Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:53

24
شهریور
علل چاقی چه می تواند باشد؟

علل چاقی چه می تواند باشد؟

در حال حاضر خطر افزایش وزن و چاقی برای همه مشخص و معلوم گردیده است كه خطرات و بیماری‌های متعددی را زمینه‌سازی می‌نماید.

 

تنها شما در معرض خطرات اضافه وزن قرار ندارید:

با یك بررسی ساده در بین 2300 نفر از افراد جامعه در چند ناحیه تهران مشخص گردید كه 41 درصد خانم‌ها (بالغین) و 58 درصد آقایان اضافه وزن دارند و بین 12/5 درصد خانم‌ها و 13/5 درصد آقایان در مراحل مختلف چاقی قرار گرفته‌اند و این درصدها به طور قطع در كل جامعه، كشور و جهانی بسیار افزون‌تر باید باشد.

مثلاً در چند سال اخیر اعلام گردیده 31 درصد آمریكایی‌ها دارای BMI یا شاخص توده بدنی بالاتر از 30 می‌باشند و این درصد در انگلستان بالغ بر 22 درصد و در استرالیا 21 درصد جامعه را در برمی‌گیرد. قابل توجه آنهایی كه به تبلیغات واهی باور دارند و جهت رفع اضافه وزن و چاقی‌های خود به قرص، ژل و داروهای مختلف بدون توجه به عوارض بعدی آنها رو آورده و می‌آورند.

 علت‌یابی

در علت‌یابی‌های به عمل آمده این گسترش رو به افزایش، ابتلا به اضافه وزن و چاقی علاوه بر نوع و میزان تغذیه روزمره به عدم داشتن میل یا فرصت كافی جهت حركت و فعالیت‌های بدنی برمی‌گردد و برای اثبات این موضوع اگر خود و افراد خانواده‌تان را به نظر آورید و روش زندگی و منش غذا خوردنشان را در طول هفته‌های گذشته به یاد آورید، خارج از این چارچوب قرار ندارد.

1- بعد از برخاستن از خواب شبانه و گرفتن دوش اغلب اوقات روز در حالت نشسته قرار داریم كه از نشستن در ماشین شخصی یا وسایل نقلیه عمومی جهت رسیدن به سر كار آغاز می‌گردد و در تمام طول روز در محل كار یا منزل ادامه پیدا می‌كند.

2- ساعات روز در محل كار، تحصیل و تدریس در روزهای متوالی اغلب به صورت نشسته سپری می‌گردد.

3- بعد از فراغت از كار، برای مراجعه به خانه و كاشانه خود نیز به صورت نشسته طی طریق می‌نمایید. در مورد اغلب خانم‌‌های خانه‌دار و بازنشستگان وضعیت عدم تحرك از این هم بیشتر و بدتر است.

هستند خانم‌های خانه‌داری كه بعد از راه انداختن اعضای خانواده و تنها شدن یا مجدداً به رختخواب رفته و چند ساعتی را می‌خوابند یا جلوی تلویزیون دراز كشیده و با حركات انگشتی خود از این كانال به آن كانال تغییر جهت داده و یا از قاره‌ای به قاره دیگر سرك می‌كشند و برنامه ماهواره‌های بی‌شمار را توام با مصرف تنقلات پر انرژی ولی فاقد مواد مغذی سیر و سیاحت می‌نمایند.

از طرف دیگر خستگی مفرط فعالان خارج از منزل و بی‌حوصلگی افراد در خانه مانده میل به پخت و پز خانگی را در آنها از بین برده و لذا ساده‌ترین روش را كه سفارش تلفنی به نزدیك‌ترین محل تولید و توزیع غذاهای آماده دسترس می‌باشد انتخاب می‌نمایند.

همراه ساندویچ‌های رنگارنگ و پیتزاهای خوش نقش و نگار، چیپس و پنیر و سیب‌زمینی‌های سرخ‌كرده به همراه سس‌‌های سفید و قرمز و نوشابه‌های خانوادگی سفید، سیاه، زرد و بی‌رنگ در چشم بر هم زدنی از طریق موتورسواران چابك به در خانه‌‌ها آورده و تحویل داده می‌شوند و در كوتاه زمانی و با سرعت باور نكردنی هزاران كیلو كالری انرژی متراكم از طریق خورد و خوراك و نوشیدنی‌های فراوان میل شده و در انبار بدن قرار داده می‌شود و گاهی نیز بر این پرخوری و پرنوشی بسنده نكرده و جهت پاسخگویی به ذائقه منحرف و هوی و هوس‌های پایان‌ناپذیر به شكلات، شیرینی، بستنی‌ و كیك‌های خانگی، كام افراد شیرین‌تر شده، ولی زندگی و آینده آنها به تلخی كشانیده می‌شود.

زمانی كه تراكم انرژی دریافتی به صورت اضافه وزن، چاقی اندام و اثرات مخرب، خود را با سختی و تنگی رگ‌‌ها نمودار كرد، پرفشاری خون، قلبتان را آزرده و آسم شروع شده، تنفس مشكل می‌گردد و مفاصل آسیب می‌بینند. تحت تأثیر تحمل بار زیاد از یك سو و فراهم‌شدن تولیدات زیانبار التهاب برانگیز از سوی دیگر، حتی حركات عادی و روزمره نیز دچار اشكال خواهند شد،  چه رسد به انجام ورزش‌های مختلف یا پیاده‌روی‌های ساده و مداوم.

برچسب ها: اضافه وزن، علل چاقی، تغذیه مناسب، خستگی مفرط، علایم چاقی، دلایل اضافه وزن تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز