Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:08

22
تیر
تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه (2)

تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه (2)

بخش دوم- چگونگی تغذیه تکمیلی در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. در این مقاله با طرز تهیه غذای كمكی نوزادان زیر یکسال و نیز آموزش زمان آن آشنا می شوید.

 

برای یادگرفتن جویدن غذا و تجربه غذا خوردن با دست، مواد غذایی مانند بیسكویت ساده را می‌شود به كودك داد.

ماه یازدهم و دوازدهم: شیر مادر + 5 وعده غذا

مانند ماه‌های قبل ابتدا شیر مادر و بعد غذای كمكی به كودك بدهید. بعد از یازده ماهگی انواع میوه و همچنین ماهی توصیه می‌شود. البته قبل از دادن ماهی اول تیغ‌های آن را به دقت بگیرید تا خطر خفگی برای كودك ایجاد نشود.

از پایان یازده ماهگی كم‌كم كودك را به غذای خانواده عادت دهید. تنوع غذایی كودك را نیز بیشتر نمایید. برای این كار به توصیه‌های زیر عمل كنید:

-‌  برای وعده صبحانه غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج و تخم مرغ تهیه كنید.

- برای میان وعده صبح و یا عصر، به كودك آبمیوه، میوه و یا بیسكویت ساده بدهید.

- برای وعده ناهار یا شام از انواع سوپ، كته، پوره و یا ماكارونی استفاده كنید.

خوردن چه مواد غذایی برای كودك تا یك سالگی غیرمجاز است؟

- غذاهایی كه پروتئین آنها ایجاد حساسیت می‌كند (مانند شیر گاو، سفیده تخم مرغ و پنیر).

- میوه‌هایی كه به دلیل حساسیت و یا احتمال گیركردن در گلوی كودك و خفگی، مشكل ایجاد می‌كنند (مانند انواع توت (توت سفید، توت فرنگی، شاه‌توت و تمشك)، آلبالو، گیلاس، خربزه، كیوی و انگور).

- تنقلاتی كه مصرف آنها به دلیل حساسیت و یا احتمال خفگی برای كودك زیر یك سال ممنوع است (مانند بادام زمینی و كشمش).

- مصرف عسل هم برای كودك كمتر از یك سال توصیه نمی‌شود، چون احتمال مسمومیت وجود دارد.

نكاتی در مورد رفتار والدین هنگام غذاخوردن كودك:

یكی از نگرانی‌هایی كه مادران هنگام تغذیه تكمیلی كودكان ممكن است با آن مواجه شوند، بی‌اشتهایی و تمایل نداشتن كودك به غذا خوردن می‌باشد، این در حالی است كه اغلب اوقات فرزندشان از رشد نسبتاً خوبی هم برخوردار است. باید دانست دلیل بی‌اشتهایی بعضی از كودكان، خوردن مكرر مواد غذایی مثل بیسكویت، موز یا میوه‌های دیگر در فواصل بین وعده‌های غذایی است، بنابراین موقع خوردن غذای اصلی تمایلی به آن نشان نمی‌دهند و مادر تصور می‌كند كه بی‌اشتها شده‌اند.

به همین دلیل بعضی از مادران در مورد غذا خوردن فرزندشان از رفتارهای نادرستی مانند التماس كردن، پرت كردن حواس كودك موقع غذاخوردن (مثل تماشای كارتون)، جایزه دادن، تهدید كردن، به اجبار غذا دادن و یا دادن هر غذایی كه كودك اراده كند(كودك‌سالاری) استفاده می‌كنند. همانطور كه گفته شد هیچ كدام از روش‌های ذكر شده، درست نیست.

باید دانست چون كودكان درك درستی از زمان ندارند، در بسیاری اوقات عجله‌ای هم برای غذا خوردن ندارند و همین امر ممكن است مادر را به این فكر بیندازد كه كودك بی‌اشتها شده و كم غذا می‌خورد، در حالی كه بازی كردن با غذا، رفتار طبیعی كودك برای درك محیط اطراف است.

برای ایجاد تجربه‌ای شیرین و دلچسب از غذا خوردن دركودك و آرامش خاطر مادر، بهتر است تاحد امكان از داشتن وسواس برای غذا خوردن كودك، تلاش بیش از حد برای برقراری نظم و انضباط موقع غذا خوردن و نشان دادن اضطراب زیاد مادر، پرهیز شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه تكمیلی چقدر و چگونه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر مادر، تغذیه با شیر مادر، خواص شیر مادر، جویدن غذا در نوزادان، نوزاد و غذای کمکی، فرنی، شیربرنج تعداد بازديد: 616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز