Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:02

30
مرداد
آیا حذف وعده‌های غذایی منجر به لاغری فرد می‌شود؟

آیا حذف وعده‌های غذایی منجر به لاغری فرد می‌شود؟

گاهی اوقات افراد برای دستیابی به اندام مناسب و کاهش وزن، به یک روش نادرست و حتی خطرناک دست می‌زنند، مثلا یکی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند؟ اما آیا این کار درست است؟

دکتر پیام فرح‌بخش؛‌ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در پاسخ به گزارشگر زندگی‌آنلاین در خصوص اینکه آیا حذف وعده‌های غذایی منجر به لاغری می‌شود؟، گفت: «افرادی که از رژیم‌های غیر استاندارد (رژیم‌هایی که بر اساس رژیم غذایی بشقاب من یا هرم غذایی بنا نشده‌اند)، تبعیت می‌کنند، دچار مشکلاتی خواهند شد».

وی افزود: «در رژیم غذایی استاندارد، ‌فرد باید حتما سه وعده اصلی (صبحانه،‌ ناهار و شام) و سه میان وعده (بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام و در انتهای شب) داشته باشد تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشد و یا به عبارت دیگر، فرد هر دو تا سه ساعت، باید از یک ماده غذایی استفاده کند تا بدن او سوخت و ساز طبیعی خود را داشته باشد و وقتی این وعده‌های متعدد با حجم کم استفاده می‌شوند، کاهش وزن به راحتی اتفاق خواهد افتاد.

گاهی فرد به گمان اینکه لاغر شود به رژیم‌های غیر استانداردی روی بیاورد (به عنوان مثال، شام را حذف کند، یا به جای شام فقط سالاد بخورد)، بر خلاف اینکه ما معتقد هستیم در یک رژیم غذایی سالم، فرد باید دو تا سه گروه از بشقاب من را در برنامه وعده‌‌های اصلی غذایی خود قرار دهد تا آن وعده شکل یک وعده اصلی را به خود بگیرد».

این متخصص تغذیه گفت: «فردی که شام یا صبحانه را حذف می‌کند، ممکن است به این فکر بیفتد که کالری کمتری دریافت می‌کند و باید وزنش کاهش پیدا کند، اما در واقع باید به این عزیزان توصیه کرد که افرادی که یک وعده غذایی را حذف می‌کنند، چون زمان وعده قبلی با وعده بعدی طولانی‌تر خواهد شد، اولا بدن وارد فاز قحطی خواهد شد، یعنی از ذخایر بدنی و پروتئین‌ها استفاده خواهد کرد و عضلات از بین می‌روند.

از طرف دیگر شخص دچار تغییر شرایط عمومی می‌شود. یعنی ولع خوردن پیدا می‌کند و این ولع خوردن باعث می‌شود شخص در وعده بعدی، آن وعده نخورده را عملا جبران کند.

دکتر فرح‌بخش در پایان توصیه کرد: «اگر می‌خواهید رژیم غذایی درستی داشته باشید، به هیچ عنوان وعده اصلی غذایی خود را حذف نکنید».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر پیام فرح‌بخش، در مورد آیا حذف وعده‌های غذایی منجر به لاغری فرد می‌شود؟، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، کاهش وزن، تناسب اندام، لاغر شدن، برنامه غذایی، حذف وعده غذایی، تغذیه صحیح تعداد بازديد: 820 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز