Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:30

5
مرداد
ليپوماتيک، ليپوساکشن چيست؟

ليپوماتيک، ليپوساکشن چيست؟

روش لیپوساكشن به معنی خارج كردن چربی های منطقه ای و موضعی با ...

ليپوماتيک، ليپوساکشن چيست؟

روش لیپوساكشن به معنی خارج كردن چربی های منطقه ای و موضعی با قدرت مكش است. بیش از 12 سال است كه این روش در ایران انجام می‌شود. استفاده از دستگاه‌های قدیمی به بستری و بیهوشی عمومی نیاز داشت و حجم چربی كمتری خارج می‌شد و میزان خونریزی و كاهش هموگلوبین بیشتر بود، در ضمن بیمار تحت بیهوشی عمومی و خطرات آن قرار می‌گرفت و احتمال آمبولی نیز بیشتر بود و بیمار حدود یك سایز كم می‌شد. بتدریج با ابداع روش‌های نوین، پزشكان به روش‌های كم خطرتر و سریع‌تر رو آوردند.
روش «اولتراسونیك» یكی از این روش‌ها بود كه چربی با قدرت امواج گرمایی شكسته و سپس با دستگاه مكش خارج می‌شد،‌این روش هم به علت اثرات گرمایی می‌تواند باعث سوختگی و از دست رفتن پوست و سوختگی بافت‌های عمقی شود، بنابراین در حال حاضر بهترین روش همان روش مكانیكی و مكش سابق است كه عارضه خاصی ندارد ولی با تبدیل دستگاه‌ها به نوع پیشرفته تر از جمله دستگاه‌های ارتعاشی (Vibration) و مكش توسط هوا (Pneumatic) یا (ultra suction)، ابتدا موضع مورد نظر را با یك محلول تركیبی به نام Tumescent كه به آرامی زیر پوست وارد می‌شود بی حس می‌نمایند و به علت تركیب خاص موادی كه در این محلول می‌باشد خطر آمبولی یعنی ورود چربی های كنده شده به داخل خون و انتقال به مغز یا قلب و ایجاد خسارات جبران ناپذیر كه در روش‌های مكانیكی قبلی دیده می‌شد، بسیار بسیار كم شده است، یعنی بر اساس آمار به زیر 5 درصد و حتی به 2 درصد رسیده است.
در این روش موضع مورد نظر پس از بی حسی كامل با یك یا دو سوراخ چهار میلی‌متری باز و تمامی چربی خارج می‌شود. پس از این عمل بیمار بدون بستری به منزل برگشته و پس از 3-2 روز قادر است فعالیت خود را آغاز كند. باید بیمار پس از انجام هر روش لیپوساكشن گن فشاری را برای جمع شدن پوست منطقه ای استفاده كند.
ورزش و عدم مصرف مجدد چربی و قند، به حفظ سایز بدن كمك می‌كند.
كلیه افرادی كه با روش های جدید ساكشن شده اند با كاهش 3-2 سایز در اندام مورد نظر، بسیار راضی هستند.
هر چند كم كردن وزن، در لیپوساكشن اتفاق می‌افتد، ولی هدف، معمولا كم كردن وزن نیست بلكه تغییر سایز، حجم و فرم است (یعنی فرم ظاهری بدن اصلاح می‌گردد). این كار تحت بی حسی موضعی و بدون بیهوشی صورت می‌گیرد. پس خطراتی چون ورود چربی داخل خون (آمبولی) بسیار بسیار نادر است. این عمل بسیار راحت و بدون عارضه است و نتیجه آن بسیار رضایت بخش است. البته ممكن است نتایج عملهای زیبایی در مجموع كاملا مطابق با تصورات ذهنی شما نباشد.

توصیه های قبل از عمل:

در صورتی كه مصمم به عمل هستید، حتما نسخه دارو و دستور آزمایشهای لازم را از پزشك دریافت كنید.
شب قبل از عمل و صبح عمل، بدن خود را با صابون ضد باكتری مثلTCC (مناسب‌ترین) شستشو دهید.
اگر از داروی خاصی استفاده می‌نمایید و یا به بیماری خاصی از قبیل قند، صرع، فشار خون، بیماری قلبی، تیرویید، كم خونی و یا آسم مبتلا هستید و یا احیانا، حساسیت دارویی دارید، پزشك خود را مطلع نمایید و درخواست آزمایش كنید.
برای افراد زیر 40 سال كه هیچ گونه بیماری ندارند، معمولا آزمایش الزامی نیست.
ترجیحا از چند روز قبل از ویتامین E و مسكن های معمولی مثل آسپرین استفاده ننمایید.
شام و صبحانه را سبك میل نمایید.
داروهای مورد استفاده را قبل از عمل خریداری كنید.
گن یا شكم بند مناسب تهیه كنید.
هر جند شما می‌توانید در حین عمل به دستشویی بروید، ولی قبل از شروع عمل نیز ادرار كنید.
مقداری آب میوه، جهت مصرف در حین عمل به همراه داشته باشید. نوشیدن مایعات قبل و در حین عمل آزاد است.
استفاده از تلفن همراه در حین عمل، جهت مكالمات ضروری بلا مانع است.

روش عمل لیپوساکشن:

به شما لباس مخصوص اتاق عمل داده خواهد شد. نواحی توافق شده توسط ماژیك مشخص خواهد شد. بر روی تخت عمل قرار گرفته و نواحی مربوطه با محلول بتادین و الكل ضد عفونی می‌گردد. تزریق ماده بی حسی همراه با چند لیتر سرم خواهد بود كه به زیر پوست تزریق می‌شود ( این عمل با احساس سنگینی بر روی موضع همراه خواهد بود و پوست ناحیه، به همراه احساس فشار زیر پوست بر آمده خواهد شد). تزریق تا حد امكان بدون درد خواهد بود، در صورتی كه به درد حساس هستید، به پزشك اطلاع دهید تا ترتیبی اتخاذ گردد كه حتی درد تزریق هم حس نشود. پس از اتمام تزریق ماده بی حسی، سوراخ كوچكی به قطر 2 میلی‌متر در پوست ایجاد می‌گردد( بدون درد). این سوراخ و سوراخهای بعدی برای ورود لوله مكش و خروج سرم‌های (خون آبه) باقیمانده است كه بعد از عمل تا چند روز از راه این سوراخ‌ها خارج می‌گردد. عمل با ورود لوله ساكشن از طریق سوراخ به زیر پوست آغاز می‌شود و شما چربی‌های خود را می‌بینید كه همراه سرم تزریق شده، خارج و در ظروفی جمع می‌گردد كه بعدا دور ریخته می‌شود.

مراقبت‌های بعدازعمل لیپوساکشن :

مصرف فراوان مایعات جهت جبران افت فشار خون: بهترین مایعی كه با مایعات از دست رفته داخل عروق هماهنگی دارد ORS است. این پودر را از داروخانه تهیه و با یك لیتر آب مخلوط كرده و به صورت خنك بنوشید و در صورتی كه مزه شور آن قابل تحمل نباشد با آب میوه مخلوط كرده و میل نمایید. در هر صورت، مصرف 10 لیوان آب شور و آب میوه در طول روز اول ضروری است.
بیشتر استراحت كنید و از تحرك در روز اول خودداری نمایید.
در صورتی كه پانسمان شما نمناك و خیس شد، سعی كنید پانسمان و پوشك ها را تعویض نمایید. تا حد امكان باند كشی را باز نكنید؛ زیرا محل ساكشن شده، خونریزی خواهد كرد. فقط پوشك را عوض كنید. تمام مایع بی حسی به همراه خونابه به تدریج از سوراخ‌ها خارج خواهد شد.
محل زخمها را با چسب زخم بپوشانید.
استحمام بعد از 48 ساعت مانعی ندارد ولی استفاده از وان تا بسته شدن زخم‌ها قدغن است.
سوراخ‌ها طی 5-3 روز بسته خواهند شد.
استفاده از كرم چرب كننده یا روغن زیتون روی پوست محل ساكشن، به بهبودی سریعتر پوست كمك خواهد كرد و از آسیب جلدی و ایجاد تاول جلوگیری می‌كند.
راه رفتن از روز دوم، بسیار مفید است.
در صورتی كه تنگی نفس شدید داشتید، ابتدا گن یا باند كشی را كمی آزاد كنید و اگر همچنان تنگی نفس باقی ماند، با پزشك خود مشورت كنید.
در صورت گز گزدور لب، اختلال در تكلم، زنگ زدن گوش، تب، التهاب و تورم محل ساكشن به پزشك اطلاع دهید.
تورم اندام تناسلی بخصوص در آقایان پس از ساكشن شكم امری طبیعی است و بر طرف خواهد شد. از ساپورت تنگ مثل مایو استفاده ننمایید و بیشتر استراحت كنید. در صورتی كه این مشكل شما را آزار می‌دهد با پزشك خود مشورت كنید.
ترشح مختصر سفید رنگ، در محل سوراخ‌ها روند ترمیم زخم است و عفونت نیست.
داروهای تجویزی توسط پزشك را دقیقا مصرف نمایید.
رژیم غذایی پس از لیپوساكشن
اگر شما فرد چاقی هستید، بهتر است زیر نظر متخصص تغذیه تحت رژیم غذایی كم كالری قرار بگیرید.
اگر اندام شما متناسب است باز هم از مصرف مواد غذایی نشاسته‌دار مانند ماكارونی، برنج، سیب زمینی تا حد امكان پرهیز نمایید. مصرف مواد پر كالری مثل شیرینی‌جات، بستنی، شكلات و چربی زیاد همگی چاق كننده هستند. سرخ كردن غذا سبب پر كالری شدن آن و چاقی می‌گردد. استفاده از سبزیجات به همراه غذا و میوه های حجیم و سیر كننده بسیار مفید است.
ورزش، جزء جدا نشدنی لیپوساكشن است، بنابراین پس از یك هفته تا 10 روز باید ورزش را شروع كنید.

 

 

برچسب ها: ویتامین E، ليپوماتيک، ليپوساکشن تعداد بازديد: 636 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز