Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:32

2
آذر
یك عمر موفقیت در كنترل وزن

یك عمر موفقیت در كنترل وزن

اگر دچار اضافه وزن هستید، آدم بدی نیستید. این باور اشتباه را دور بیندازید. خیلی ساده است؛ فقط وزن شما زیاد است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

اگر دچار اضافه وزن هستید، آدم بدی نیستید. این باور اشتباه را دور بیندازید. خیلی ساده است؛ فقط وزن شما زیاد است، ولی بسیار مهم است كه این اضافه وزن خود را كاهش دهید كه با كاهش آن احساس خوبی در شما ایجاد می‌شود و اعتماد به نفس و غرور از دست رفته شما، باز می‌گردد و مهم‌تر اینكه هرگاه این چربی‌ها را آب كردید و به وزن ایده‌آل رسیدید، این وزن را حفظ كنید.

ژبسیاری از افراد به دلیل تغذیه نادرست به اضافه وزن دچار هستند و تغییر این عادات نامطلوب كلید موفقیت طولانی مدت آنها است. دانش همراه با مواد غذایی مناسب، انسان را به وزن دلخواه می‌رساند.

زمانی كه انسان‌ها در غارها زندگی می‌كردند، هیچ چیزی در مورد حفظ و نگهداری مواد غذایی نمی‌دانستند و تمام زمان بیداری خود را صرف شكار و جمع‌‌آوری غذا می‌كردند و به جای اینكه شكار خود را در گنجه، یخچال یا كابینت‌ها ذخیره كنند، آن را می‌خوردند و انرژی آن را در بدن ذخیره می‌كردند تا در زمان احتیاج آن را مصرف كنند.

هر ساله آنها یك لایه چربی به چربی‌های خود اضافه می‌كردند تا در طول ماه‌های زمستان بقای آنها تضمین شود و از آنجا كه یافتن غذا در این ماه‌های سال سخت بود، از چربی انباشته شده در بدن‌شان زندگی می‌كردند.

كالری كمتر، فعالیت بیشتر

اگرچه اكنون ما در غارها زندگی نمی‌كنیم، ولی ظاهراً حفظ این مكانیسم اولیه از اجداد ما به ارث رسیده است و هر كدام از ما با تعداد خاصی از سلول‌های چربی به دنیا می‌آییم. اینكه هر فردی با چه مقدار سلول چربی به دنیا می‌آید، به ژنتیك او بستگی دارد.

اگر هنگام تولد مقادیر زیادی چربی داشته باشید، به احتمال زیاد نیاكان شما از افراد بزرگ قبیله‌ها بودند و بیشتر می‌خوردند تا شانس زنده ماندن آنها در فصول سرد بیشتر باشد. متأسفانه هیچ‌گاه نمی‌توانید از شر این سلول‌های چربی خلاص شوید بلكه روز به روز آنها را بیشتر می‌كنید.

با توجه به آن چیزی كه می‌‌خورید، بدن شما سلول‌ها و چربی‌ جدید تولیدمی‌كند. برنامه خوب برای كاهش وزن به مصرف كالری كمتر ارتباط دارد. فعال‌تر شوید و كالری كمتری دریافت كنید. برای تضمین یك عمر موفقیت در كنترل وزن مجبورید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و علی‌رغم اینكه كالری و چربی كمتری دریافت می‌كنید، باید تمامی ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر كمیاب و كربوهیدرات‌های بدن‌تان را تأمین كنید.

رژیم لاغری فوق‌العاده كم كالری می‌تواند موجب كاهش وزن چند كیلوگرمی شما بشود، ولی در درازمدت این طرح شكست می‌خورد؛ چرا كه انسان‌ها به طور ژنتیكی در برابر گرسنگی محافظت شده‌اند و هنگام كمبود مواد غذایی، سرعت متابولیسم بدن كاهش می‌یابد و بدن انرژی كمتری نیاز خواهد داشت و بدین ترتیب زنده می‌مانیم.

بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس ما را در وزنی كه با آن احساس راحتی می‌كنیم نگه می‌دارد. هیپوتالاموس این نقطه را بر اساس مقدار مصرف ما تعیین می‌كند. هنگامی كه مصرف مواد غذایی به شدت كاهش می‌یابد، مغز تصور می‌كند كه بدن گرسنه است و برای حفظ زندگی، متابولیسم بدن را كاهش می‌دهد.

در نتیجه تعادل بدن برهم می‌خورد و احساس گرسنگی بیشتری می‌كنیم و تمایل ما برای خوردن غذا به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل است كه اكثر رژیم‌ لاغری های سنگین پس از مدتی با شكست مواجه می‌شوند. اگر بتوانیم تا حدودی از كاهش سوخت و ساز بدن پیشگیری كنیم، می‌توانیم رژیم  لاغری طولانی‌تر و موفق‌تری داشته باشیم.

این كار را می‌توان با تغذیه و تركیب مواد غذایی انجام داد. زمانی كه بدن شما گرسنه است و به جای مصرف مواد غذایی مضر و چربی‌ها از غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی استفاده كنید، با اینكار مغز شما متقاعد می‌شود كه به مقدار كافی تغذیه شده است و در واقع با دریافت كالری كمتر رضایت بیشتری خواهید داشت.

با خوردن غذاهای گیاهی احساس سیری بیشتری خواهید كرد. این غذاها غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هستند. ثابت شده هر یك از مواد غذایی كه در زیر به آنها اشاره خواهیم كرد به كاهش وزن كمك و اشتها را برای خوردن تنقلات سركوب می‌كنند و همواره بدن را در وضعیت طبیعی و قندخون را ثابت نگه می‌دارند. مواد غذایی مفید برای كاهش وزن كه در ادامه به آن اشاره می‌شود عبارتند از:

سیب

سیب یكی از شگفتی‌های طبیعت است كه اگر روزانه یك عدد از آن بخورید، هیچ‌گاه بیمار نمی‌شوید و می‌توانید چربی‌های بدن را دفع كنید.

اول از همه اینكه قند خون را در یك سطح مناسب نگه می‌دارد و با تنظیم قندخون بدن، نیاز به مصرف كالری بیشتر را محدود می‌كند. پژوهشگران معتقدند كه با خوردن یك سیب، منبع عظیمی از فیبر دریافت می‌شود.

یك سیب با اندازه متوسط حدود 80 كیلوكالری انرژی دارد و عاری از سدیم و چربی اشباع شده و كلسترول است. همچنین باعث می‌شود كه فشار خون و كلسترول كاهش یابد.

گریپ فروت در رژیم لاغری

 گریپ فروت كاهش دهنده چربی و كلسترول است. گریپ فروت سرشار از ویتامین C و پتاسیم و عاری از چربی و سدیم است. یك گریپ فروت متوسط حدود 74 كیلو كالری انرژی دارد و با بیماری تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) و بروز بیماری‌های قلبی مبارزه می‌كند. بهتر است برای كاهش طعم ترشی به آن كمی دارچین اضافه كنید، اما از افزودن شكر به آن خودداری نمایید.

قهوه در رژیم لاغری

همه ما در موردخطرات ناشی از مصرف كافئین زیاد شنیده‌ایم، از جمله اضطراب و بی‌خوابی؛ بنابراین اعتدال كلید اصلی است. كافئین موجود در قهوه می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، تقویت‌كننده سوخت و ساز است و همچون یك محرك عمل می‌كند. مطالعات نشان می‌دهند كه قهوه كمك می‌كند كالری بیشتری بسوزانید. به دو فنجان قهوه در روز اكتفا كنید و افزودن شكر به آن را فراموش كنید.

 مرغ در رژیم لاغری

 مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، آهن، نیاسین و روی است، ولی حتما قبل از پخت پوست آن را جدا كنید.

سوپ در رژیم لاغری

افرادی كه یك كاسه سوپ قبل از ناهار یا شام می‌خورند، به نسبت سایر افراد،  وزن بیشتری از دست می‌دهند. 

چالبته نوع سوپی كه می‌‌خورید نیز مؤثر است؛ مثلاًَ سوپ‌هایی مانند سوپ خامه كه كالری بیشتری دارند، این خاصیت را ندارند، ولی سوپی كه از سبزیجات مانند پیاز، هویج، كرفس، كدو، ترخون، سیر، ریحان و آویشن و كمی آب مرغ تهیه بشود، علاوه بر خوش‌طعمی، به كاهش وزن هم كمك می‌كند.

جو  در رژیم لاغری

هر فنجان جوی پخته شده حدود 170 كیلو كالری انرژی دارد و كم‌چرب و مملو از پروتئین و فیبر است.

گلادیاتورهای رومی برای افزایش قدرت خود جو می‌خوردند و مطالعات نشان می‌دهند كه جو كلسترول را تا 15 درصد كاهش می‌دهد و با سرطان مبارزه می‌كند.

دانشمندان بر این باورند كه جو در درمان یبوست بهتر از مسهل‌ها عمل می‌كند و همین امر موجب كاهش وزن می‌شود.

می‌توانید از آن در تهیه سوپ‌ها، چاشنی‌ها و یا نان استفاده كنید.

 خردل در رژیم لاغری

 حدود یك قاشق چایخوری خردل به‌طور موقت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید روزانه كمی خردل مصرف كنید تا سوخت‌و ساز بدن‌تان كمی افزایش یابد.

حبوبات در رژیم لاغری

حبوبات یكی از بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند؛ بخصوص لوبیا و نخود. هر فنجان لوبیای پخته شده حدود 215 كیلو كالری انرژی و چربی كم و پتاسیم فراوانی دارد و سدیم آن بسیار كم است. تركیب حبوبات و غلات (برنج، جو، گندم و ذرت) به طور كلی نیاز بدن به اسیدهای آمینه را تأمین می‌كند.

خوردن لوبیا به طور منظم می‌تواند مقدار كلسترول را كاهش دهد. بهتر است حبوبات را قبل از پختن چهار ساعت در آب جوشانده شده خیس كنید.

 نان گندم در رژیم لاغری

نیازی نیست از خوردن نان واهمه داشته باشید، خوردن نان در حد متعادل و مناسب فرد را چاق نمی‌كند، بلكه كره، مارگارین و پنیر خامه‌ای كه با آن می‌خورید موجب چاقی شما می‌شود.

 بهتر است بدانید كه یك گرم پروتئین چهار كیلو كالری، یك گرم كربوهیدرات چهار كیلو كالری و یك گرم چربی 9‌كیلو‌كالری انرژی دارد. همچنین نان منبع طبیعی از كربوهیدرات و فیبر است. توصیه می‌شود از نان‌هایی مانند نان سبوس‌دار استفاده نمایید.

 اسفناج در رژیم لاغری

اسفناج نقش مهمی در كاهش كلسترول و سوزاندن چربی دارد؛ در عین حال كه سرشار از بتاكاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشد.

  سایر مواد غذایی برای رژیم لاغری

زیره، ماست، گوجه‌فرنگی، پیاز، كاهو، كیوی، تره‌فرنگی، ماهی، انجیر و ذرت نیز از دیگر مواد غذایی هستند كه موجب كاهش وزن و حفظ انرژی بدن می‌شوند.

 

برچسب ها: کاهش وزن، اضافه وزن، افراد چاق، کالری مناسب، دلایل اضافه وزن، افراد خوش اندام، وزن دلخواه تعداد بازديد: 885 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز