Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:21

6
اسفند
اگر دچار چاقی موضعی هستید بخوانید

اگر دچار چاقی موضعی هستید بخوانید

یكی دیگر از انواع چاقی كه بسیاری از افراد را رنج می‌دهد، چاقی‌های موضعی است. همه ما این افراد را دیده‌ایم و شاید خودمان هم یكی از آنها باشیم و ندانیم چه كار كنیم.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

همه از چاقی بیزار هستند و می‌دانند این عارضه احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها (از بیماری‌های قلبی‑عروقی گرفته تا سرطان) را افزایش داده و سلامتی فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد. ضمن اینكه احتمال بروز افسردگی در این افراد بیشتر است؛ چرا كه از وضع اندام خود خجالت می‌كشند، نمی‌توانند لباس‌‌های زیبایی را كه در بازار وجود دارد، بپوشند و اگر در رژیم هم باشند، از خوردن بسیاری از خوراكی‌‌های خوشمزه محروم هستند. 

نوع دیگری از چاقی
یكی دیگر از انواع چاقی كه بسیاری از افراد را رنج می‌دهد، چاقی‌های موضعی است. همه ما این افراد را دیده‌ایم و شاید خودمان هم یكی از آنها باشیم و ندانیم چه كار كنیم تا علاوه بر كاهش وزن كلی، چربی‌های اضافی بازوها، ران‌ها، باسن، شانه‌ها یا صورت و گردن را كم كرده و با سایر قسمت‌ها متناسب كنیم.

این كار به مراتب سخت‌تر از كاهش وزن كلی است و بسیاری از افراد نمی‌توانند در این كار موفق شوند. آنها نمی‌توانند لباس دلخواه‌ خود را بخرند، چون مثلا شلواری كه انتخاب می‌كنند، به قدشان می‌خورد، ولی باسن، شكم یا ران‌های چاق آنها نمی‌گذارد شلوار درست به تن آنها برود و دگمه یا زیپ آن كامل و به راحتی بسته شود.

 

از این رو مجبور می‌شوند علیرغم میل خود شلواری بخرند كه یكی از این اندام‌های چاق را پوشش دهد و این امر موجب نامتناسب شدن كل شلوار با بالاتنه یا ساق‌های لاغر آنها خواهد شد. این نكته كه به خصوص برای زنان اهمیت بیشتری دارد، قابل حل است؛ ولی بیشتر افراد با استفاده از روش‌های غلط سعی در رفع آن دارند كه به نتیجه نمی‌رسند.

چاقی گردن و غبغب
گردن هم یكی از نقاطی است كه دچار این حالت می‌شود و بسیاری از كسانی كه موفق به كاهش وزن كلی‌ خود می‌شوند، نمی‌توانند چربی اضافی این قسمت را از بین ببرند. معمولا وقتی سن افراد بالاتر می‌رود، این چاقی موضعی خود را بیشتر نشان می‌دهد. جاذبه زمین و افزایش سن دو علت مهم بروز این حالت ناراحت‌كننده هستند.

داشتن غبغب برای هیچ‌كس، چه پیر و چه جوان، اصلا خوشایند نیست و جالب اینكه غبغب فقط در افراد مسن ایجاد نمی‌شود، بلكه تعدادی از جوانانی كه می‌خواهند وزن كم كنند هم دچار این حالت می‌شوند. در اینجا روش‌هایی برای رفع این مشكل ارائه می‌شود.

آیا این حالت می‌تواند ارثی باشد؟
بله، ژنتیك هم در این میان نقش دارد. در واقع ممكن است فرد چاقی كه برای كاهش وزن رژیم گرفته و ورزش می‌كند، ابتدا مشاهده نماید كه گردنش لاغر شده، ولی فرد دیگری با شروع روند كاهش وزن، همچنان غبغب داشته باشد. این دیگر به شانس شما بستگی دارد! ولی نگران نباشید. حتی اگر ژن‌ها رفع این چاقی موضعی را برای‌ شما سخت كنند، باز هم می‌توانید به تدریج، با سالم غذا خوردن، انجام  منظم ورزش‌های مناسب و علمی و با عزم و اراده راسخ، این مشكل را حل كنید.

برچسب ها: چاقی شکمی، تغذیه و چاقی، درمان چاقی، چاقی موضعی، چاقی گردن، غبغب تعداد بازديد: 3075 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز