Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 15:52

17
آذر
18دليل برای كاهش وزن - بخش اول

18دليل برای كاهش وزن - بخش اول

كنترل چاقی یكی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ابتلا به سرطان است؛ ولی، بسیاری آن را نمی‌دانند.

تحریریه  ماهنامه دنیای زنان

 

 1- چربی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

كنترل چاقی یكی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ابتلا به سرطان است؛ ولی، بسیاری آن را نمی‌دانند. با وجودی كه چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؛ ولی، بنابر پژوهش انجام شده به وسیله‌ دانشكده پزشكی دانشگاه تگزاس تنها 54 درصد از زنان امریكایی از این واقعیت باخبر بوده‌اند.

حتی، تعداد كمتری از زنان می‌دانند كه چاقی خطر ابتلا به سرطان آندومتر را هم بالا می‌برد. چربی بدن استروژن می‌سازد و این هورمون سرطان‌های سینه و آندومتر را تقویت می‌كند. پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا دریافته‌اند كه لپتین هورمون مربوط به افزایش وزن هم باعث تكثیر سلول‌های سالم سینه می‌شود و هم سلول‌های سرطانی آن.

كاهش وزن از میزان احتمال دچار شدن به سرطان سینه و آندومتر و سرطان ركتوم (انتهای روده) می‌كاهد. محققان دانشكده پزشكی دانشگاه كارولینای جنوبی دریافته‌اند افرادی كه به سندرم متابولیك دچار می‌شوند، 67 درصد بیش از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به سرطان ركتوم هستند. سندرم متابولیك وضعیتی است كه فرد در آن هم دارای فشار خون بالا می‌شود و هم دیابت پیدا می‌كند و هم كلسترول خونش بالا می‌رود.

 2- چربی اضافی در بدن درمان سرطان را مشكل‌تر می‌كند

زنانی كه چاق هستند، احتمال مشكلات و گرفتاری‌های بعدی آنها پس از عمل جراحی برداشتن سینه بیشتر است و این میزان در زنانی كه BMI (شاخص توده بدنی) آنها از 40 بیشتر است، 100 درصد است. همچنین، زنان چاق نسبت به زنان بدون اضافه وزن از درمان‌های پیش از عمل مانند شیمی درمانی كمتر سود می‌برند.چرا كه پزشكان به خاطر ترس از مسمومیت دارویی دوزی كمتر از نیاز آنها را برای زنان چاق تجویز می‌كنند. احتمال این‌كه افراد چاق بر اثر سرطان فوت كنند، از افراد با وزن متناسب بیشتر است. 

 3- چربی‌ها به قلب فشار می‌آورد

هر قدر چاق‌تر باشید، احتمال ابتلا به سكته قلبی بیشتر شده و زودتر به این عارضه مبتلا می‌شوید. كسانی كه بسیار چاق هستند، 12 سال زودتر از كسانی كه اضافه وزن ندارند، به سكته قلبی دچار می‌شوند.یكی از علت‌های این حالت هم این است كه افراد چاق بیشتر عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی را پیدا می‌كنند؛ مانند پرفشاری خون، دیابت و كلسترول بالا. ولی، گذشته از این‌ها چاقی به خودی خود یك عامل خطرساز است.

 4- چاقی ورزش را سخت می‌كند

زنانی كه چاق هستند تمایل كمتری به ورزش دارند؛ چون هنگام ورزش كردن بدن‌شان درد می‌گیرد و از ناحیه زانو و كمر مشكل پیدا می‌كنند. آنها می‌ترسند كه هنگام ورزش صدمه ببینند، به همین دلیل نتیجه می‌گیرند كه برای ورزش خیلی چاق هستند.

اگر شما هم همین مشكل را دارید و یا حتی از ورزش كردن در جمع خجالت می‌كشید، می‌توانید فیلم‌های حركات ورزشی را تهیه كرده و در خانه تمرین كنید. آهسته و به نرمی شروع كنید. از خودتان انتظار معقول داشته باشید و نخواهید كه یك شبه لاغر شوید یا بتوانید حركات سخت و دشوار را انجام دهید.

 5- چربی اضافی برای مغز ضرر دارد

پژوهشی نشان داده، كسانی كه در سنین 40 تا 45 سالگی بازوانی چاق دارند، 59 درصد بیش از كسانی كه اندامی متناسب دارند، در معرض خطر ابتلا به دمانس هستند. تحقیقی دیگر ثابت كرد كسانی كه در میان‌سالی شكم چاقی دارند، 5/21درصد بیش از آنهایی كه چاقی شكمی ندارند، در معرض خطر ابتلا به دمانس هستند. به عقیده پژوهشگران چاقی شكمی از همه انواع چاقی خطرناك‌تر است. چاقی شكمی باعث ترشح هورمون‌هایی خاص می‌شود و به همراه خودش عوامل التهابی را فعال می‌كند.

 6- چاقی بر خلق و خو اثر منفی دارد

آیا چاقی باعث افسردگی می‌شود یا افسردگی چاقی می‌آورد؟هر كدام كه درست باشد، بین این دو مقوله ارتباط وجود دارد. براساس بررسی‌های انجام شده روی 4641 زن، بین 40و65سال، تنها 5/6 درصد از آن‌هایی كه BMI متعادل داشتند، به افسردگی مبتلا بودند؛ ولی، 9/25 درصد از آنهایی كه BMI آنها بیش از 35 بود، افسرده بودند.

بنابر یافته‌های پژوهشی دیگر كه روی نه‌هزار امریكایی انجام شده، افزایش 25 درصدی خطر ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی در بین افراد چاق مشاهده شده است. چاقی می‌تواند به افسردگی منجر شود، چرا كه فعالیت‌های فیزیكی فرد محدود می‌شود و وی تصوری منفی از خودش پیدا می‌كند.

 7- چربی اضافی بدن بر مفاصل فشار وارد می‌كند

بنابر یافته‌های یك پژوهش تعداد موارد ابتلا به آرتریت كه به خاطر چاقی بدتر شده است، در سال‌های 1971 تا 2002؛  بین 3تا 18 درصد افزایش یافته است. اضافه وزن بر مفاصل فشار اضافی تحمیل می‌كند؛ ولی، دیگر فاكتورهای متابولیك كه به چربی بدن مربوط است و التهاب را باعث می‌شود نیز به آسیب مفاصل می‌انجامد.مطالعات نشان داده كه كاهش وزن سبك به همراه ورزش، حتی پیاده‌روی در 5 روز از هفته، می‌تواند علایم آرتریت را تسكین دهد.

8- اضافه وزن به مثانه فشار وارد می‌كند

بنابر یافته‌های پژوهش انجام شده به وسیله‌ انستیتوی ملی اختلالات لگنی، زنان چاق دو برابر بیش از زنانی كه وزن مناسب دارند، به اختلالات كف لگن از جمله بی‌اختیاری ادرار مبتلا می‌شوند. افتادگی مثانه و بی‌اختیاری مدفوع نیز از جمله این اختلالات است. از دست دادن 5 تا 10 درصد از وزن بدن فشار بر مثانه را كاهش می‌دهد. پرهیز از نوشیدن كافئین كه باعث افزایش ادرار می‌شود، نیز به این بیماران كمك می‌كند.پژوهش‌گران سوئدی در سال 2006 اعلام كردند كه چاقی به خودی خود احتمال ابتلا به CRF (یك اختلال برگشت ناپذیر كلیوی) را سه برابر می‌كند و خطر ابتلا به سنگ كیسه صفرا را نیز بالا می‌برد. 

ادامه مطلب

برچسب ها: چاقی، کاهش وزن، افزایش وزن، جلوگیری از چاقی، برنامه رژیم غذایی تعداد بازديد: 1071 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز