Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:03

3
آبان
سونامی چاقی در ایران و جهان (2)

سونامی چاقی در ایران و جهان (2)

بخش دوم- چاقی همچنان یكی از موضوعاتی است كه در رسانه‌های اغلب كشورها از جمله آمریكا بسیار به آن پرداخته می‌شود و گفته می‌شود كه شیوع اغلب بیماری‌ها به علت چاقی است.

 

 چاقی چه اثراتی بر روی نسل جوان دارد؟

چاقی اثر منفی روی نسل جوان دارد. دیابت نوع 2 كه در بزرگسالان در دهه‌های 3 و 4 نمود پیدا می‌كرد، امروزه در بین نوجوانان و جوانان نیز شیوع پیدا كرده است و طبیعتاً هزینه‌های مربوط به بیماری‌های ناشی از چاقی و اضافه وزن بار سنگینی را بر اقتصاد آمریكا تحمیل نموده است. مثلاً در سال 2003 هزینه‌های مستقیم در رابطه با عوارض چاقی را در حدود 75 میلیارد دلار اعلام داشته‌اند.

آیا آماری از بزرگسالان مبتلا به چاقی در آمریكا در دسترس است؟

طبیعتاً آمارهای مختلفی ارائه گردیده و مرتباً ارائه می‌شود، ولی آنچه كه من به یاد دارم تعداد بزرگسالان بالای 20 سال كه مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند به 61 میلیون و سیصد هزار نفراست كه تعداد خانم‌های بالای 20 سال 34 میلیون و هشتصدهزار نفر و تعداد آقایان بالای 20 سال 26 میلیون و شصت هزار نفر تخمین زده شده است.

این آمار در بین كودكان به چه صورت دیده شده است؟

به طور تقریبی 15/3 درصد از كودكان (6-11) و 15/5 درصد از نوجوانان (12- 19 سال) در سال 2000 دچار اضافه وزن بودند. در یكی از آمارها اعلام گردیده از بین هر چهار كودكی كه دچار اضافه وزن هستند، یك نفر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارد و این اضافه می‌شود به افرادی كه حدود 60 درصد آنها مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از چاقی هستند.

معمولاً در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به چاقی یا اضافه وزن افراد وزن خود را كمتر یا قد خود را بیشتر اعلام می‌كنند و این امر كار آمارگیری دقیق را برای متخصصان مشكل می‌سازد. ولی با وجود تمام این مسائل عده‌ای از دانشمندان اعلام نموده‌اند كه از سال 1960 به این طرف 2/5 سانتی‌متر به قد آمریكایی‌ها و 12/5 كیلو‌گرم به وزن سرانه آنها اضافه شده است.

 لطفاً به طور خلاصه بفرمائید چاقی چه پیامدهای زیانباری را بر سلامت مردم دارد؟

اضافه وزن و چاقی عامل افزایش فشار بر كلیه اعضای حساس بدن تلقی می‌گردد و این موضوع باعث ایجاد و گسترش بیماری‌های متعدد و مختلفی می‌شود كه به قسمتی از آنها در زیر اشاره می‌كنم:

دیابت نوع 2: 80 درصد، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی- عروقی مرتبط: 70 درصد،

آپنه خواب به دلیل انسداد مجاری تنفسی، ابتلا به سرطان‌های خاص مانند سرطان سینه و روده بزرگ: 42 درصد و هم‌چنین دردهای استخوانی و افسردگی

در سال چند نفر در اثر چاقی جان خود را از دست می‌دهند؟

حدود 300/000 مرگ و میر در سال به دلایل مرتبط با چاقی رخ می‌دهد و به طور كلی افراد چاق در مقایسه با افرادی كه از تناسب اندام برخوردارند 50 تا 100 درصد در معرض خطر مرگ به دلایل مختلف قرار دارند.

در مورد هزینه اقتصادی چاقی توضیح بفرمائید؟

براساس آمار،  هزینه‌های مربوط به سلامتی در آمریكا افزایش یافته است. هزینه‌های مستقیم مربوط به چاقی شامل تشخیص، درمان، پیشگیری، مراجعه به دكتر، بیمارستان و مراقبت‌های خانگی می‌باشد. هزینه‌های غیرمستقیم شامل از دست دادن كار به دلیل ناتوانی و بیماری و یا مرگ ناگهانی است.

از آنجا كه اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است، هزینه‌های مرتبط نیز رو به افزایش می‌باشد. افراد چاق در مقایسه با دیگران حدود 1429 دلار (42 درصد) و حتی بیشتر، مجبورند هزینه‌های مربوط به سلامتی و پزشكی بپردازند. طبق گزارش موسسه ملی سلامت، هزینه‌های مربوط به چاقی و بیمه به قرار زیر است:  مراقبت‌های پزشكی 1723 دلار بیشتر به نسخه‌های افراد چاق پرداخت می‌كند؛ 

 بیمه 1021 دلار بیشتر برای نسخه‌های افراد چاق می‌پردازد؛  بیمه‌های خصوصی 1140 دلار بیشتر برای نسخه‌های افراد چاق می‌پردازند؛ حال با توجه به مطالب پیش گفت،  ساده‌اندیشی نمی‌باشد كه تعداد كثیری از عزیزان ما هر گونه تبلیغات واهی و تجاری را در راستای مبارزه با كیلوهای اضافی خود باور داشته و هر توصیه به جا و نابجا را جهت استفاده از مواد و وسایل كمك لاغری بدون فكر و اندیشه به كار برده و از چاله اضافه وزن و چاقی در نیامده،  به چاه عوارض جانبی غیرقابل علاج این فرآورده‌های قاچاق شده به ایران بیفتند. در خاتمه مطالب خود را با این ضرب‌المثل به پایان می‌برم.

 

 

برای خواندن بخش اول- سونامی چاقی در ایران و جهان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اضافه وزن، بیماری دیابت، عوارض چاقی، کودکان چاق، علایم چاقی، دیابت و چاقی، بیماران چاق تعداد بازديد: 794 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز