Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:47

28
مهر
خودتان را با فصل سرما منطبق كنيد

خودتان را با فصل سرما منطبق كنيد

آنچه اهمیت دارد داشتن رژیم غذایی متعادل است

اعظم كنجشكی زیر نظر: دكتر محمدرضا وفا؛ دانشیار تغذیه 


 آیا با شروع فصل سرما، باید بیشتر غذا بخوریم؟  
سرمای هوا، نباید بهانه‌ای برای بیشتر غذا خوردن ما باشد چرا که سال‌هاست زندگی ما برعكس زندگی اجداد‌مان در فصول سرد، سخت نیست و راحتی و سیستم‌های گرمایشی موجود در عصر حاضر، جایی برای پر خوری در این فصول  ـ به منظور تامین انرژی بیشتر - باقی نمی‌گذارد. از سویی دیگر ذائقه ما در فصول سرد تغییر می‌کند و اکثرا اشخاص دوست دارند که غذاهای سنگین‌تری را میل کنند. ما شما را از خوردن این غذاها منع نمی‌کنیم اما از شما می‌خواهیم تنها واحدهای کوچکتری از غذا را در هر وعده میل کنید و انتخاب خوراکی‌‌های پر چرب و شیرین مطابق با نیاز شما تنظیم شود.

 مصرف چه مواد غذایی در فصول سرد توصیه می‌شود؟ 
آنچه اهمیت دارد داشتن رژیم غذایی متعادل است:  میوه‌ها و سبزی‌‌ها منابعی سرشار از فیبر (که نقشی اساسی در عملکرد طبیعی دستگاه گوارش دارند) و ویتامین‌ها واملاح هستند. در برنامه غذایی روزانه خود جایگاه ویژه‌ای را به سبزی‌‌های پخته و خام اختصاص دهید. از سبزی‌‌های فصل بهره ببرید مانند کلم، هویج، کلم بروکلی، کدو تنبل  و چغندر.  مصرف میوه‌ها را فراموش نکنید؛ از خوردن انواع تازه، کمپوت و یا حتی خشک میوه لذت ببرید و ویتامین، فیبر و انرژی مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید. البته در حالت ایده‌ال مصرف میوه تازه نسبت به سایر انتخاب‌‌ها ارجح است و مصرف کمپوت و یا میوه خشک ضمن داشتن کالری بالاتر، ویتامین و املاح کمتری را تامین می‌‌کند.

انار، آناناس، مرکبات، گلابی و خرمالو را از یاد نبرید. حداقل 5 واحد میوه و سبزی در روز مصرف کنید.  همچنین شما باید به میزان کافی لبنیات مصرف کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که با لبنیات درست می‌شوند.  حتی در زمستان هم مصرف 1 واحد پروتئین در روز (گوشت، ماهی، تخم‌مرغ یا مرغ) کافی است.  نه تنها در فصول سرد بلکه در تمام طول سال در مصرف چربی‌های پنهان در مواد غذایی آماده همچون بیسکویت‌ها، کیک‌ها و... تعادل را حفظ کنید. تا حد امکان از خوردن غذاهای چرب و خیلی شیرین خودداری کنید.

 چه مواد غذایی شما را در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا مقاوم می‌‌کنند؟
برخی از مواد غذایی، سیستم دفاعی بدن را در برابر بیماری‌ها خصوصا سرماخوردگی و آنفلوانزا، 2 بیماری بسیار شایع فصول سرد سال، تقویت می‌کنند: برای مقابله با این دو بیماری در هر وعده غذایی میوه و سبزی تازه بخورید! میوه‌ها و سبزیجات منابعی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که به بدن کمک می‌کنند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شود و در نتیجه در برابر ویروس‌ها و باکتری‌‌ها به خوبی از خود دفاع کند. از آن جا که میوه‌ها و سبزی‌‌ها علاوه بر رنگ‌های متفاوت، دارای ویتامین‌های متفاوتی نیز هستند، سعی کنید در خوردن میوه و سبزی تنوع داشته باشید و رنگ‌های مختلف آن‌ها را انتخاب کنید.

 برای محافظت در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا سیر، پیاز و موسیر تازه بخورید!
هر چقدر که می‌توانید، این سبزی‌‌های معطر را مصرف کنید. این خوراکی‌‌ها علاوه بر اینکه عفونت را کاهش می‌دهند، از ابتلا به برخی از سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

 برای مبارزه با سرما خوردگی و آنفلوانزا، غذاهای دریایی میل کنید!
ماهی‌ها و دیگر مواد غذایی دریایی همچنین سرشار از امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. سعی کنید در ماه حداقل 4 وعده ماهی یا دیگر فرآورده‌های دریایی را مصرف کنید.همچنین روغن آفتابگردان روغن زیتون یا کلزا  را جایگزین سایر روغن‌‌های خوراکی کنید و مصرف دانه‌های روغنی مثل گردو و بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید اما در مصرف آنها تعادل را رعایت نمایید. همچنین از انواع شور یا ترش و یا کهنه آنها استفاده نکنید.

 

برچسب ها: سرماخوردگی، انفولانزا، غذاهای مناسب سرماخوردگی، غذاهای دریایی تعداد بازديد: 832 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز