Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 20:28

23
شهریور
خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه روزهای گرم تابستان (2)

خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه روزهای گرم تابستان (2)

بخش دوم- این روزها بیشتر شهرهای ایران روزهای گرمی را می‌گذرانند. اکثر افراد در روزهای تابستان، ازخستگی زودرس شکایت می‌کنند و اگر زیر آفتاب بمانند، سرگیجه و حالت تهوع هم سراغشان می‌آید.

 

 علائم گرمازدگی

خشكی لب‌ها و پوست، درد عضلانی، خستگی، مشكلات گوارشی و یبوست  از علائم عمده این عارضه به حساب می‌آیند. البته این تهوع می‌تواند ناشی از افزایش سطح ویتامین D و تبدیل به موادی مثل تاچسترول در بدن باشد.

با از دست دادن آب بدن به ترتیب علائم زیر بروز می‌کند: احساس تشنگی، كم‌اشتهایی، آشفتگی، كاهش حجم خون، تهوع، ضعف عضلانی، عدم  تمركز، ناتوانی در تنظیم درجه حرارت بدن، گیجی و تنگی نفس، انقباض عضلانی، هذیان و عدم هوشیاری، ضعف شدید و نهایتا افت عملكرد گردش خون و نارسایی عملكرد كلیوی.

 آبدوغ خیار (سوپ سرد)

مواد لازم

ماست كم‌چرب              500 گرم              280 كیلوكالری

خیار متوسط                 3 عدد                  20 كیلوكالری

گردوی خردكرده             50 گرم                340 كیلوكالری

كشمش ریز پلویی         50 گرم                130 كیلوكالری

قسمت سفید پیازچه خردكرده  5 ساقه     35 كیلوكالری

ریحان خردكرده             5 ساقه               8 كیلوكالری

ترخون خردكرده            3 ساقه               7 كیلوكالری

نعنا خردكرده               2 ساقه                4 كیلوكالری

نعنا خشك                یك دوم قاشق چایخوری     8 كیلوكالری

پودر گل محمدی        یك دوم قاشق چایخوری     8 كیلوكالری

نان خشك دهاتی یا معمولی نازك حدود 150 گرم  حدود 480 كیلوكالری

نمك و فلفل              به میزان لازم                    0 كیلوكالری

روش تهیه

ابتدا در كاسه‌ مناسبی ماست بریزید. خیار را پس از پوست گرفتن ریز خرد كنید و گردو، كشمش، پیازچه، ریحان، ترخون، نعنا، نمك، فلفل، نعنا خشك و پودر گل محمدی را بیفزایید و مخلوط كنید. در این زمان مقداری آب سرد را بیفزایید و  هم بزنید تا غلظت مناسبی داشته باشد. هنگام سرو، در كاسه مناسبی نان را خرد كرده و از مخلوط آبدوغ خیار بریزید و پس از مخلوط نمودن میل كنید.

 از نوشیدن آب غافل نشوید!

در حالی كه بدون هر یك از مواد مغذی ضروری دیگر نظیر پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توان هفته‌ها و حتی سال‌ها زندگی كرد، اما بدن بدون آب تا چند روز بیشتر نمی‌تواند دوام بیاورد و زنده بماند. جالب است بدانید كه طولانی‌ترین زمانی كه انسان توانسته بدون آب زندگی كند، 17 روز بوده است، اما به طور معمول این زمان بسیار کمتر است.

اتلاف 20 درصد از آب بدن می‌تواند باعث مرگ شود. از دست دادن تنها 10 درصد از آب بدن سبب اختلالات شدید می‌گردد. در هوای ملایم بزرگسالان تا 10 روز و کودکان تا 5 روز می‌توانند بدون آب زنده بمانند ولی هفته‌ها بدون غذا می‌توان زنده ماند.

آب60 تا70 درصد از وزن بدن بزرگسالان لاغر و 45 تا 55 درصد وزن بدن بزرگسالان چاق را تشكیل می‌دهد و هر مرد بزرگسال روزانه به 7/3 لیتر و هرخانم بزرگسال روزانه به 7/2 لیتر آب نیاز دارد. قسمت اعظم خون، آب است و همه واكنش‌های بدن در محیط آبی انجام می‌شود و اگر آب نباشد، هیچ واكنشی اتفاق نخواهد افتاد. بعلاوه، كمبود آب باعث چروكیدگی سلول‌ها می‌شود و پیری زودرس را به همراه دارد.

مواد غذایی پر آب

متخصصین تغذیه معتقدند كه افراد، به‌خصوص در روزهای گرم تابستان باید علاوه بر6 تا 8 لیوان آب، از مواد غذایی پر آب نیز استفاده كنند. كاهو یكی از پرآب‌ترین سبزیجات است به طوری كه در وزن مشابه، كاهو 96 درصد، كرفس 95 درصد، خیار 95 درصد، كلم خام 92 درصد، هندوانه 92 درصد، كلم بروكلی 91 درصد، شیر 91 درصد، اسفناج 91 درصد، هویج خام 88 درصد و پرتقال 87 درصد  آب دارد. كم‌آب‌ترین تركیبات خوراكی هم شكر و روغن‌ها شناخته شده‌اند كه فقط 0تا 1 درصد آب دارند.

 

 

برای خواندن بخش اول- خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه روزهای گرم تابستان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مشکلات گوارشی، یبوست، تنگی نفس، علائم گرمازدگی، دلایل گرمازدگی، گرمازدگی در تابستان، تهوع تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز