Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 15:49

23
شهریور
معرفی چند رژیم غذایی که در دنیا استفاده می شود

معرفی چند رژیم غذایی که در دنیا استفاده می شود

از هر کدام از انواع رژیم‌های غذایی در دنیا برای دستیابی به اهداف خاصی استفاده می‌شود. از جمله این رژیم‌ها می‌توان به رژیم غذایی DASH اشاره نمود که برای کاهش فشار خون به کار می‌رود.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH یا رژیم کاهنده فشار خون، نوعی رژیم غذایی است که از سوی سازمان ملی قلب، شش و خون در آمریکا معرفی شده است.

این رژیم غذایی برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالاست. این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و خوراکی‌‌های شیری کم چرب، گوشت، ماهی، آجیل و حبوبات است.

همچنین مقدار کمی از خوراکی و نوشیدنی‌‌های شیرین شده با شکر، گوشت قرمز و چربی‌‌های افزودنی دارد.

رژیم غذایی دش به علت اینکه اثرات خوبی روی کاهش فشار خون بالا دارد، می‌‌تواند به عنوان تغذیه‌ای مناسب برای اکثر مردم درنظر گرفته شود.

رژیم غذایی ساحل جنوبی

این نوع رژیم غذایی به افراد کمک می‌‌کند تا اضافه وزن خود را کنترل کنند و در عین حال احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌‌های قلبی را در آنها کاهش می‌‌دهد.

این رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات کم با شاخص گلوکز پایین، گوشت بدون چربی و چربی‌‌های غیراشباع است.

رژیم غذایی ساحل جنوبی سه مرحله دارد. دو مرحله اول برای کاهش وزن بوده و مرحله سوم به ثابت نگه داشتن وزن کمک می‌‌کند.

در مرحله اول که 14 روز است، مصرف میوه‌‌ها، غلات و دیگر کربوهیدرات‌‌ها محدود شده و بدین وسیله قند خون و سطح انسولین در بدن به حد نرمال می‌‌رسد و از میل به غذا کاسته می‌‌شود.

در این مرحله گوشت بدون چربی، سبزیجات غیرنشاسته ای و کمی هم چربی سالم و حبوبات مصرف می‌‌شود.

در مرحله دوم، که 15 روز است، علاوه بر غذاهای مجاز مرحله اول، می‌‌توان مقداری میوه و کربوهیدرات‌‌های خوب مانند غلات اضافه کرد.

در مرحله سوم باید به مقدار محدود غذاهای دیگر را به رژیم غذایی افزود، به طوری که فرد مانند سابق دچار اضافه وزن نشود.

رژیم غذایی قلیایی

این رژیم غذایی که با نام‌‌های رژیم خاکستر قلیایی، اسید قلیایی، خاکستر اسید، نیز نامیده می‌‌شود، بر مبنای اعتقادی است که می‌‌گوید، انواع متفاوت غذاها می‌‌توانند روی توازن PH، بدن تاثیر بگذارند.

طرفدارهای این نوع رژیم غذایی معتقدند که برخی از غذاها موجب اسیدی شدن بدن می‌‌شوند. این رژیم غذایی موجب کاهش وزن و پیشگیری از مشکلاتی مانند آرتروز و سرطان می‌‌شود.

بانیان این رژیم غذایی معتقدند که برخی از غذاها مانند گوشت، گندم، شکر تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده باعث می‌‌شوند بدن اسید تولید کنند و بدن هر چه اسیدی شود، بیشتر گرفتار بیماری‌‌های مختلف می‌‌شود.

از طرفی خوردن غذاهای خاصی که بدن را به سمت قلیایی شدن پیش ببرند، می‌‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات سلامتی را بگیرد.

بنابراین در این رژیم غذایی خوردن میوه‌‌ها، سبزی‌‌ها، سویا، دانه‌‌ها که سطح قلیایی بدن را افزایش می‌‌دهند، توصیه می‌‌شود.

لبنیات، تخم مرغ، گوشت، بیشتر حبوبات و غذاهای فرآوری شده مانند کنسرت‌‌ها و تنقلات ناسالم و همچنین غذاهای آماده، از نوع غذاهای اسیدی بوده و خوردن آنها مجاز نیست.

رژیم غذایی بر اساس گروه خونی

رژیم غذایی گروه خونی، نوعی رژیم غذایی است که بر اساس گروه خون افراد تنظیم می‌‌شود.

براساس نظریه ای، در این نوع رژیم غذایی، نوع گروه خونی مهم ترین عامل در تعیین یک رژیم غذایی سالم است.

بدین ترتیب افراد دارای گروه خونی O، باید از رژیم غذایی سرشار از پروتئین پیروی کنند.

این افراد باید گوشت قرمز کم چرب، مرغ، ماهی و سبزیجات وکمی هم غلات، حبوبات و لبنیات در رژیم غذایی خود بگنجانند.

افراد دارای گروه خونی A، باید رژیم غذایی عاری از گوشت و سرشار از میوه‌‌ها و سبزیجات، حبوبات، بنشن و گندم کامل و به طور کلی خوراکی‌‌های ارگانیک، داشته باشند. این افراد معمولا سیستم ایمنی حساسی دارند.

افراد دارای گروه خونی B، باید از مصرف ذرت، گندم، گندم سیاه، عدس، گوجه فرنگی، بادام زمینی و دانه‌‌های کنجد اجتناب کنند.

گوشت مرغ هم دردسرساز است. بهتر است این افراد از سبزیجات سبز، تخم‌مرغ، گوشت‌‌هایی غیر از مرغ و همچنین لبنیات کم چرب استفاده کنند.

افراد دارای گروه خونی AB، باید روی خوراکی‌‌هایی مانند توفو، غذاهای دریایی، لبنیات و سبزیجات سبز متمرکز شوند.

این افراد مستعد پایین بودن مقدار اسید معده هستند. بنابراین توصیه می‌‌شود که از کافئین، نوشیدنی‌‌های الکلی و گوشت‌‌های دودی پرهیز کنند.

رژیم غذایی خام خواری

در این نوع رژیم غذایی، اجاق گازتان استراحت می‌‌کند، چرا که باید بیشتر از میوه‌‌ها و سبزی‌‌های خام و همچنین دانه‌‌ها مصرف کنید.

این نوع رژیم غذایی بر اساس این تفکر به وجود آمده که حرارت دادن مواد خوراکی، تمام مواد مغذی و آنزیم‌‌های طبیعی موجود در آنها را از بین می‌‌برد.

آنزیم‌‌ها برای هضم غذا و مبارزه با بیماری‌‌های مزمن، ضروری هستند. طرفداران رژیم غذایی خام خواری معتقدند که پختن، غذاها را سمی می‌‌کند.

از طرفی می‌‌گویند، خام خواری، سردردها و آلرژی‌‌ها را درمان می‌‌کند و سیستم ایمنی و حافظه را بهبود می‌‌بخشد. همچنین آرتروز و دیابت را برطرف می‌‌سازد.

در این رژیم غذایی شما مجاز به خوردن سبزی و میوه‌‌های خام، آجیل، دانه‌‌ها و غلات هستید. همچنین می‌‌توانید از برخی از لبنیات پاستوریزه نشده و تخم‌مرغ خام مصرف کنید.

رژیم غذایی "بهترین زندگی"

این رژیم غذایی از ابداعات باب گرین" فیزیولوژیست ورزشی"، زمانی که می‌‌خواست به لاغر شدن اوپرا وینفری-مجری مشهور آمریکایی- کمک کند، است.

اگر می‌‌خواهید لاغر شوید، این رژیم غذایی مناسب است اما این رژیم غذایی با سرعت شما را لاغر نمی‌کند.

آن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که عادات بد غذایی‌تان را تغییر داده و شما را به تدریج در مسیر لاغر شدن قرار می‌‌دهد. این رژیم غذایی سه مرحله دارد:

1- مرحله کودک، که حداقل چهار هفته طول می‌‌کشد و بدن‌تان را با فعال بودن بیشتر آماده کاهش وزن می‌‌کند، سوخت و ساز بدن تان را افزایش می‌‌دهد و در عین حال شما را از شر 6 نوع خوراکی مشکل‌دار، از جمله الکل، نوشیدنی‌‌های پرشکر، غذاهای سرخ شده، نان سفید، ماست وشیر پرچرب و غذاهای حاوی روغن‌‌های هیدروژنه، رها می‌‌کند.

همچنین موجب سوختن کالری بیشتر در بدن تان می‌‌شود.

2- مرحله پیشروی، این مرحله هم حداقل چهار هفته طول می‌‌کشد. میزان فعالیت تان، یک سطح افزایش می‌‌یابد، شما می‌‌توانید دلایل عاطفی که موجب گرسنگی می‌‌شود را بفهمید و دیگر به پرخوری احساسی روی نمی‌آورید.

خوراکی‌‌های پرکالری که کالری اضافی به بدن‌تان وارد می‌‌کنند را به خوبی می‌‌شناسید و میزان مصرف پروتئین در شما به خوبی کنترل می‌‌شود.

3- مرحله بهترین زندگی، سومین مرحله است که فعالیت بیشتری به زندگی تان اضافه شده و شما دیگر خوراکی‌‌های حاوی چربی‌‌های اشباع شده و قند افزوده شده مصرف نمی کنید.

چربی‌‌های ترانس را حذف کرده و خوراکی‌‌های کامل مصرف می‌‌کنید.

رژیم غذایی 17 روزه

این رژیم غذایی به وسیله پزشکی به نام مایک مورنو، معرفی شده و مدعی است که می‌‌تواند به سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی بدن را افزایش دهد.

عامل مهم در این رژیم غذایی شمارش کالری‌‌های مصرفی و همچنین ترکیب‌‌های غذایی‌تان به مدت 17 روز در 4 چرخه است.

در واقع چهار چرخه 17 روزه رعایت مقدار مصرفی مناسب غذا از نظر کالری‌‌های دریافتی به بهبود سوخت و ساز بدن تان کمک کرده و بدین ترتیب چربی‌‌های اضافی بدن‌تان سریع‌تر از بین می‌‌روند.

این رژیم غذایی برمبنای مصرف پروتئین کم چرب، محصولات حاوی آنتی اکسیدان، پروبیوتیک و چربی‌‌های خوب است. در ضمن باید از مصرف شکر، غذاهای فرآوری شده، پرنمک و سرخ کرده پرهیز کرد.

همچنین باید مصرف سبزیجات نشاسته دار و میوه‌‌های پراز قند را به حداقل رساند.

این رژیم غذایی ابتدا با مصرف فقط 1200 کالری در روز شروع می‌‌شود و روی مصرف خوراکی‌‌های حاوی پروتئین بالا، کم چرب و بدون کربوهیدرات تاکید دارد.

در کنار این رژیم غذایی فرد باید روزانه- حداقل 6 روز در هفته- حدود 17 دقیقه ورزش‌‌های قلبی-عروقی و وزنه برداری انجام دهد.

 

برچسب ها: رژیم های غذایی، رژیم غذایی ساحل جنوبی، رژیم غذایی DASH، رژیم های غذایی دنیا، رژیم کاهش فشار خون، رژیم غذایی قلیایی، رژیم غذایی بر اساس گروه خونی، رژیم غذایی خام خواری، رژیم غذایی بهترین زندگی، رژیم غذایی 17 روزه تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز