Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:35

18
اردیبهشت
دانستنی‌های تغذیه (2)

دانستنی‌های تغذیه (2)

گاهی اوقات سینوزیت موجب سردرد شدید می‌شود. به‌ویژه هنگامی كه سینوس‌های بین دو چشم ملتهب شده باشند.

 

محدود نمودن دریافت سدیم به 500 میلی‌گرم در روز نیازمند توجه زیاد به سدیم موجود در مواد غذایی می‌باشد. در این بیماری غذاهای تازه باید بدون نمك تهیه شوند و در غذاهای پخته نیز میزان سدیم مصرفی باید محدود باشد. محصولات تجاری هم باید بدون سدیم باشند.

نتیجه عدم توجه به محدویت سدیم با توجه به سن بسیار متفاوت است. نوزادانی كه سدیم دریافتی آنها محدود نشده است، دچار اختلال در رشد، دهیدراتاسیون و عقب‌ماندگی ذهنی می‌‌شوند و كودكان و نوجوانانی كه سدیم دریافتی آنها محدود نشده، دچار اختلال رشد و یا افزایش وزن زیاد می‌شوند و در بزرگسالان نیز موجب بزرگ شدن مثانه، بزرگ شدن حالب و هیدرونفروز خواهد شد.

اهداف تغذیه درمانی در دیابت بی‌مزه نفروژنیك، جلوگیری از اثرات ثانویه این بیماری و رشد طبیعی بدن می‌باشد.

نوزادان و كودكان برای اینكه در این بیماری نیز دارای رشد طبیعی باشند، به فرمولاها، غذاها، میوه‌ها و سبزی‌های حاوی سدیم محدود نیاز دارند.

ضروری است كه همه افراد برچسب روی مواد  غذایی را بخوانند و از مصرف افزودنی‌هایی كه در تهیه آنها نمك به كار می‌رود، اجتناب كنند.

همچنین در این افراد باید دریافت مایعات نیز با توجه به وضعیت آنها تنظیم شود.

تغذیه‌درمانی در سینوزیت

سینوس یا حفرات سینوسی فضاهای خالی در استخوان‌های صورت می‌باشند. هنگامی كه این فضاها از هوا پر شوند، دچار عفونت می‌شوند كه به این وضعیت سینوزیت می‌گویند.

سینوزیت معمولاً در اثر سرماخوردگی یا عفونت‌های سیستم تنفسی ایجاد می‌گردد. اگر سینوس‌ها به‌جای هوا پر از موكوس شوند، موجب رشد باكتری نیز می‌شوند. به‌طور كلی باكتری‌ها در بدن وجود دارند، اما در هنگام ضعف سیستم ایمنی بدن این باكتری‌ها چندین برابر سریع‌تر موجب عفونت می‌شوند.

علامت اولیه این بیماری احساس درد در ناحیه پیشانی و سردرد می‌باشد. علایم درد در این بیماری بستگی به سینوسی كه تحت تأثیر قرار می‌گیرد دارد و می‌تواند شامل دندان‌درد، درد در قسمت گیجگاهی (شقیقه) و یا درد در ناحیه زیر چشم باشد.

گاهی اوقات سینوزیت موجب سردرد شدید می‌شود. به‌ویژه هنگامی كه سینوس‌های بین دو چشم ملتهب شده باشند.

تغذیه‌درمانی

داشتن یك رژیم غذایی متعادل در این بیماری دارای نقش مؤثری می‌باشد. غذاهایی كه موجب تقویت سیستم ایمنی و حمله به باكتری‌ها می‌شوند، بسیار مفید هستند:

1-‌ غذاهای غنی از ویتامین C: این غذاها دارای خواص آنتی‌اكسیدانی می‌باشند و موجب مقاومت بدن در مقابل بیماری می‌شوند و علایم و مدت زمان بیماری را كاهش می‌دهند.

در مطالعات بسیاری كاهش التهاب مخاط سینوسی به علت خواص آنتی‌هیستامینی آن اثبات شده است. میوه‌ها به‌ویژه مركبات (پرتقال، لیمو و ...) و سبزی‌ها به‌ویژه سبزی‌هایی كه دارای برگ سبز تیره هستند (مانند اسفناج، برگ چغندر و كاهو) غنی از ویتامین C می‌باشند.

2-‌ غذاهای غنی از ویتامین A: ویتامین A به فرم بتا-كاروتن در غذاهای گیاهی وجود دارد كه دارای خواص آنتی‌اكسیدانی نیز می‌باشد. این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های سیستم تنفسی (مانند گلودرد، سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت و برونشیت) می‌شود.

غذاهای گیاهی كه به رنگ نارنجی، قرمز یا زرد می‌باشند (به‌ویژه هویج، اسفناج، سبزیجات و گرمك) حاوی بتا-كاروتن هستند.

3- غذاهای غنی از ویتامین B: این ویتامین نیز موجب بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن می‌شود. غلات كامل مانند گندم، برنج، جو و لیگام‌ها مانند حبوبات، سویا و مغزها (مانند گردو و بادام) منابع خوب این ویتامین هستند.

4-‌ غذاهای غنی از ویتامین E: ویتامین E دارای خواص آنتی‌اكسیدانی بسیار زیادی است. روغن‌های گیاهی بهترین منبع این ویتامین هستند.

5- غذاهای غنی از امگا- 3: ماهی‌های چرب مانند تون، ساردین و ماهی كاد غنی از این ویتامین می‌باشند. این اسید چرب همچنین دارای خواص ضدالتهابی است و موجب كاهش التهاب سینوس می‌شود.

بهتر است غذاهایی كه موجب ایجاد آلرژی در افراد می‌شوند و نیز غذاهای دارای افزودنی‌ها، با احتیاط مصرف شوند و یا مصرف آنها محدود گردد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- دانستنی‌های تغذیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سینوس، دهیدراتاسیون، عقب‌ماندگی ذهنی، سدیم مصرفی، هیدرونفروز، دیابت بی‌مزه نفروژنیك، تغذیه‌درمانی در سینوزیت تعداد بازديد: 474 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز