Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:14

23
اسفند
اگر دغدغه كاهش وزن دارید بخوانید

اگر دغدغه كاهش وزن دارید بخوانید

با نزدیک شدن به سال نو و عید نوروز، بسیاری از افراد به فکر کاهش وزن برای رسیدن به وزن ایده آل خود می‌‌افتند و برای نایل شدن به این هدف در مدت کم، انواع رژیم‌‌های تجاری و دارو‌‌ها و مکمل‌‌ها را مصرف می‌‌کنند.

دکتر حسین ایمانی؛ متخصص تغذیه ،عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

 

 

با نزدیک شدن به سال نو و عید نوروز، بسیاری از افراد به فکر کاهش وزن برای رسیدن به وزن ایده آل خود می‌‌افتند و برای نایل شدن به این هدف در مدت کم، انواع رژیم‌‌های تجاری و دارو‌‌ها و مکمل‌‌ها را مصرف می‌‌کنند.

در ابتدا باید گفت که کاهش وزن سریع بدن را تحت فشار خواهد گذاشت و عوارض جانبی متعددی نظیر سنگ کیسه صفرا، آسیب به کبد، کمبود دریافت ویتامین و مواد معدنی، کاهش قند‌خون و غیره دارد؛

چنانچه می‌‌توان گفت عوارض اضافه وزن احتمالا کمتر از کاهش سریع وزن باشد و جز در شرایط خاص توصیه نمی شود. کاهش وزن استاندارد باید به تدریج صورت گیرد و هفته ای نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن معقول می‌‌باشد تا بدن بتواند خود را با شرایط جدید وفق بدهد.

پس هر کیلوگرم چربی انباشته شده در بدن، حاوی 7000 کیلوکالری انرژی می‌‌باشد و اگر میانگین دریافت انرژی افراد سالم را 2000 کیلوکالری در نظر بگیریم، در صورت کاهش دریافت روزانه 500 کیلوکالری، به کاهش وزن نیم کیلوگرم در هفته دست می‌‌یابیم.

باید در نظر داشته باشیم که احتمالا در کاهش سریع وزن تمام وزن کم شده از چربی‌‌ها نخواهد بود و کاهش آب بدن و توده ماهیچه‌ای نیز رخ خواهد داد، زیرا مصرف کالری حاصل از چربی در مدت کم امکان‌پذیر نمی‌باشد. همچنین باید توجه داشت که این رژیم کاهش وزن را نمی‌توان برای مدت طولانی ادامه داد و امکان بازگشت وزن از دست داده شده نیز زیاد می‌‌باشد. پس در صورت تصمیم برای کاهش وزن در زمان کوتاه، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه این کار صورت پذیرد تا با مشکلی از لحاظ سلامتی متوجه شما نشود. 

برای کاهش سریع وزن حتما باید اراده قوی و نیرومند داشته باشید تا بتوانید گرسنگی را تحمل کنید و برنامه کاهش وزن را تا آخر ادامه بدهید. برای کاهش وزن سریع باید چهار  نکته را در برنامه خود داشته باشید:

1- کاهش اشتها

2- کاهش وزن بدون گرسنگی

3- افزایش متابولیسم بدن

4- نظارت مداوم

برای رسیدن به این نکات و کاهش وزن سریع، رژیم کم کربوهیدرات، پر پروتئین پیشنهاد می‌‌شود. شاید این رژیم را با رژیم اتکینز اشتباه بگیرید، اما این‌‌ها تفاوت زیادی باهم دارند. در این رژیم حذف کربوهیدرات صورت نمی‌گیرد، بلکه محدودیت ایجاد می‌‌شود، در نتیجه عوارض اولیه رژیم اتکینز که در صورت کنترل نکردن، منجر به کما می‌‌گردید، در این رژیم رخ نمی‌دهد. با این حال، بهتر است برای رژیم گرفتن، حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

برچسب ها: کاهش وزن، برنامه رژیم غذایی، رژیم و برنامه کاهش وزن، کاهش وزن سریع برای عید، ورزش و لاغری برای عید، چربی سوزی سریع، کاهش اشتها تعداد بازديد: 1270 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز