Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:22

15
مهر
محاسبه شاخص توده بدنی | محاسبه BMI

محاسبه شاخص توده بدنی | محاسبه BMI

زمانی که سخت مشغول زندگی می شوید و الویت های زندگیتان تغییر می کند فراموش می کنید که با بی توجهی چه بر سر اندام خود آورده اید

دكتر سيدضياءالدين مظهري؛ متخصص تغذيه و رژيم درماني، نائب رئيس انجمن علمي پيشگيري و درمان چاقي

 محاسبه شاخص توده بدنی | محاسبه BMI

زمانی که سخت مشغول زندگی می شوید و الویت های زندگیتان تغییر می کند فراموش می کنید که با بی توجهی چه بر سر اندام خود آورده اید و از آن غافل شده اید. باور ندارید؟ چند لحظه‌ای صرف وقت نمایید، قلمی و كاغذی و ماشین حسابی را در دسترس خود قرار دهید. بنده گام به گام شما را در وادی واقعیات عینی و ملموس همراهی خواهم كرد و رازهای نهفته را عیان و علل آنها را بیان خواهم نمود. قبل از ارایه اولین معیار سنجش و مقایسه از شما بزرگوار همراهم سوالی دارم و آن در مورد شاخص توده بدنی‌تان(BMI) می‌‌باشد، در مورد آن چیزی نمی‌دانید؟ مشكلی نیست چه خانم باشید چه آقا و دوران رشد خودتان را سپری كرده باشید، كافی است قدتان را به سانتیمتر و وزنتان را زمان ناشتا بعد از تخلیه مثانه و روده‌‌ها به كیلوگرم با یك ترازوی قابل دسترس مشخص فرمایید.فرض می‌‌كنیم 170 سانت قد و 70 كیلو وزنتان می‌‌باشد.كافی است وزن خود (به كیلوگرم) را به مجذور قدتان (بر حسب متر) تقسیم نمایید تا BMI شما به دست‌ آید. (در این مثال 24.2 در می‌‌آید). فرد دیگری با قد 160و همان وزن 70 كیلو در نظر می‌‌گیریم،BMI وی 27.3 خواهد بود. (البته تعداد اعداد اعشاری را اگر زیر 5 صدم باشد حذف و در صورتی‌كه  بالاتر از 5صدم بود یك واحد به میزان قبلی اضافه نمایید.) حال كه BMI خود را بدست آوردید آن را با جداول مربوطه مقایسه نمایید.

 

جدول ارتباط شاخص توده بدنی و سن از كمترین تا بیشترین مقدار قابل انتظار

شاخص BMI

 

سن به سال

 

24- 19

 

24-19

 

25-20

 

34-25

 

26-21

 

44-35

 

27-22

 

54-45

 

28-23

 

64-55

 

29-24

 

بالاتر از 65

 

 

تفسیر داده‌ها

 

BMI آقایان

 

خانم‌ها BMI

 

كم‌وزن یا لاغر

 

زیر 20

 

زیر 19

 

محدوده طیفی از كمترین تا بالاترین مقدار

 

25 -20

 

23-19

 

اضافه وزن از كمترین تا بالاترین مقدار

 

30-25

 

30-24

 

چاقی‌های درجه 1

 

35-30

 

35-30

 

چاقی‌های درجه 2

 

40-35

 

40-35

 

چاقی‌های درجه 3

 

40 یا بیشتر

 

40 یا بیشتر

 

توجه فرمایید بنا‌بر آمارهای ارایه گردیده از نظر تئوری شاخص توده بدنی در محدوده 19تا 23 برای خانم‌ها و 20 تا 25 برای آقایان میزان مطلوب تلقی می‌شود. اما شواهد غیر قابل انكار نمایانگر این واقعیت هستند كه هر چه میزان شاخص مزبور از مرز 22 فراتر رود خطر بروز بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و پرفشاری خون بطور تصاعدی بالا می‌‌رود. وقتی این میزان از 25 فراتر رود (به استثنا ورزشكاران كه توده ماهیچه‌ای فراوان دارند) احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون و خطرات متعدد دیگر حتی مرگ‌های زودرس و ناگهانی افزون‌تر می‌گردد.

 

جدول تعیین جثه افراد بر مبنای نسبت قد به محیط مچ دست
اندازه جثه    آقایان    خانم‌ها
ریز اندام    ↑یا 10/4    ↑10/9
متوسط اندام    10/4- ‏9/6    10/9-9/9
درشت اندام    ↓9/6    ↓9 /9
 

روش دیگر جهت محاسبه وزن متعادل

برای آقایان: (قد به سانتیمتر منهای 150ضربدر 1) +48
برای خانمها:(قد به سانتیمتر منهای 150 ضربدر 9/0) +45
محاسبات انجام شده برای افرادی كه دارای جثه متوسط هستند تعیین شده و برای ریز‌اندام‌ها و درشت جثه‌‌ها 10% () باید در نظر گرفته شود.اكنون با این معیارهای ساده می‌‌توانید محدوده افزایش یا كاهش وزن فعلی‌تان را محاسبه نمایید. اگر در زمره عزیزانی می‌‌باشید كه دچار اضافه وزن یا چاقی هستید می‌توانید با اندازه گیری دقیق نسبت محیط كمر به بالاترین محیط نشیمنگاه نوع چاقی خود را نیز مشخص نمایید كه از نوع سیب (ANDROID) است یا گلابی(GYNOID). چون فرم چاقی سیبی از خطرناكترین انواع چاقی است و ارتباط آن با مقاومت به انسولین، افزایش چربی‌های خون و پرفشاری به اثبات رسیده است.

 

لزوم توجه به مقوله چاقی

توصیه اكید ما به حضور شما عزیزانی كه به فكر همه چیز و همه كس هستید غیر از سلامتی جسم وجانتان، این است كه قبل از آغاز سال 94 و شروع فصل بهار فصل شكوفایی و با بهره‌گیری از چند جدول ساده عرضه شده و محاسبات سر انگشتی تن سنجی، شاخص توده بدنتان را تعیین و براساس  فرم موروثی و ژنتیكی اندامتان، موقعیت خود رادر جداول ارایه شده بسنجید. با  معیارهای مزبور متوجه خواهید شد، نه تنها رفته رفته تناسب اندامتان را از دست داده‌اید (بعلت افزایش وزن) بلكه خطرات جدی متعددی تمام ارگان‌های شما را یكی بعد از دیگری در معرض تهاجم حتمی قرار داده است كه از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-اختلال در تحمل گلوكز و افزایش مقاومت به انسولین
2-افزایش كلسترول بدوكاهش كلسترول خوب
3-افزایش سطح قندخون ناشتا
4-پرفشاری خون و تنگی عروق
5-التهاب مفاصل
6-اختلالات انعقادی خون
7-اختلالات عملكردی كبد و كبد چرب به درجات مختلف
8-افزایش احتمال تشكیل سنگ كیسه صفرا
9-صافی كف پا
10-خار پاشنه
11-عوارض پوستی (ACANTHOSIS NIGRICANS)
12- اختلالات تنفسی و ریوی
13- اختلالات جنسی و عدم توان باروری، تخمدان پلی كیستیك
14- عوارض عصبی و روحی
15-اختلال خواب 
16- افزایش احتمال سنگ كلیه
17-افزایش خطر و ریسك‌‌های اعمال جراحی
البته فعلا به این موارد اشاره كردیم تا توجه بیشتر شما را به لزوم پیشگیری از بیماری خزنده اضافه وزن و چاقی جلب نماییم كه چه سان چاقی زمینه ساز و مساعد كننده بروز صدها بیماری دیگر می‌‌باشد. چنانچه فرصت پیشگیری را از دست داده‌اید تا دیر نشده فرصت سوزی نفرمایید و از همین امرو ز در جهت تغییر و رفع عوارض ایجاد شده شروع فرماییدكه فردا خیلی دیر است.

 

روش  تعیین فرم چاقی

اندازه محیط شكم در ناحیه ناف اگر در خانم‌ها بالاتر از 87 و در آقایان بالاتر از 102سانتیمتر باشد، چاقی سیبی شكل است. چنانچه محیط كمر در حد فاصل بین آخرین دنده و خار استخوان تهی‌گاهی در خانم‌ها بیشتر از 85/0 و در آقایان بیشتر از 95/0 بدست آید چاقی شكمی محرز می‌شود.

 

توصیه‌‌های كاربردی

برای جلوگیری از افزایش وزن فعلی، با ایجاد كاهش انرژی دریافتی روزانه به مقدار 250 تا 500 كالری در روز تغییر را آغاز  نمایید. جهت حصول به این هدف موارد زیر را به شما توصیه می‌‌نماییم:
1- سرعت غذاخوردن خود را كم نمایید و لقمه‌‌های كوچك برداشته و آرام و طولانی‌تر از عادت قبلی خود آن را بجوید تا با بزاق خوب آغشته شود.
2- هیچ یك از وعده‌‌های اصلی و میان وعده‌‌ها را حذف نفرمایید تا به ولع خوردن و سرعت گرفتن تناول غذا بعلت گرسنگی شدیددچار نگردید.
3- از شب زنده‌داری و روز خوابی جدا برحذر باشید وعملكرد ساعت بیولوژیكی خودتان را بهم نزنید.
4- به اصل طلایی حفظ سلامتی جسم و جان خود اعتقاد داشته باشید.

 

برچسب ها: چاقی، کاهش وزن، BMI، کالری، شاخص BMI، محاسبه BMI تعداد بازديد: 1271 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز