Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:40

22
خرداد
آیا کاهش وزن سریع خطرناک است؟

آیا کاهش وزن سریع خطرناک است؟

کاهش وزن سریع بدن، صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد می کند. کمبود ویتامین ها و املاح معدنی، تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه تنها بخشی از صدمات کاهش وزن سریع بدن است.

صدمات کاهش سریع وزن

امروزه کاهش وزن دغدغه بسیاری از افراد شده و گاهی آنها می خواهند در مدت زمان بسیار کوتاه، از وزن خود بکاهند و با این کار صدمات جبران ناپذیری به بدن خود وارد می کنند. از برخی از این صدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن شدید سبب کمبود ویتامین در بدن می شود

انسان برای کاهش یک کیلو در هفته باید 7700 کالری کمتر بخورد و اگر درنظر بگیریم که یک کیلو غذای مصرفی 1000 کالری دارد، پس برای کاهش یک کیلوگرم از وزن باید حدود 8 کیلو غذا کمتر بخورد. او با این کار بدن خود را از مجموعه ای از ویتامین ها و املاح که در این مواد خوراکی مانند نان ، برنج، میوه و سبزیجات و گوشت وغیره وجود دارد محروم می کند. بدن با کاهش وزن سریع این ویتامین ها را از دست می دهد و بعدها هم نمی تواند آن را جبران کند. ریزش مو، یبوست و ... از صدمات احتمالی کمبود ویتامین هاست.

کاهش وزن سریع سبب تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه ها می شود

هنگام رژیم غذایی، بدن مان برای جبران کمبودها، از ذخایر چربی استفاده می کند. اما اگر رژیم غذایی بسیار سنگین باشد، بدن با کمبود انرژی زیادی مواجه خواهد شد و نمی تواند این کمبود را صرفا از چربی ها جبران کند. بنابراین به سراغ منابع دیگر، از جمله بافت های عضلانی می رود. از طرفی وقتی فرد بر اثر رژیم غذایی سخت، توانایی ورزش و تحرک نداشته باشد، بافت عضلانی به دلیل عدم تحرک، قربانی کاهش سریع وزن شده و در نهایت دچار افتادگی عضلات و شل شدن ماهیچه ها می شود.

توقف یا کند شدن ناگهانی کاهش وزن

فعالیت بافت عضله ای موجود در ماهیچه ها، بالاترین سوخت بدن را تشکیل می دهد و با کاهش سریع وزن و تحلیل رفتن ماهیچه ها، مقدار انرژی مصرفی بدن کم شده و کندتر وزن کم می کند.

کاهش وزن سریع سبب برگشت سریع چاقی می شود

برنامه کاهش آهسته وزن، بر اساس کاهش مقداری از غذاهای مصرفی روزمره تنظیم می شود. این نوع رژیم غذایی بهترین روش برای نگه داشتن وزن می باشد. زیرا پس از رسیدن به وزن دلخواه می توان با افزایش مقدار کمی به غذاهای مصرفی، همچنان وزن مطلوب خود را حفظ کرد. اما روش های سریع کاهش وزن نمی تواند به هیچ وجه برای ادامه نگهداشتن وزن مناسب باشند. بنابراین برگشت سریع وزن در این حالت مشاهده می شود.

کاهش وزن سریع سبب افزایش احتمالی چروک پوست می شود

در رژیم های کاهش سریع وزن، بافت زیرپوستی، وقت کافی برای ایجاد هماهنگی با بافت های پوست پیدا نمی کند. بنابراین احتمال ایجاد چروک پوستی بیشتر می شود. از طرف دیگر بعضی از طراحان رژیم کاهش وزن سعی می کنند که چربی های رژیم را به طور کامل حذف کنند. این مساله مهم ترین عامل ناهماهنگی بین پوست و زیر پوست و باعث چروک شدن پوست می شود.

 

برچسب ها: کاهش وزن، افزایش وزن، کالری شماری، برنامه غذایی، لاغر کردن، رژیم کم کردن وزن، سریع لاغر شدن تعداد بازديد: 949 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز