود) نیازمند زمان طولانی می‌باشد.

بعید است كه خواست فعلی شما به همین شدت تا ماه‌ها و حتی سال‌های دیگر حفظ شود.

رفته رفته خواسته‌ها كمرنگ‌تر و در ادامه راه اراده ضعیف‌تر می‌گردد و حس لذت‌خواهی و لذت‌جویی بر عافیت طلبی غلبه خواهد نمود و رژیم لاغری شما را به هدر خواهد داد.

لذا برای جلوگیری از این موضوع بهتر است اهداف گسترده و بلندمدت خود را به انگیزه‌های كوتاه‌مدت و دست‌یافتنی تقسیم كنید و برای هر یك از این مقاطع، دلایل خاص خودتان را مرقوم دارید.

به عنوان مثال تصمیم گرفته‌اید برای رسیدن به سلامتی همزمان با تعدیل و كنترل غذای خود 2-1 ساعت پیاده‌روی یا ورزش را آغاز نمایید.

بهتر است در اولین قدم با 15 دقیقه (یك روز در هفته) آغاز و سپس آن را به نیم‌ساعت در روز افزایش دهید.

بعد به دو روز در هفته و به همین ترتیب به تمام روزهای هفته و به مدت طولانی‌تر افزایش دهید. و برای كاهش مقدار غذایی در طول رژیم لاغری كه در حال حاضر میل می‌نمایید، هر روز 2-1 قاشق غذاخوری كمتر از روز قبل بخورید.

برای اینكه انگیزه ایجاد شده فروكش ننماید و رژیم لاغری خود را قطع نکنید، دلایل خود را برای هر یك از اقدام‌ها (تعدیل مقدار غذا یا حذف تنقلات و آغاز فعالیت بدنی)، یادداشت كرده و آنها را جلوی آینه روی در كمد لباس یا یخچال بچسبانید.

بدین ترتیب شما با دیدن این دلایل و یادآوری اهمیت تصمیم‌گیری خود از لذت آنی و راحت‌طلبی زودگذر و یا عادت‌های نادرستی مثل پرخوری، شتاب و عجله در غذا خوردن چشم‌پوشی خواهید نمود و در اثر مداومت و ممارست روش زندگی شما در طول زمان تغییر می‌كند و نهادینه می‌شود رژیم لاغری مربوطه نیز بخشی از زندگی شما می شود.

نقش اراده در دستیابی به اهداف تغذیه‌ای

در مقوله اجرا یا عدم اجرای برنامه‌های كاهش وزن و رژیم لاغری و رژیم‌های درمانی مسأله اراده مطرح می‌گردد.

اغلب به افراد چاق گفته می‌شود كه این عزیزان فاقد اراده لازم جهت كنترل بیش‌خوری و بدخوری خود می‌باشند.

در اینجا لازم است گفته شود كه در مقوله اجرا یا عدم اجرای یك برنامه و رژیم لاغری تعدیل تغذیه‌ای و افزایش فعالیت بدنی، نیروی اراده نقش تعیین‌كننده‌ای ندارد.

آنچه در این راستا مهم و تأثیرگذار است داشتن هدف و یك راهكار درست و رژیم لاغری سالم به منظور دستیابی به اهداف موردنظر می‌باشد.

 

برچسب ها: اهداف کاهش وزن، کاهش وزن سالم، انگیزه کاهش وزن، كنترل وزن، تصمیم به کاهش وزن، انگیزه بلند مدت کاهش وزن، انگیزه کوتاه مدت کاهش وزن تعداد بازديد: 1025 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز