Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:13

15
دی
وسوسه‌ای به نام كاهش وزن سريع

وسوسه‌ای به نام كاهش وزن سريع

پیاده‌روی در كاهش وزن بسیار موثر است و اگر همراه با رژیم غذایی باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

دكتر بهمن محمدی

 

 

اگر می‌خواهید، خیلی سریع لاغر شوید، باید بدانید كه: 

1- كاهش وزن سریع با عوارض همراه است

ریزش موها، چین و چروك و شلی پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی‌حالی، پوسیدگی دندان‌ها، بروز سنگ كیسه صفرا، ورم و زخم معده،  یبوست و ... حتی افسردگی از عوارض كاهش وزن سریع هستند. 

2- كاهش وزن سریع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغری می‌شود

كاهش وزن سریع كه معمولا در جریان كم‌خوری و ورزش شدید روی می‌دهد، بدن را تحت فشار قرار می‌دهد و بدن در برابر لاغری مقاومت می‌كند. بدین ترتیب، به تدریج سرعت كاهش وزن كند شده و بالاخره در جایی كاهش وزن متوقف می‌شود. علت این امر نیاز بدن به حفظ بافت چربی به عنوان ذخیره حیاتی انرژی بدن در مواقع گرسنگی و قحطی است و بدن تلاش می‌كند به هر صورت ممكن ذخیره چربی را حفظ كند. 

3- به دنبال كاهش وزن سریع، مجددا چاقی برمی‌گردد

اگر شخصی كه با انجام تمرینات ورزشی شدید و كم‌خوری لاغر شده است، به هر دلیل نتواند به همان شدت سابق ورزش كند، ورزش را رها كند و یا غذای خود را افزایش دهد، بدن سریعا واكنش نشان داده و وزن افزایش می‌یابد و آن شخص مجدد چاق می‌شود. از طرف دیگر، كم خوردن و گرسنگی سرانجام مقاومت فرد را در هم شكسته و ممكن است باعث شود كه حتی بیشتر از قبل غذا بخورد و چاق‌تر هم بشود. 

4- در كاهش وزن سریع فرصتی برای ایجاد عادت‌های غذایی صحیح وجود ندارد

كاهش وزن اصولی و تناسب اندام ماندگار نیاز به زمان و ایجاد عادت‌های غذایی مناسب دارد. دردوران كاهش وزن باید عادات غذایی چاق‌كننده مانند خوردن غذاهای چرب و پركالری و مواد غذایی كم‌خاصیت و چاق‌كننده، (نظیر هله هوله و شیرینی‌جات) را به تدریج كنار گذاشت و عادت‌های غذایی مناسب، مانند خوردن غذاهای مفید و كم‌كالری، نظیر سبزیجات و سالاد و مواد پروتئینی را جایگزین آن‌ها كرد و لبنیات، میوه‌ها، نان و برنج نیز باید در حد متعادل مصرف شود. بنا به دلایل گفته‌شده كاهش وزن سریع به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. كاهش وزن باید تدریجی، اصولی و همراه با عادات‌ غذایی جدید باشد. در این صورت این كاهش وزن بدون گرسنگی و عوارض است و امكان چاقی مجدد بسیار كم می‌شود. 

بهترین ورزش برای كاهش وزن پیاده‌روی است

پیاده‌روی در كاهش وزن بسیار موثر است و اگر همراه با رژیم غذایی باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد شد.

ویژگی‌های یك پیاده‌روی موثر:

1- پیاده‌روی باید با سرعت متوسط و به مدت نیم تا یك ساعت روزانه در یك نوبت و به طور پیوسته انجام شود و تا دو ساعت پس از اتمام آن فقط آب نوشیده شود (نوشیدن یك لیوان آب هر نیم ساعت یك بار توصیه می‌شود و لاغر شدن را سرعت می‌بخشد).

2- بهترین زمان پیاده‌روی پس از صرف صبحانه است. كسانی كه امكان پیاده‌روی در صبح را ندارند، می‌توانند عصرها پیاده‌روی كنند.

3- بهتر است مدت پیاده‌روی از یك ساعت بیشتر نشود، زیرا ممكن است در بدن ایجاد مقاومت كند. در این حالت با اینكه سایز بدن كاهش می‌یابد، اما پس از مدتی كاهش وزن متوقف می‌شود. پیاده‌روی كمتر از نیم ساعت نیز تاثیر چندانی در لاغری ندارد. (البته كسانی كه وزن‌شان زیاد است و آمادگی جسمانی خوبی ندارند یا به كمر درد یا آرتروز مبتلا هستند، لازم است در ابتدا مدت و سرعت پیاده‌روی‌شان كمتر باشد و به تدریج افزایش یابد).

4- اگر كسی امكان پیاده‌روی ندارد و یا مایل است با ورزش و تمرینات ایروبیك وزن خود را كاهش دهد، لازم است برای حفظ وزن خود تمرینات ایروبیك را همیشه ادامه دهد و چنانچه به هر دلیل ورزش را قطع كند، لازم است از غذای مصرفی خود بكاهد. بدین ترتیب از افزایش مجدد وزن جلوگیری می‌شود.

 

برچسب ها: رژیم غذایی مناسب، برنامه غذایی مناسب، کاهش وزن سریع، وزن کم کردن، کاهش کالری تعداد بازديد: 811 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز