Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 04:11

4
مرداد
تازه های تغذیه ای (1)

تازه های تغذیه ای (1)

تغذیه یکی از عواملی است که در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی افراد نقش بسزایی دارد. در این مقاله به چند مورد از تحقیقات جدید محققان در زمینه تغذیه اشاره می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه تغذیه

 

واكنش افراد بسیار چاق و لاغر به طعم‌ها

در پی بررسی‌های انجام شده محققین دانشگاه كلرادو تشخیص طعم و مزه غذا و نوع عادت‌های فردی در غذاخوردن ما تاثیر دارد.

به عبارتی وقتی شما نتوانید نسبت به طعم‌های مختلف واكنش نشان دهید، ‌ممكن است بسیار چاق و یا بسیار لاغر شوید و دچار اختلال در خوردن شوید این مطالعه اخیراً در مجله اختلالات خوردن منتشر شده در این بررسی قسمتی از مغز كه طعم غذا را تشخیص می‌دهد به غذاهای مختلف و طعم‌های مختلف عكس‌العمل نشان داده و در اثر الگو‌های غیر طبیعی خوردن دچار اختلال گشته.

در تحقیق اخیر، زمان 106 ساله و مشابه آن مورد بررسی قرار گرفت، آنها قسمت كنترل طعم و عطر غذا در مغزشان دچار اختلال شده بود و دیگر تفاوتی بین عطر و یا طعم غذاها قائل نبودند آنها حتی تفاوت آب شیرین و آب معمولی را احساس نمی‌كردند.

دقیقا براساس همین پژوهش می‌توان اختلالات خوردن، چاقی‌های بی‌رویه و یا لاغری‌های شدید را در این قسمت مغز جستجو كرد و چنانچه بتوان به گونه‌ای عادات كرد كه مغز به صورت درست و صحیح خوراكی‌ها و طعم‌های آنها را از هم تفكیك كند می‌‌توان امیدوار بود كه با تغذیه صحیح با چاقی‌ها و لاغرهای مفرط مبارزه كرد شاید تنظیم عطر و طعم غذا بتواند در این مورد به ما كمك كند كه البته باید بیشتر به تحقیق و بررسی در این مورد پرداخت. 

مصرف امگا 3 و كاهش پرخاشگری در كودكان

مصرف امگا 3 در كودكی در یك دوره كوتاه می‌تواند پرخاشگری كودك را كاهش دهد. براساس این گزارش با كمك گرفتن از امگا 3 ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توان شاهد تغییرات جالب و عجیبی در رفتار پرخاشگرانه كودكان بود.

در تحقیقات دانشگاه پنیسیلوانیا آمده است برخی از ناهنجاری‌های رفتاری در كودكان بخصوص اختلالات عاطفی و اجتماعی كودك را می‌توان با اضافه نمودن كلسیم و امگا3 بهبود بخشید.

در این آزمایش تعدادی از كودكان پرخاشگر و جنگجو را به مدت 6 ماه تحت ویتامین و روغن ماهی قرار داده و تعدادی دیگر نخست این درمان قرار نگرفته بودند.

 

پس از بررسی‌های به عمل آمده آن عده از كودكانی از لحاظ عاطفی و اجتماعی كودكانی سخت و ناراحت و نگران بودند و رفتارهای غیر طبیعی و عادی از خود بروز می‌دادند، با استفاده از امگا 3، آرام‌تر و منطقی‌تر شده

براساس این پژوهش، پزشكان و محققین تصمیم گرفتند كه برای مطمئن‌تری در این زمینه انجام دهند، به همین دلیل كودكان را به چند گروه تقسیم كرده، تمامی كودكان دچار اختلالات رفتاری و عاطفی، اجتماعی بودند با گروه‌های مختلف از طریق روش‌های روانشناختی و بازی‌ها و همكاری‌ والدین و غیره كار شد و به گروهی تنها امگا3 و ویتامین‌های مورد نیاز داده شد.

پس از دوره حدوداً سه ماهه متوجه شدند كه به كودكنی كه امگا3 داده بودند، بیشترین نتیجه را داده و البته كودكانی كه در تحت پوشش امگا 3 و دیگر روش‌های تربیتی بودند و توامان مورد بررسی بودند بهتر عمل نموده بود.

شیرین كننده‌های مصنوعی و تاثیر آن بر جنین

بر طبق دانشگاه Monitoba در كانادا، مادران بارداری كه در طول بارداری از شیرین‌كننده‌های مصنوعی استفاده می‌كنند امكان دارد كودكانی با توده بدنی زیاد به دنیا آورده و طفل آنها در دوران كودكی دچار چاقی شدید گردد.

چاقی شدید تقریباً ریشه در تغذیه دوران كودكی دارد و همینطور نوع تغذیه مادر در دوران بارداری، بنابراین گزارش، خوردن قند و شكر زیاد و همچنین استفاده از شیرین كننده‌های مصنوعی هم باعث چاقی و هم باعث ناهماهنگی متابولیسم و سوخت‌وساز بدن می‌گردد و به دنبال آن مشكلات قلبی و عروقی، در بزرگسالی می‌گردد.

بنابراین، نوشیدن، نوشابه‌های با قند مصنوعی ابداً‌ به مادران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا كودك در حدود یك سالگی دچار چاقی مفرط شده و توده بدنی وی با افزایش روبرو می‌گردد.

این تحقیق در دانشگاههای مینه‌سوتا و هاروارد هم به اثبات رسیده است.

فواید كلسیم

براساس تحقیقات دانشگاه نروژ (NTNV) خوردن كلسیم همراه با ویتامین D می‌تواند مانع شكستگی استخوان در خانم‌ها سالمند گردد، اما از طرفی می‌تواند باعث سكته‌های مختلف نیز بشود، لازم به ذكر است كه به دلیل اثرات فوق‌العاده‌ای كه حفظ استخوان‌ها داشته و به خصوص مانع شكستگی در ناحیه لگن می‌گردد، پزشكان توصیه بر استفاده كلسیم همراه با ویتامن D دارند متخصصین معتقدالذكر استفاده متعادل كلسیم همراه با ویتامین D می‌تواند مفید باشد.

زیرا خانم‌ها بخصوص در سنین بالا به شدت در معرض شكستگی استخوان می‌باشند و ضرر آن بیش از نخوردن آن می‌باشد (عدم خوردن كلسیم باعث شكستگی استخوان می‌شود كه اثرات زیانباری بخصوص در سالمندان زن دارد) بر اساس تحقیقات دانشگاه نروژ و همینطور دانشگاه اسلو، خانم‌های بالای سن 65، باید روزانه 1000 میلی‌گرم كلسیم دریافت نمایند، پزشكان معتقدند، انواع سكته‌ها نیز می‌تواند با خوردن كلسیم به وجود آید كه البته با توجه به نظر پزشك می‌توان تصمیم درست گرفت، دانشمندان در پی كشف مكمل غذائی غیر از كلسیم می‌باشند.

زیرا هر چند مكمل كلسیم بسیار سودمند می‌باشد و مانع شكستگی استخوان می‌باشد، اما ریسك حمله قلبی، سكته مغزی نیز به همان اندازه می‌تواند به وجود آید، تحقیقات در این زمینه هنوز هم ادامه خواهد داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم -تازه های تغذیه ای- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیرین کننده های مصنوعی، فواید کلسیم، چاقی و واکنش به طعم ها، لاغری و واکنش به طعم ها، تغذیه و پرخاشگری کودک، فواید امگا 3، تازه های تغذیه تعداد بازديد: 578 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز