Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:25

16
شهریور
نفس بكش (1)

نفس بكش (1)

بخش اول- آیا تا به حال سعی كرده‌اید چند كیلو از وزن خود را كم كنید. این كار اصلاً آسان نیست. طبق آمار موسسه ملی بهداشت آمریكا، 97 درصد از افرادی كه وزن خود را كاهش می‌دهند، ظرف پنج سال، دوباره اضافه وزن پیدا می‌كنند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

آیا تا به حال سعی كرده‌اید چند كیلو از وزن خود را كم كنید. این كار اصلاً آسان نیست. طبق آمار موسسه ملی بهداشت آمریكا، 97 درصد از افرادی كه وزن خود را كاهش می‌دهند، ظرف پنج سال، دوباره اضافه وزن پیدا می‌كنند. با توجه به این آمار، كاهش وزن، كار  یسخت و خسته‌كننده است.

آنچه اكثر افراد رژیمی نمی‌دانند، این است كه تمامی انسان‌ها یك ابزار قدرتمند كاهش وزن را در تمامی زمان‌ها همراه خود دارند و آن چیزی نیست جز تنفس! بله تمرینی است كه به بدن كمك می‌كند تا آنچه را كه برای كاهش وزن نیاز دارد، به‌دست بیاورد. در واقع، برخی از روش‌های كاهش وزن، تنفس مناسب و صحیح را مهم‌تر از ورزش و یا رژیم غذایی می‌دانند و معتقدند تنفس صحیح در سوختن كالری به نسبت ورزش و رژیم غذایی نقش مهم‌تری دارد.

70 درصد از انرژی و كالری در اثر تنفس، 19 درصد از طریق تعریق، 3 درصد مدفوع و 8 درصد از راه ادرار سوزانده می‌شود. بدن ما برای جذب مواد غذایی به اكسیژن نیاز دارد و افزایش اكسیژن موجب افزایش متابولیسم می‌شود. بدن همچنین برای تبدیل مواد غذایی و چربی به انرژی، به PH قلیایی نیاز دارد و هر چقدر نفس كشیدن عمیق‌تر باشد، سلول‌ها اكسیژن بیشتری دریافت می‌كنند و به سمت PH قلیایی متمایل می‌شوند.

با حركت‌های لنفاوی، تنفس عمیق‌تر، دفع سموم را به اندازه 1500 درصد افزایش می‌دهد. جریان خون، سیستم مركزی اعصاب را آرام‌تر می‌كند و تولید انسولین، در پانكراس كاهش می‌یابد. همه ما می‌دانیم كه وجود اكسیژن، برای بدن ضروری است و از هنگامی كه به دنیا آمدیم، نسبت به این واقعیت، آگاهی ذاتی داشتیم؛ بنابراین مستعد یادگیری فنون و شیوه‌های تنفسی هستیم.

حتی نوزادان نیز به‌طور كامل و صحیح نفس می‌كشند و از این طریق اكسیژن لازم را برای عملكرد صحیح ارگان‌های بدن و رشد خود تأمین می‌كنند؛ اما هر چه سن بالا می‌رود، نفس كشیدن ما كم عمق‌تر می‌شود كه از جمله نتایج آن دریافت اكسیژن ناكافی توسط سلول‌ها و كاهش سوخت و ساز و تمامی عملكرد بدن است.

 گام‌های تنفس سالم

  گام اول: تنفس شكمی: تنفس از طریق دهان آغاز می‌شود و به پایین شكم گسترش می‌یابد. تنفس طولانی و عمیق است. تصور كنید كه اكسیژن در طول بدن شما به سمت شكم در حركت است. دستان خود را روی شكم‌تان قرار دهید و تصور كنید شكم‌تان مثل یك بالون پر از هوا شده است.

بازدم نیز باید به آرامی و از طریق دهان انجام شود. ماهیچه‌های خود را شل كنید و اجازه دهید بازدم و خروج هوا از بدن به خودی خود و بدون هیچ فشار و یا تلاشی انجام شود. دست خود را روی شكم‌تان بگذارید و توجه كنید كه چگونه شكم به‌طور طبیعی دوباره صاف شده و به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

 گام دوم: تنفس میانی بدن: دوباره تنفس از دهان و به پایین شكم خواهد بود. سپس با استفاده از ماهیچه‌های خود، دنده‌های پایینی را گسترش دهید (فراخ كنید). وسط بدن خود را از شكم تا گلو از هوا پر كنید، دست خود را روی دنده‌های پایینی‌تان قرار دهید و دقت كنید كه آنها با استفاده از عضلات و دیافراگم چگونه واكنش نشان می‌دهند. بازدم نیز باید به آرامی و از طریق دهان انجام شود.

 گام سوم: تنفس قفسه سینه: مثل مراحل قبلی، استنشاق از طریق دهان و به سمت شكم خواهد بود. وقتی شكم پر از اكسیژن شد و بالا آمد، صبر كنید تا سقف میانی بدن شما نیز پر از اكسیژن شود. سپس به آرامی و از طریق دهان و بدون هیچ فشار یا تلاشی، هوا را از طریق دهان خارج كنید.

 گام چهارم: جریان آرام تنفس: این سه مرحله از تنفس را به یكدیگر وصل كنید و آرام نفس بكشید و هر نفس را در پی نفس بعدی به همین روش انجام دهید و هیچ وقفه‌ای میان دم و بازدم و تنفس‌ها ایجاد نكنید. می‌توانید با قراردادن دستان‌تان بر روی شكم و قفسه سینه تنفس را پی‌گیری كنید. خیلی سریع متوجه خواهید شد كه هوا مانند یك موج درون بدنتان حركت می‌كند و حس خوبی خواهید داشت.

آیا می‌دانید كه كمبود اكسیژن در ریه، مخرب‌ترین تأثیر را بر جوانی انسان می‌گذارد. شما می‌توانید تا چندین روز از خوردن غذا و نوشیدن آب خودداری كنید؛ ولی اگر فقط چند دقیقه بدن شما اكسیژن دریافت نكند، خواهید مرد. اولین منبع انژری بدن، اكسیژن است و ریه‌ها مسؤول فراهم آوردن این انژری هستند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- نفس بكش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تنفس سالم، رژیم، تنفس عمیق، جریان خون، اثر تنفس، دفع سموم، ارگان های بدن، عملکرد تنفس تعداد بازديد: 793 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز