Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:25

8
آذر
جنگ با چاقي ، اين‌بار با چربي!

جنگ با چاقي ، اين‌بار با چربي!

امروزه مصرف شكر بسیار زیاد و متداول گشته، جای تعجب نیست كه دنیا دچار چاقی و اضافه وزن گشته است.

دكتر احمد رضا درستي؛ متخصص تغذيه

 

 

بافت سفید چربی: وظیفه این چربی یا پیه مراقبت از ارگان‌ها، محافظت، نگه‌داری گرما و تولید انرژی مناسب بدن می‌باشد.

بافت قهوه‌ای چربی: وظیفه‌اش تنظیم و نگه‌داری گرما در بدن است كه می‌تواند به سوخت و ساز كالری در بدن منتهی گردد.

چربی قهوه‌ای و جنسیت: زنان دارای 5/7 درصد و مردان 5/3 درصد چربی قهوه‌ای می‌باشند؛ بنابراین توانایی زنان در ساخت این نوع چربی بالاتر از مردان است.

چربی قهوه‌ای و سن: چربی قهوه‌ای اغلب در افراد زیر 50 سال یافت می‌شود.

چربی قهوه‌ای و وزن: این نوع چربی در افرادی كه چاق نیستند دیده می‌شود، یا به عبارتی وجود دارد.

چربی قهوه‌ای و روش زندگی: چربی قهوه‌ای در بیمارانی كه از داروهایBeta Blocker (داروهایی برای كنترل اضطراب و یا بعد از سكته قلبی) استفاده نمی‌كنند و یا افرادی كه دارای قند ناشتای پایین هستند، بیشتر وجود دارد.

 چربی قهوه‌ای چگونه می‌تواند شما را لاغر كند؟

 طبق تحقیقات انجام شده افرادی كه دارای چربی قهوه‌ای بیشتری در بدن ‌باشند، افراد چاقی نیستند، بالعكس افرادی هستند با وزن ایده‌آل. زیرا چربی قهوه‌ای كمك می‌كند كه كالری بیشتری در بدن سوزانده شود؛ به عبارتی چربی قهوه‌ای مصرف كننده انرژی می‌باشد.

بافت‌های چربی قهوه‌ای می‌تواند شما را لاغر كند، می‌پرسید چگونه؟

این چربی در اطراف برخی ارگان‌های بدن وجود دارد و فعالیت متابولیكی آنها را كنترل كرده و فعال نگه می‌دارد. این ارگان‌ها شامل غده‌های فوق كلیوی، كبد و كلیه می‌باشد. چربی قهوه‌ای گرمای اطراف آنها را در37 درجه سانتيگراد حفظ می‌كند تا آنها بتوانند وظایف خود را انجام داده و آنزیم‌های مفید و كافی بسازند.غده تیروئید این توانایی را در اختیار چربی قهوه‌ای قرار می‌دهد كه بتواند سوخت و ساز و انرژی تولید كرده و هورمون‌سازی‌نماید.در اصل این چربی قهوه‌ای است كه اجازه می‌دهد چربی‌های اضافه بدن سوزانده شود، چنانچه شما بیش از نیاز بدنتان غذا وارد بدن خود كردید، این بافت‌های چربی قهوه‌ای هستند كه می‌توانند اضافات آن را سوزانده و مقدار مورد نیازمان را صرف ارگان‌های بدن كنند و همین امر مانع چاقی و اضافه‌وزن در بدن می‌گردد.

 چگونه بافت‌های چربی را (چربی قهوه‌ای) را فعال نگه داریم:

چربی‌های قهوه‌ای در پی بالا رفتن سن كاهش می‌یابند، بنابراین چاره‌ای نیست جز آنكه چربی‌های قهوه‌ای را فعال كنیم. تنها كلید فعال كردن آن، تمیز كردن و سالم نگه داشتن غدد فوق كلیوی و غده تیروئید می‌باشد. تیروئید كم‌كار، و یا غدد فوق كلیوی ضعیف، مانع فعالیت چربی قهوه‌ای می‌شوند. اگر بدن دارای تیروئید سالم باشد، قادر خواهد بود گرما تولید كرده و چربی قهوه‌ای را فعال كند، اما اگر تیروئید كم‌كار باشد، چربی قهوه‌ای نیز كم‌كار شده و هورمون‌های لازم نیز ساخته نمی‌شود.

چه كاری می‌توان انجام داد؟

می‌توان برای فعال كردن این نوع چربی، تغذیه‌ مناسبی داشت و عادت‌های مفید به حال تیروئید و غدد فوق كلیوی ایجاد كرد و غذا و مواد مغذی مناسب را دریافت نمود. این مواد شامل مواد معدنی و مخمرهای موجود در نوشیدنی‌ها و غذاها می‌باشد. متاسفانه ممكن است این املاح در گیاهان موجود كمتر یافت شود، در حالیكه در گیاهان و غذاهای دریایی بسیار یافت می‌شود؛ بنابراین باید از عصاره‌های اقیانوسی و دریایی و مواد معدنی زیرزمینی استفاده نمود.

 فعال كردن تیروئید و چربی قهوه‌ای

به طور كل، تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی برگرفته از خوراكی‌ها،‌ می‌توانند عملكرد تیروئید را افزایش دهند؛ اما در این میان عصاره گیاهان دریایی جایگاه ویژه‌ای دارند. چنانچه می‌خواهید متابولیسم خود را بالا برده و یا تعالی در عملكرد تیروئید داشته باشید و یا انرژی خود را افزایش دهید و ایمنی بدن را تقویت كنید و همچنین سم‌زدایی نمایید، تمامی موارد فوق در گرو استفاده از عصاره گیاهان اقیانوسی می‌باشد.    Ocean Plant Extract

  استرس

چه كسی می‌تواند فكر وجود استرس در زندگی روزمره خویش را از ذهنش بیرون کند؟ دنیای امروزی سرشار از استرس برای انسان‌هاست و متاسفانه استرس، فعالیت چربی قهوه‌ای را كند می‌كند؛ پس برای فعال شدن این چربی، از استرس دوری كنید.  چنانچه استرس را از خود دور كنیم، می‌توانیم به بالا بردن كارایی كبد، كلیه و غدد فوق كلیوی كمك کنیم.

 شكر

استفاده زیاد از شكر مانع فعال شدن چربی قهوه‌ای می‌گردد.    

رژيم‌های پر شکر

امروزه مصرف شكر بسیار زیاد و متداول گشته، جای تعجب نیست كه دنیا دچار چاقی و اضافه وزن گشته است.

راهكار: مسلما شما مصرف شیرینی را دوست دارید. اما می‌توان خوردن شیرینی را به حالت طبیعی درآورد. بدین صورت كه از شیرین‌كننده‌های طبیعی استفاده نمود، هم آسیب به بدن خود وارد نكرده‌ایم و هم فعالیت چربی قهوه‌ای را زیاد کرده‌ایم. توصیه بر این است كه مواد شیرین طبیعی و گیاهی استفاده كنیم. نمونه این مواد لاکانتو (Lakanto )است که کالری ندارد ویا گیاه مفید استویا (stevia) که امروزه بعضی سازندگان گز (در اصفهان) از آن استفاده مي‌‌کنند.

 كم خوردن یا پرخوری

 پرخوری و كم‌خوردن می‌تواند فعالیت چربی قهوه‌ای را تضعیف كند.

راهكار: قبل از اینكه شروع به غذا خوردن كنیم، كمی تامل كرده، نفس عمیق بكشید و به صدای بدن خود گوش كنید، آیا واقعا گرسنه هستید، آیا اشتهای ما كاذب است، و یا اگر گرسنه هستید آیا از خوردن امتناع می‌كنید؟ به جای آنكه در زمان گرسنگی به خودتان فشار بیاورید و تحمل گرسنگی كنید، لطفا مقداری اسنك یا میان وعده همراه خود داشته باشید. بهترین میان‌وعده‌ها می‌تواند بادام خیس خورده، سوپ‌های سبك و سبزی‌های مفید باشد.

 

برچسب ها: افزایش وزن، تغذیه و رژیم درمانی، کاهش وزن بالا، مصرف چربی و شکر، کم کاری تیروئید و چاقی تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز