Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:37

16
اسفند
با چاقی شکمی چه کنیم؟! (1)

با چاقی شکمی چه کنیم؟!  (1)

خوردن فیبر زیاد از بروز یبوست جلوگیری می‌كند. اگر بخواهید برای لاغر شدن رژیم بگیرید و خوردن غذاهای حاوی فیبر مانند همین غلات كامل را فراموش كنید، دچار یبوست خواهید شد كه مشكل بسیاری از كسانی است كه برای كاهش وزن تلاش می‌كنند.

آذین صحابی

 

داشتن یك شكم صاف آرزوی بیشتر بزرگسالان است. دوره میانسالی، بارداری و زایمان، داشتن استعداد ژنتیكی چاقی و سبك زندگی نادرست همه عواملی هستند كه باعث می‌شوند بسیاری از افراد در آرزوی داشتن شكمی صاف و بدون چربی اضافی باشند. 
درشماره قبل در مورد چاقی شكمی، ساختار بدن و توصیه‌هایی در این زمینه صحبت نمودیم. حال با همه این تفاسیر و اینكه مدام گفتیم لاغر كردن یك قسمت از بدن به تنهایی ممكن نیست، در نهایت برای آب كردن چربی اضافی شكم باید چه كار كرد؟ آیا واقعا راهی وجود ندارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می كنیم:

چه شكمی «بزرگ» و خطرساز محسوب می‌شود؟ 

برای اینكه بدانید بزرگی شكمتان خطرساز است یا خیر یا اصلا شكمتان بزرگ حساب می‌شود یا نه، یك متر نرم بردارید. دراز بكشید و دور كمر خود یعنی بالای مفصل ران و زیر ناف ببندید. بدون اینكه نفستان را حبس كنید یا شكمتان را تو دهید، دور كمر‌تان را اندازه بگیرید.

اگر دور كمر‌تان بیش از 102 سانتیمتر (برای مردان) و بیش از 88 سانتیمتر (برای زنان) باشد، در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر قرار دارید. در این صورت، باید فكری به حال خود بكنید. به احتمال قریب به یقین شما كلا چاق هستید و بهترین اقدام برای خلاصی از این چاقی موضعی خطر‌ساز این است كه وزن كم كنید. 

آیا چاقی شكمی واقعا خطرناك است؟

چربی تجمع یافته در عمق بافت‌های شكم بیش از چربی جمع شده در ران‌ها و باسن برای سلامتی خطرناك است. چربی زیر پوستی به اندازه چربی عمقی برای سلامتی مضر نیست. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند كه اگر شكم بزرگ باشد، ریسك ایجاد التهاب در بدن و بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، سندروم متابولیك، سكته‌های مغزی و بسیاری از بیماری‌های دیگر به طور محسوسی افزایش خواهد یافت. زنانی كه چاقی شكمی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. 

چرا این پدیده روی می‌دهد؟

دكتر اترتون كه استاد و محقق برجسته علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی پن است درباره این پدیده می‌گوید: «خوردن غلات كامل و كاهش مصرف كربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند‌های ساده واكنش گلوكز و انسولین را تغییر می‌دهد و سوزاندن چربی‌ها را آسان‌تر می‌كند».
در واقع وقتی شما غذاهایی چون نان سفید بدون سبوس یا شیرینی و شكلات كه قند‌های ساده دارند می‌خورید قند خون به سرعت بالا می‌رود و برای تعدیل آن انسولین زیادی ترشح می‌شود كه باعث می‌شود چربی راحت‌تر تجمع پیدا كند، ولی در مقابل خوردن غذاهای دارای غلات كامل مانند نان‌های سبوسدار كه دارای فیبر زیادی هستند حساسیت به انسولین را در بدن بیشتر می‌كند. این روند به بدن كمك می‌كند كه از گلوكز خون به طور موثر‌تری استفاده كند، سطح آن را در خون پایین بیاورد و از تجمع چربی بكاهد.     
دكتر روزنبلوم درباره استفاده مداوم از غلات كامل می‌گوید: «شاید این كار در نظر خیلی از افراد غیر عملی و ناممكن به نظر برسد، ولی اگر تلاش كنید می‌توانید این كار را انجام دهید و این مواد غذایی ارزشمند را در سفره خود بگنجانید. این مواد دارای فیبر بسیار زیادی هستند كه معده شما را تا مدت زیادی پر نگه می‌دارند و مدت بیشتری احساس سیری می‌كنید.

همین باعث می‌شود كمتر بخورید و اگر روی رژیم لاغری هستید زودتر به هدفتان برسید. به علاوه خوردن فیبر زیاد از بروز یبوست هم جلوگیری می‌كند. اگر بخواهید برای لاغر شدن رژیم بگیرید و خوردن غذاهای حاوی فیبر مانند همین غلات كامل را فراموش كنید، دچار یبوست خواهید شد كه مشكل بسیاری از كسانی است كه برای كاهش وزن تلاش می‌كنند».

 

 

برای خواندن بخش دوم -با چاقی شکمی چه کنیم؟! - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شکم صاف، چاقی شکمی، تغذیه و چاقی، لاغری، کنترل وزن، چاقی موضعی، پیشگیری از افزایش وزن تعداد بازديد: 2686 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز