Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:37

24
آذر
پرخوری ممنوع!!

پرخوری ممنوع!!

نكته بسیار مهم در درمان پرخوری آن است كه نسبت به خود راستگو و صادق باشیم و سعی نكنیم كه در این خصوص به خودمان دروغ بگوییم.

دكتر ترانه دبیر

 

 

یاخته‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن به میزان معینی از مواد غذایی نیاز دارند تا زنده بمانند و كار خود را به خوبی انجام دهند. اگر بیش از آن مقدار غذا وارد بدن شود، با گذشت زمان عوارضی را به وجود می‌آورد. پرخوری نه تنها باعث چاقی و افزایش وزن بدن می‌شود، بلكه به تدریج اندام‌های حیاتی بدن را نیز فرسوده می‌كند و از كار می‌اندازد و بیماری‌های مختلف به وجود می‌آید.

نكته بسیار مهم در درمان پرخوری آن است كه نسبت به خود راستگو و صادق باشیم و سعی نكنیم كه در این خصوص به خودمان دروغ بگوییم. با در نظر گرفتن یك برنامه تازه مناسب و متعادل برای تغذیه خود و نیز با یادداشت آنچه كه خورده شده و محاسبه دقیق مقدار كالری كه در روز وارد بدن می‌شود، چشمان ما در برابر حقایقی قرار می‌گیرد كه نمی‌توانیم آنها را انكار كنیم. با مقایسه این ارقام و اعداد با آنچه از طرف متخصصین به ما توصیه شده است، تغییری در روان ما به وجود می‌آید كه به تصمیم‌گیری ما كمك خواهد كرد.

اگر می‌خواهید اضافه وزن پیدا نكنید، به نكات زیر توجه فرمایید:

از صرف غذاهای آماده و فوری بپرهیزید.‌ تا حد امكان در رستوران‌ها غذا میل نكنید و یا غذاهایی كه قابل كنترل هستند میل نمایید. به طور مثال چلوكباب برگ را اگر بدون كره و تخم مرغ مصرف كنید، می‌دانید چه موادی تناول كرده‌اید (برنج و گوشت بدون چربی)، ولی برعكس اگر كباب كوبیده میل كنید، به طور قطع مقدار زیادی چربی اشباع شده كه برای بدن شما زیان‌آور است صرف كرد‌ه‌اید. از مصرف چربی خودداری نمایید. گوشت بدون چربی خریداری كنید و قبل از پختن باز هم چربی گوشت را جدا نمایید. غذاهای سرخ‌شده را كمتر مصرف كنید. 

پوست مرغ و جوجه را قبل از پختن از آن جدا سازید.‌ مصرف غذای روزانه خود را به جای دو وعده به 4 یا 5 وعده تقسیم كنید، زیرا اگر غذا را در دو وعده مصرف كنید، در جمع، مقدار بیشتری غذا وارد بدن كرده‌اید. در صورتی كه اگر در 4 یا 5 وعده تقسیم شود، از گرسنگی و ولع شدید پیشگیری می‌شود و جمع كالری دریافت‌شده در روز كمتر خواهد بود. 

میوه و سبزی خام و یا پخته به مقدار فراوان مصرف كنید. به این وسیله هم مقدار زیادی ویتامین و املاح معدنی به بدن رسانده‌اید و هم كالری كمتری مصرف كرده‌اید. ضمناً میوه و سبزی از گرسنگی جلوگیری می‌كنند. آب زیاد بنوشید تا سموم بدن را دفع كنید. ورزش كنید تا كالری‌های اضافی را بسوزانید و كلسترول خون را پایین بیاورید. پیاده‌روی، شنا و كوهنوردی از جمله ورزش‌های مفید است. شام را ساعت 6 بعدازظهر میل فرمایید. از غذاهای بخارپز، آبپز و فرپز، استفاده كنید.
  

برچسب ها: کاهش وزن، اضافه وزن، افزایش وزن، پرخوری و چاقی، درمان چاقی تعداد بازديد: 1167 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز