Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 09:10

24
شهریور
الفبای مشاوره در تغذیه و كاهش وزن (3)

الفبای مشاوره در تغذیه و كاهش وزن (3)

بخش سوم- در حال حاضر خطر افزایش وزن و چاقی برای همه مشخص و معلوم گردیده است كه خطرات و بیماری‌های متعددی را زمینه‌سازی می‌نماید.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

خطر انباشتگی چربی در ناحیه شكم

در حال حاضر خطر افزایش وزن و چاقی برای همه مشخص و معلوم گردیده است كه خطرات و بیماری‌های متعددی را زمینه‌سازی می‌نماید، ولی در این فرصت، بنده با قاطعیت تمام به آنهایی كه دور شكم‌شان در بانوان فراتر از 80 و آقایان بالاتر از 94 سانتیمتر می‌باشد، هشدار می‌دهم:

الف- دیگر نگذارید به قطر شكمتان افزوده شود، زیرا هر چه قطر شكم بیشتر باشد، عمر كوتاه‌تر و میزان ابتلا به بیماری‌های گوناگون مرگبار و دردسرساز گسترده‌تر می‌گردد. ب- در صورتی كه اندازه تعیین شده در خانم‌ها به 88 سانتیمتر و در آقایان به 102 سانتیمتر رسیده است، لازم و واجب می‌باشد كه به كاستن از وزن خود از همین امروز اقدام فرمایید.

چنانچه در موارد نادری اندازه‌های تعیین شده در خانم‌ها به فراتر از 96 و در آقایان به بیش از 112 رسیده باشد، بطور قطع چنین افرادی به انواع اختلالات سوخت و ‌سازی (متابولیكی) مبتلا می‌باشند و از انواع بیماری‌های قلبی- عروقی، مفصلی، تنفسی و ... رنج می‌برند كه باید به موازات كاستن تدریجی از وزن فعلی و كمتر نمودن قطر شكم تحت نظر متخصصین و مشاورین تغذیه، به درمان بیماری‌های آشكار شده خود نیز اقدام نموده و مسأله را به طور جدی و بدون فوت وقت تا دستیابی به سلامتی كامل پی‌گیری كنند.

نسبت كمر به باسن

تعیین نسبت كمر به نشیمنگاه در بزرگ‌ترین قطر یك اندازه‌گیری سریع، آسان و قابل اجرا است كه به شما نشان می‌دهد انباشتگی چربی شما در كدام ناحیه است، لذا بدون اینكه شكم خود‌تان را تو بكشید، با یك متر نواری دور كمر خود را در ناحیه ناف تعیین نمایید و سپس این عمل را با گسترده‌ترین قطر باسن تكرار نمایید.

سپس دور كمر را به دور نشیمنگاه تقسیم نمایید. اگر بانو هستید و حاصل تقسیم شما بالاتر از 80/0 است و یا اگر آقا می‌باشید و حاصل تقسیم بیشتر از 90/0 می‌باشد، به شما قویاً توصیه می‌شود فوراً اقدام به لاغر كردن خود نمایید.

البته این كار را به تدریج و با بهر‌ه‌گیری از یك برنامه غذایی متعادل و متناسب با سن، جنس و وضعیت مزاجی خود به انجام برسانید و پیاده‌روی یا ورزش‌های سبك و مداوم را در كنار رژیم‌تان داشته باشید، چرا كه سكه سلامتی دو رو دارد؛ تغذیه مناسب، متنوع و متعادل و حركات بدنی و ورزش‌های در خور سن و وضعیت فیزیولوژیكی.

چرا پیامد چاقی‌های شكمی از سایر ارگان‌های بدن متفاوت می‌باشد؟

 الف- بافت چربی این ناحیه از نظر فعل و انفعالات مختلف بسیار فعال‌تر می‌باشد و مرتبا با رها سازی اسیدهای چرب آزاد (FFA) آنها را در مسیر جریان خون قرار می‌‌دهد و به تمامی ارگان‌های حساس و فعال بدن گسیل می‌نماید.

ب- این اسیدهای چرب آزاد در ناحیه كبد به كلسترول تغییر شكل داده می‌شوند و LDL و VLDL در مسیر جریان خون رها می‌گردند.

ج- LDL رهانده در مسیر جریان خون به تخریب دیواره رگ‌ها و ایجاد پلاك‌های متعدد می‌پردازد و رگ‌ها را از حالت كشسانی خارج می‌كند و حالت ارتجاعی آنها را بقدری تغییر می‌دهد كه به پرفشاری خون منجر می‌گردد كه در آغاز بدون علامت است و به صورت خزنده‌ای بطور دایم به میزان بالاتر سوق پیدا كرده و تخریب قلب، كلیه‌ها، چشم‌ها و... را آغاز و حمله‌‌های قلبی و مغزی و از كار افتادن كلیه‌ها را بسترسازی می‌نماید.

د- لذا اهمیت كاستن دو سانتیمتر از قطر شكم بر طبق محاسبات سرانگشتی خیلی بیشتر از كاستن دو كیلوگرم از وزن بدن ارزشمند می‌باشد، لذا از شما همراهان آینده‌نگر و علاقه‌مند به حفظ سلامتی درخواست می‌گردد جهت كاستن از اندازه قطر شكم افزوده شده از همین حالا اقدام نمایید قبل از آنكه فرصت‌های طلایی از دست برود...

 

برچسب ها: چاقی، کاهش وزن، افزایش وزن، سوخت و ساز بدن، انباشتگی چربی، چربی ناحیه شکم، متابولیکی تعداد بازديد: 858 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز