Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 00:41

7
اردیبهشت
بررسی ارتباط تغذیه با هوش (4)

بررسی ارتباط تغذیه با هوش (4)

همه گیاهان از جمله میوه‌ها و سبزیجات كه حاوی انواع ویتامین‌ها، املاح، قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها هستند، برای انسان ضروری می‌باشند.

 

وی در خصوص مواد مغذی مفید در تقویت فعالیت‌های فكری افزود: «تقریبا تمام مواد مغذی به‌گونه‌ای در عملکرد ذهنی نقش دارند، اما شاید بتوان بر اساس پژوهش‌های فراوانی که از دیرباز تاکنون انجام شده، به نقش قابل توجه ید، آهن، روی، ویتامین‌های A، D، C و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیداتیو و پروتئین کافی در رژیم خوراکی و به‌ویژه در دوران رشد، اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌های گروه B با تاکید بیشتر اشاره کرد.

بنابراین تمام غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند بسیار اهمیت دارند و از آنجا که یک غذای خاص و گروه غذایی حاوی تمامی این مواد مغذی نیست، بهترین و مهم‌ترین توصیه این است که تمامی افراد در تمام گروه‌های سنی سعی كنند تمام گروه‌های اصلی غذایی در برنامه روزانه آنها وجود داشته باشد».

دكتر وفا افزود: «هر گونه اختلال خوراکی که در تعادل و کفایت تغذیه‌ای ایجاد شود، علاوه بر جسم و حتی در بسیاری از موارد پیش از اثر گذاری بر جسم، بر روح و ذهن اثر نامطلوب دارد. این مشکلات از اختلال در تمرکز ذهنی، افسردگی و تغییر حالات روحی- روانی شروع می‌شوند و می‌توانند حتی بر بهره هوشی اثر بگذارند و نهایتا منجر به ضایعات جدی آناتومیکال در مغز شوند.

البته همانطور که پیشتر اشاره شد، زمان وقوع این اختلالات نیز بسیار اهمیت دارد. از طرفی مصرف بیش از حد برخی از خوراکی‌ها نیز می‌تواند بر عملکردهای مغزی اثر نامطلوب داشته باشد، مثل فرآورده‌های تخمیری، خوراکی‌های بسیار شور و بسیار چرب و الگوی غذایی بسیار پر پروتئین در طولانی مدت. مصرف نوشیدنی‌های مدر و الکل نیز به‌دلیل ترکیبات خاص آنها و به‌دلیل ایجاد کم‌آبی (دهیدراتاسیون)، به‌شدت بر عملکرد مغزی اثر سوء دارد».

دكتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ دكترای تخصصی فارماكوگنوزی و استاد دانشكده داروسازی دانشگاه تهران نیز در مورد گیاهان موثر در تقویت هوش عنوان نمود: «همه گیاهان از جمله میوه‌ها و سبزیجات كه حاوی انواع ویتامین‌ها، املاح، قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها هستند، برای انسان ضروری می‌باشند، چون مهم‌ترین منابع تأمین این مواد گیاهان هستند، ولی درصد مواد موجود در گیاهان متفاوت است.

در این میان اصولاً دانه‌های گیاهی و خشكبار از جمله پسته، گردو، فندق، بادام، بادام‌زمینی، بادام هندی و نخودچی به اضافه دانه‌هایی از جمله عدس، گندم، لوبیا، باقلا و نخود از میزان بالایی املاح از جمله آهن، روی، منگنز، منیزیوم، كلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر و.... برخوردارند و به‌خصوص این مواد دارای فسفر بالاتری نسبت به گیاهان دیگر می‌باشند. این فرآورده‌ها در عملكرد اعصاب، مغز و حافظه نقش اساسی دارند و می‌توان گفت مصرف آنها می‌تواند در بهتر نمودن وظایف آنها نقش داشته باشد».

وی افزود: «با توجه به اینكه كودكان در دوران جنینی از خون و پس از تولد از شیر مادر استفاده می‌كنند، لذا تغذیه مادر در سلامت كودك تأثیر بسزایی دارد. مصرف كلیه فرآورده‌های گیاهی ذكرشده در بالا در دوران بارداری در حد لازم ضروری می‌باشد.

باید در نظر داشت كه همیشه باید حد اعتدال را در همه موارد در نظر گرفت و به‌خصوص از مواد متنوع استفاده نمود، چون هر گیاه دارای درصد متفاوتی از مواد است كه با مصرف تعدادی از آنها همه مواد مورد احتیاج به بدن می‌رسد. مصرف لبنیات و به‌خصوص شیر نیز در دوران بارداری و مخصوصاً در دوران شیردهی برای تأمین مواد مورد احتیاج جنین، كودك و مادر ضروری می‌باشد».

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی ارتباط تغذیه با هوش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دهیدراتاسیون، مواد مغذی مفید، تقویت فعالیت‌های فكری، عملکرد ذهنی، اختلال خوراکی، آناتومیکال تعداد بازديد: 485 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز