Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:50

17
بهمن
دلايل اصلی چاقی در دنيای امروز (2)

دلايل اصلی چاقی در دنيای امروز (2)

ریزه خواری مکررنیز می‌تواند از علل چاقی باشد. خیلی از افراد چاق عادت به خوردن وعده‌های مفصل و یا وقتی برای خوردن غذا ندارند، ولی به جای آن در طی روز بطور مکرر از تنقلات استفاده می‌نمایند.

وضعیت اقتصادی
وضعیت اقتصادی نقش موثری در شیوع چاقی دارد، بطوریکه به نظر می‌رسد این حالت در کشورهای توسعه یافته و جوامع با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شیوع بالاتری دارد.

داروها
نقش بسیاری از داروها در افزایش وزن گزارش شده است. این اثرات ممکن است مستقیم (مثل داروهای ضدبارداری و کورتون‌ها) و یا غیر مستقیم (مانند داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب که با ایجاد خواب آلودگی و بی‌تحرکی سبب کاهش در مصرف انرژی می‌شوند)، باشند. اثر برخی از داروهایی که برای بیماری‌های التهابی، تشنج و مشکلات روانی تجویز می‌شوند در افزایش اشتها، کاهش سرعت متابولیسم و سپس افزایش وزن و چاقی ثابت شده است. 

بیماری‌ها
وقتی چاقی به دنبال یک بیماری ایجاد شده باشد، از آن به عنوان «چاقی ثانویه» نامبرده می‌شود. این نوع چاقی با درمان بیماری زمینه‌ای قابل درمان می‌باشد. چاقی ثانویه ممکن است به دنبال بیماری‌هایی چون بیماری‌های غددی و اختلالات هیپوتالاموس در اثر بیماری‌ها، تومور مغزی و یا آسیب آن حین اعمال جراحی مغز ایجاد شود.

بسیاری از بیماری‌ها باعث چاقی می‌شوند. کم‌کاری غده تیروئید سبب کاهش هورمون‌های تیروئیدی، که نقش مهمی در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دارند، شده و در نتیجه آن چربی در بدن ذخیره شده و در نتیجه چاقی ایجاد می‌شود. بیماری‌های دیگری چون اختلالات عصبی - عضلانی، بیماری‌های استخوان و مفاصل نیز بصورت غیر مستقیم و از طریق کاهش فعالیت باعث چاقی می‌شوند. اختلال در هورمون‌های جنسی چه در زنان و چه در مردان ممکن است تعادل متابولیکی بدن را برهم زده و به چاقی بیانجامد.

ریزه خواری
قابل ذکر است که ریزه خواری مکررنیز می‌تواند از علل چاقی باشد. خیلی از افراد چاق عادت به خوردن وعده‌های مفصل و یا وقتی برای خوردن غذا ندارند، ولی به جای آن در طی روز بطور مکرر از تنقلات استفاده می‌نمایند. این تنقلات کم حجم که معمولا همراه با کالری فراوان می‌باشند نیز از دلایل چاقی بدون دلیل هستند.

بی توجهی به حجم غذا
بی‌توجهی به حجم غذا نیز دلیلی دیگر بر چاقی بدون دلیل خواهد بود. بعضی از افراد که دچار افزایش وزن می‌شوند، در تخمین حجم غذای مصرفی خود دچار اشتباه هستند. به عبارت دیگر اگرچه حجم بالایی را در روز مصرف می‌کنند، اما هنگامی كه از آنان درباره غذای مصرفی‌شان پرسیده شود، خیلی از غذاهای مصرفی خود را به یاد نمی‌آورند.

از طرف دیگر بعضی نسبت به میزان کالری غذایی که استفاده می‌نمایند و یا اثر چاق کنندگی آن دچار اشتباه بوده که نتیجه آن چیزی نیست جز آن که به چاقی بدون آن که متوجه باشند، مبتلا خواهند شد.
همچنین برخی مطالعات نشان داده‌اند كه وراثت نیز با چاقی ارتباط دارد.

چاقی در نوزادان

بر اساس مطالعه انجام شده در دانشگاه ‌هاروارد، آنها به این نتیجه رسیدند بچه‌هایی که در زمان تولد سنگین‌ وزن‌تر بوده و آنهایی که تا 6‌ ماهگی بیشترین اضافه وزن را داشتند، احتمال بروز چاقی در 3‌ سالگی آنها 40 درصد  بیشتر بود. جالب آنکه افزایش وزن زیاد در نوزادی بیش از سنگین وزن بودن در هنگام تولد، ریسک چاقی در سنین رشد را افزایش می‌دهد. اگرچه چاقی در 3 سالگی الزاما به معنای چاقی در بزرگسالی نیست، ولی بدون شک ریسک آن را بالا می‌برد.

 

 

برای خواندن بخش اول -دلايل اصلی چاقی در دنيای امروز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لاغری، اضافه وزن، حجم غذا، چاقی در نوزادان، دلایل چاقی، ریزه خواری تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز