Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:52

17
شهریور
لاغری با چاقو (1)

لاغری با چاقو (1)

بخش اول- عمل بای‌پس معده باعث كوچك‌تر شدن آن می‌شود؛ به طوری كه فرد با خوردن حجم كمی از غذا احساس سیری می‌كند و در نتیجه كالری كمتری جذب بدن می‌شود و فرد شروع به لاغرتر شدن می‌كند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

عمل بای‌پس معده باعث كوچك‌تر شدن آن می‌شود؛ به طوری كه فرد با خوردن حجم كمی از غذا احساس سیری می‌كند و در نتیجه كالری كمتری جذب بدن می‌شود و فرد شروع به لاغرتر شدن می‌كند. رایج‌ترین نوع بای‌پس معده، بای‌پس (Roux- en-y) است. افراد بسیار چاقی كه از رژیم‌های غذایی و ورزش نتیجه‌ای نگرفته‌اند، این روش را انتخاب می‌كنند تا به طور مستقیم وارد عمل شوند.

طی سال گذشته در آمریكا حدود دویست و بیست هزار نفر عمل بای‌پس معده انجام دادند. این بیماران شش ماه بعد از عمل چیزی حدود 30- 50 درصد از وزن اضافه خود را از دست می‌دهند. این عمل جراحی، بسیار مهم است و خطرات جدی نیز به همراه دارد. در گوارش معمولی، غذا از معده وارد روده كوچك شده و در این بخش بیشتر مواد مغذی و كالری‌ها جذب بدن می‌شوند.

سپس باقیمانده غذا وارد روده بزرگ (كولون) می‌شود و بخش اضافی و به درد نخور از بدن خارج می‌گردد. در عمل بای‌پس، با استفاده از یك نوار پلاستیكی و یك گیره معده به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش بالایی كیسه‌ای تخم‌مرغی و كوچك و بخش پایینی بزرگ‌تر است كه قسمتی از روده به كیسه كوچك و انتهای دیگر آن به جهاز روده متصل می‌گردد.

به این ترتیب فرد با خوردن غذای كمتر احساس سیری می‌كند و معده‌اش (بخش كیسه‌ای كوچك) سریع‌تر پُر می‌شود. قسمت اعظم معده هم در بدن می‌ماند، ولی هیچ فعالیتی ندارد.

تغییرات پس از بای‌پس معده

اغلب افراد 3-5 هفته بعد از عمل جراحی به زندگی عادی و روزمره خود برمی‌گردند و شاهد تغییرات بزرگی در غذا خوردن خود خواهند بود:   فقط مقدار كمی غذا می‌خورند.  باید بسیار آرام غذا بخورند و غذا را به خوبی بجوند. گاه ممكن است دچار حالت استفراغ شده و درد شدیدی در معده احساس كنند.

 30 دقیقه قبل از غذا، حین غذا و 30 دقیقه هم بعد از غذا نباید هیچ آب یا مایعاتی بنوشند، زیرا معده دیگر حجم كافی برای نگهداری آب و غذاهای جامد ندارد.  نیاز مبرم به جذب برخی ویتامین‌ها و مكمل‌ها خواهند داشت.  باید ازخوردن غذاهای پُر شكر مثل آب نبات، آب میوه، بستنی، غذاهای پر ادویه بپرهیزند. قند و شكر معمولی باعث ایجاد اختلال «دامپینگ» می‌شود، زیرا غذا بسیار سریع از معده وارد روده می‌گردد. این اختلال با لرزش بدن، تعریق، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و اسهال همراه است.

آمادگی‌های قبل از عمل

بیمار باید از قبل كمی خود را برای عمل آماده كند؛ مثلاً اگر عادت به سیگار كشیدن دارد، این عادت را ترك كند، زیرا سیگار كشیدن احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. عمل بای‌پس معده نیاز به بیهوشی كامل دارد و حدود سه ساعت به طول می‌انجامد. بعد از عمل نیز لازم است بیمار 3-5 روز در بیمارستان بستری باشد. قبل از عمل جراحی میزان ضربان قلب و فشار خون چك و یك آزمایش ادرار نیز از بیمار گرفته می‌شود.

 عوارض

 كم‌خونی به دلیل كاهش جذب اسیدفولیك، آهن، ویتامین B12 و كلسیم  عدم جذب برخی پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها.  خطر عفونت در محل شكاف ایجاد سوراخ در معده و یا روده   ایجاد لخته خون در ریه  ایجاد سنگ كیسه صفرا  از هر هزار بیماری كه عمل جراحی كاهش وزن دارند، كمتر از ده نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 عمل بای‌پس معده

عمل جراحی بای‌پس معده به افرادی توصیه می‌شود كه دچار چاقی بسیار مفرط هستند؛ یعنی BMI بسیار بالا دارند و به ریفلاكس معده نیز دچارند. وقتی چاقی بیش از اندازه سلامت فرد را تهدید و یا با خطراتی مثل بیماری‌های قلبی و دیابتی مواجه باشد و وقتی با هیچ روش دیگری نتواند وزن كم كند، این روش به او پیشنهاد می‌شود.

بیمارانی كه برای این عمل كاندید می‌شوند باید:  دست كم پنج سال از چاقی مفرط آنها گذشته باشد.  سابقه بیماری افسردگی درمان نشده و یا هر نوع اختلال جدی روانی نداشته باشند.  سن آنها 18- 65 سال باشد. در افرادی كه عمل بای‌پس معده انجام می‌دهند، كاهش وزن بسیار سریع اتفاق می‌افتد و فرد تا 12 ماه بعد از عمل، وزن زیادی از دست خواهد داد و حدود 50 درصد از اضافه وزن طی 1-4 سال برطرف می‌شود.

در شیوه لاپاروسكوپیك نیز 69- 82 درصد از اضافه وزن در مدت 12- 54 ماه از بین می‌رود. افرادی كه جراحی بای‌پس معده می‌كنند، شانس بیشتری برای بیشتر عمر كردن دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه خطراتی مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان با لاغرتر شدن بسیار كاهش می‌یابد. با عمل بای‌پس معده بیماری دیابت حدود 80- 90 درصد بهبود می‌یابد. عمل جراحی معده قابل بازگشت است، زیرا باقیمانده معده در شكم وجود دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- لاغری با چاقو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، لاغری، کولون، عوارض بای پس معده، عمل بای‌پس معده، عمل معده، عمل چاقی، روش جراحی چاقی تعداد بازديد: 1040 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز