Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 17:36

19
مرداد
خوراك‌های رژیمی آشپزی با روغن زیتون (1)

خوراك‌های رژیمی آشپزی با روغن زیتون (1)

بخش اول- از آنجایی كه مناطق مدیترانه‌ای دارای مراتع كوچك برای پرورش حیوانات هستند و در عوض در معرض نور شدید خورشید و برخوردار از دریا می‌باشند.

دکتر پیمان غلام‌نژاد؛ کارشناس آزمایشگاه کنترل مواد غذایی

 

 

از آنجایی كه مناطق مدیترانه‌ای دارای مراتع كوچك برای پرورش حیوانات هستند و در عوض در معرض نور شدید خورشید و برخوردار از دریا می‌باشند، مردمان این مناطق از قدیم از مقدار زیادی میوه‌های رسیده، سبزیجات و گیاهان معطر، ماهی و غذاهای دریایی و نان استفاده می‌كردند و رژیم غذایی آنها شامل گوشت و لبنیات به میزان كمتری بوده است. این افراد همچنین از روغن زیتون به میزان بیشتری استفاده می‌كنند.

كاهش میزان چربی مصرفی، یكی از مسائلی می‌باشد كه امروزه بسیار مورد توجه است، اما بعضی از انواع چربی‌ها، جزء ضروری یك رژیم غذایی متعادل می‌باشند. همانطور كه مقدار مصرف مواد غذایی مهم است، نوع مواد مصرفی ما نیز از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

انواع چربی‌ها

 چربی‌های اشباع: این چربی‌ها كه دارای پیوندهای ساده بین كربن‌ها می‌باشند، در محصولات لبنی، كره، پیه و سایر چربی‌های حیوانی یافت می‌شوند.

چربی‌های غیراشباع: این چربی‌ها دارای پیوند دوگانه بین كربن‌ها می‌باشند و در روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند.

چربی‌های غیراشباع به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 اسیدهای چرب چند غیراشباعی با چند پیوند دوگانه (مانند لینولئیك اسید و لینولنیك اسید): این اسیدهای چرب در روغن آفتابگردان و روغن ذرت به مقدار زیاد وجود دارند.

 اسیدهای چرب تك غیراشباعی با یك پیوند دوگانه  (مانند اسید اولئیك): این اسیدهای چرب در روغن زیتون به مقدار زیاد وجود دارند.

كلسترول

همه ما می‌دانیم كه مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع باعث افزایش رسوب كلسترول در خون می‌شود، این در حالی است كه مصرف روغن‌ زیتون از رسوب كلسترول در خون جلوگیری می‌كند و باعث افزایش كلسترول خوب و كاهش كلسترول بد خون می‌شود.

روغن زیتون و زیبایی

روغن زیتون از قدیم برای نرم كردن پوست‌های زبر و حالت دادن و درخشندگی موها استفاده می‌شده است.

 ماسك روغن زیتون برای پوست‌های خشك:

زرده تخم‌مرغ         1 عدد

روغن زیتون          1 قاشق سوپخوری

آبلیمو                   چند قطره

 بتدا زرده‌های تخم‌مرغ را خوب بزنید و روغن زیتون را به آرامی به آن بیفزایید. سپس چند قطره آبلیمو به آن اضافه كنید. ماسك بدست آمده را به طور یكنواخت روی صورت خود بمالید و بگذارید خشك شود. سپس صورت خود را بشویید.

ویژگی‌های یك روغن زیتون خوب چیست؟

روغن زیتون براساس روش استخراج از زیتون، کیفیت زیتون و کیفیت روغن نام گذاری می‌شود. روغن زیتون بکر توسط روش‌های مکانیکی یا فیزیکی از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود. میزان اسیدیته آزاد روغن برحسب اسید اولئیک، اساس درجه بندی روغن بکر می‌باشد. اسیدیته آزاد روغن برحسب اسید اولئیک یکی از شاخص‌های فساد روغن است.

روغن فرابکر(Extra virgin)، بکردرجه یک (Fine virgin) و بکر معمولی(Ordinary virgin) به ترتیب کیفیت، از انواع روغن بکر هستند. روغن زیتون پالایش شده (Refined olive oil) از پالایش روغن زیتون بکر تهیه می‌شود، بنابراین اسیدیته آزاد روغن برحسب اسید اولئیک و عدد پراكسید آن از روغن بكر كمتر است. روغن زیتون بکر، رنگ سبز یا زرد تیره و بو و مزه مخصوص به خود دارد.

بنابراین رنگ‌های روشن تر یا تیره تر از معمول یا طعم های تند غیرمعمول یا طعم فلزی نشاندهنده فساد یا تقلب در روغن می‌باشند. مخلوط کردن چند روغن با هم یا فروختن یک نوع روغن به‌جای روغن دیگر از تقلبات متداول می‌باشد. توصیه می‌شود هنگام خرید روغن زیتون فقط روغن‌های ایرانی دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت یا روغن‌های خارجی دارای مجوز واردات از وزارت بهداشت که به زبان فارسی بر روی بسته‌بندی برچسب زده را انتخاب نمایید. توجه کنید که درب‌بندی بطری روغن به نحوی باشد که امکان دخل و تصرف در آن توسط فروشنده غیرممکن باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراك‌های رژیمی آشپزی با روغن زیتون- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، روغن زیتون، خواص زیتون، چربی‌های اشباع، مزایای زیتون، برگ زیتون، انواع چربی ها تعداد بازديد: 856 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز