Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:21

16
اسفند
اگر هنوز چاق هستيد (1)

اگر هنوز چاق هستيد (1)

اگر شما به دقت مراقب میزان كالری كه وارد بدن خود می‌كنید و كالری كه می‌سوزانید، هستید و از طرفی اهل فعالیت و ورزش می‌باشید، ولی هنوز افزایش وزن دارید، عامل یا عوامل دیگری می‌توانند در چاقی شما مؤثر باشند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

چرا چاق می‌شویم؟! این یك سوال بی‌پاسخ و یا یك معما نیست. مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده، خوردن انواع دسرهای فاقد ارزش غذایی و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین و از طرفی پرخوری، همه و همه از دلایل چاقی است. اما اكنون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم كه چرا با وجود داشتن یك زندگی سالم كه شامل ورزش مرتب و رژیم غذایی سالم و كنترل شده می‌باشد، باز هم اضافه وزن پیدا می‌كنیم؟!

امروزه چاقی و اضافه وزن پیدا كردن افراد را دچار استرس می‌كند؛ مخصوصا زمانی كه شما نمی‌دانید چرا هر وقت خود را وزن می‌كنید سوزن ترازو همچنان عدد بیشتری را نشان می‌دهد!

دكتر «مای» اظهار می‌دارد: اگر شما به دقت مراقب میزان كالری كه وارد بدن خود می‌كنید و كالری كه می‌سوزانید، هستید و از طرفی اهل فعالیت و ورزش می‌باشید، ولی هنوز افزایش وزن دارید، عامل یا عوامل دیگری می‌توانند در چاقی شما مؤثر باشند؛ زیرا چاقی می‌تواند در نتیجه عوامل مختلف و پیچیده‌ای ایجاد شود.

پنج عامل ممكن است باعث شوند كه شما همچنان اضافه وزن داشته باشید:

1- نداشتن خواب كافی
دكتر «مای» می‌گوید، وقتی شما به میزان كافی خواب و استراحت دارید، سیستم بدن به خوبی كار می‌كند؛ اما زمانی كه خواب كافی ندارید، در واقع بدن را تحت فشار فیزیولوژیكی قرار می‌دهید و از آنجا كه بدن هوشمندانه عمل می‌كند، وقتی خود را در برابر یك فشار می‌بینید، شروع به ذخیره كردن چربی می‌كند.

زمانی كه شما به میزان كافی نخوابیده‌اید و خسته هستید، برای رفع خستگی خود به غذا خوردن روی می‌آورید. علاوه بر این، ممكن است شب‌ها كه تا دیروقت بیدار می‌مانید با خوردن هله هوله، كالری اضافه دریافت كنید.

 

بعضی معتقدند خوردن به آنها كمك می‌كند تا دیروقت بیدار مانده و كارهایشان را انجام دهند؛ در حالی كه این خوردن‌ها در مجموع میزان كالری دریافتی آنها را افزایش می‌دهد. احساس خستگی و كاهش سطح انرژی بدن، چرت زدن و تندخو و بدخلق شدن همه حاكی از آن است كه شما خواب و استراحت كافی نداشته‌اید. 

سعی كنید هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. دكتر «مای» می‌گوید زمانی كه شما عادات خواب خود را بهبود می‌بخشید و مرتب ورزش می‌كنید، می‌توانید بهتر بخوابید.

2- استرس بیش از حد
بسیاری از مردم برای كاهش استرس خود به خوردن روی می‌آورند؛ در حالی كه این روش اگرچه ممكن است در كوتاه‌مدت آنها را آرام كند، ولی در درازمدت به ضرر بدن است. دكتر «مای» می‌گوید: «روی آوردن به غذا خوردن در زمان استرس، ممكن است به طور موقت سبب كاهش آن شود، اما از آن جایی كه عامل اصلی استرس همچنان وجود دارد و از بین نرفته است، تنها از طریق خوردن نمی‌توان مشكل را حل كرد».

افرادی كه طبق عادت، هنگام مواجهه با استرس‌های مختلف به خوردن پناه می‌برند، ترجیحا از غذاهای پركربوهیدرات استفاده می‌كنند؛ زیرا این مواد غذایی سبب ترشح ماده شیمیایی در مغز به نام «سروتونین» می‌شود كه اثر آرام‌كننده دارد. بسیاری از افراد نیز برای اینكه خود را آرام كرده و احساس بهتری داشته باشند، به خوردن غذاهای نشاسته‌ای روی می‌آورند و تمامی این موارد در درازمدت موجب دریافت كالری بیشتر و در نتیجه چاقی و اضافه وزن می‌شود!

دكتر «مای» توصیه می‌كند: افراد به هنگام مواجهه با استرس، به جای روی آوردن به غذا بهتر است از تكنیك‌های آرامش‌دهنده (relaxation) و همچنین ورزش كردن استفاده كنند. این روش‌ها علاوه بر اینكه سبب سوزاندن كالری اضافه بدن می‌شوند، برای سلامت عمومی بدن نیز بسیار مفید و مؤثرند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -اگر هنوز چاق هستيد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم درمانی چاقی، لاغری، تغذیه و کاهش وزن، تغذیه و تناسب اندام، کاهش وزن سالم، علل اضافه وزن، چاقی و خواب، چاقی و استرس تعداد بازديد: 1375 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز