Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 19:41

18
خرداد
افزايش و كاهش‌های متناوب وزن (يويوافكت)

افزايش و كاهش‌های متناوب وزن (يويوافكت)

گروه 013: گروه سرگردانان تابع یویوافكت با چاقی و لاغری فوری متناوب تحت تأثیر رژیم‌های رنگارنگ و كوتاه مدت سریع‌الاثر

افزايش و كاهش‌های متناوب وزن (يويوافكت)

در شماره قبل در خصوص تأمین كلسیم بدن، نقش پروتئین‌ها در كاهش و افزایش وزن و بازگرداندن انرژی پایه كاهش یافته شده به سطح طبیعی صحبت شد. در این شماره به ادامه مطلب می‌پردازیم.

چاره‌‌اندیشی در قبال افت شدید ذخایر ویتامین D3 یا
25- هیدروكسی ویتامین D

اگر آخرین نتایج آزمایش خونتان افت شدید ویتامین D3 همراه با تغییر نسبت كلسیم به فسفر از میزان طبیعی را نمایان ساخته باشد، اولین اقدامات پیشنهادی در این راستا، انجام سیستماتیك فعالیت‌های بدنی سبك توام با تابانیدن كوتاه‌مدت نور خورشید مستقیم به قسمت‌های غیر حساس بدن (مثلا از مچ پا تا كشاله ران یا تمام قسمت پشت بدن از كف پا تا یك وجب مانده به سر و گردن) می‌باشد. در آغاز از یك یا دو دقیقه در روز باید شروع كرده و بتدریج هر روز نیم دقیقه به میزان تابش مستقیم نور آفتاب افزوده شود تا به 10 دقیقه در روز برسد (5 دقیقه اندام‌های جلوی بدن و 5 دقیقه دیگر، قسمت‌های پشت بدن در محدوده پیش گفت). به موازات اجرای تدریجی این برنامه چون در ابرشهر‌ها و یا محیط‌های آلوده به گرد و غبار یا تراكم گازهای سوختی و ذرات معلق امكان تامین اشعه ماوراءبنفش كافی جهت فعال‌سازی پیش‌ساز ویتامین D برای تبدیل آن به ویتامین D3 كافی توسط پوست میسر نمی‌شود، با نظر و صلاحدید و تجویز پزشك معالج‌تان از كپسول‌های ویتامین D3 بصورت هفتگی به مدت 8 هفته و یا تزریق هر سه ماه یكبار حداكثر تا سه دفعه آمپول حاوی ویتامین D3 اقدام نمایید، البته تمهیداتی نیز در جهت افزایش میزان منابع غذایی حاوی كلسیم (شیر و لبنیات، كنجد، بادام، انواع كلم‌های پخته و غیره) را نیز باید به عمل آورید تا بدین وسیله با تامین نیاز بدن به كلسیم كافی، امكان سوخت چربی‌ها بهتر و سهل‌تر فراهم ‌گردد.

رویای دست‌یابی به تناسب اندام با صبوری، مداومت و مقاومت و اقدامات اصولی و علمی تحقق پیدا می‌كند

عزیزانی كه بعلت بی‌قراری، عجله و شتاب در رسیدن به وزن ایده‌ال و اندام رویایی خودشان را بی‌محابا به دور باطل لاغری و چاقی‌های متناوب (یویو افكت) دچار نموده‌اند، در مورد اجرای توصیه‌های تمرینات ورزشی تاثیرگذار در جهت افزایش حجم عضلات تحلیل رفته كه حداقل 12 تا 15 هفته زمان آن می‌‌باشد، تن در نمی‌دهند تا مجدداً Set Point تغییر یافته‌شان به وضعیت طبیعی خود باز گردانیده شود، البته روی سخن ما به افرادی‌ می‌باشد كه حرف‌شنوی داشته و دور از احساس و عجله و دهان بینی، می‌خواهند خودشان را از رنج و عذاب و آه و حسرت دایمی رهایی بخشند ضمنا عزیزانی كه سن آنها از مرز 35 سالگی فراتر رفته و یا نادر افرادی ‌كه به این یا آن بیماری زمینه‌ای مبتلا می‌‌باشند، بهتر است قبل از اجرای هر نوع ورزش و تحركات بدنی، با پزشك معالج خود در این مورد مشورت فرمایند تا با در نظر گرفتن جمیع جهات، نوع، شدت و مدت انجام تمرینات ورزشی مناسب حال خود را تعیین و ابلاغ دارند.

چه باید كرد اگر با تمام این تمهیدات بعمل آمده گرمی از وزن‌تان كاسته نشود؟

اگر بطور ناگهانی روند كاهش وزن‌تان متوقف گردید و با وجود تمام اقدامات به عمل آورده، نتیجه‌ای عاید نگردد، چنین اتفاقی را طبیعی تلقی نمایید، چون در این حالت بدن احتیاج دارد تا در فاصله زمانی معینی برنامه‌های اجرایی و تأثیرگذار‌تان را بازنگری و سیستم‌های تولید، توزیع و مصرف انرژی خود را هماهنگ با برنامه‌های قابل قبول‌تری تنظیم نماید تا بدین‌وسیله خدشه‌ای به فعالیت‌های غیر ارادی‌تان كه هستی همه موجودات زنده به عملكرد منظم آنها بستگی دارد، وارد نگردد. در چنین حالتی لازم است خیلی سریع اجرای برنامه كاهش وزن متوقف و بتدریج به میزان استفاده از انرژی، پروتئین و حجم غذاهای فعلی‌تان افزوده گردد، ولی همواره مثل توصیه‌های قبلی، همه هفته در روز معین و ترازوی مشخص، به‌طور ناشتا، بعد از تخلیه مثانه و روده‌ها، وزن‌تان را كنترل و ثبت نمایید. اگر توانسته باشید تعادل انرژی مصرفی‌تان را جهت فعالیت‌های غیر ارادی و رشد و ترمیم از طریق برخورداری از یك برنامه متعادل، متناسب و متنوع تامین كننده انرژی برقرار سازید و چندین هفته و ماه متوالی افزایش یا كاهش وزنی در پایان هر هفته رخ ندهد، می‌‌توانید مجدداً با تغییر برنامه فعلی‌تان هم از بعد تغذیه و هم از بابت نوع ورزش‌های انجام داده شده، مجدداً به‌صورت سیستماتیك و تدریجی به كاستن از وزن و سایزتان ادامه بدهید.

حال چه باید كرد وقتی با معیارهای قابل قبول به وزن و سایز مطلوب دست پیدا كرده‌اید؟

هنر شما كاستن از وزن نیست، بلكه نگهداری نتایج بدست آمده است. هر زمانی‌كه تناسب اندام و وزن‌‌تان، تحسین خود و دیگران را برانگیزاند، شما به وزن مطلوب و اندام متناسب دست پیدا كرده‌اید. لازم است به مدت یكسال تمام از افزایش و كاهش وزن و سایزتان به‌طور متناوب جلوگیری و برای حفظ دست‌آوردهای فعلی‌تان هر روز صبح ناشتا بعد از تخلیه روده‌ها و مثانه با همان ترازوی قبلی‌تان در ساعت معینی به كنترل وزن خود و مقایسه آن با روز قبل اقدام نمایید و به محض اینكه افزایش وزنی را ولو به مقدار جزئی مشاهده نمودید، در روزهای آینده برنامه قبلی‌تان را مجدداً به مدت چند روز اجرا نمایید یا زمان انجام فعالیت‌های بدنی‌تان را چند دقیقه‌ای افزایش دهید و به صورت متناوب در این دوران از روش‌های گوناگون ورزشی بهره گرفته تا بدین‌ترتیب وزن اضافه یافته مجدداً كاهش پیدا كرده و بطور خزنده و تدریجی به میزان آن افزوده نشود. لازم به یادآوری است بانوانی كه هنوز سیكل ماهانه‌شان ادامه دارد كنترل وزن خودشان را بعد از سپری شدن هفته دوران پریود و پاك شدن كامل بعمل آورند.

 

 

برچسب ها: افزایش وزن، ویتامین D3، افزایش یا كاهش وزن تعداد بازديد: 646 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز