Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:47

28
فروردین
رژیم درمانی قبل از بارداری (2)

رژیم درمانی قبل از بارداری (2)

چاقی در زنان باردار احتمال ابتلا به فشار خون و دیابت بارداری، سقط و زایمان پرخطر را افزایش می‌دهد.

 

به کلیه خانم‌هایی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود از مصرف سوسیس، کالباس و غذاهای فرآیند شده به جهت وجود نیترات سدیم و نگهدارنده‌ها جدا پرهیز کنند. لازم است بدانید اثرات سوء این مواد بر روی ژن‌ها می‌تواند حتی تا بعد از چند نسل باقی بماند.

مصرف ماهی دریا نیز به جهت امکان آلودگی با جیوه قبل و در حین بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود، گرچه گنجاندن ماهی که در آب سالم پرورش یافته باشد بسیار بسیار مناسب است».

گرچه گیاهخواری انواع متعدد دارد، ولی خانم‌های گیاهخواری كه از شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز در رژیم غذایی خود استفاده می‌كنند یا به عبارت دیگر Lacto-ovo vegetarian هستند، به دلیل اینكه از منابع حیوانی پروتئینی نیز در رژیم غذایی خود استفاده می‌كنند در مقایسه با خانم‌هایی كه گیاهخواری محض دارند افزایش نیاز به پروتئین خود را بهتر می‌توانند تأمین كنند و نتیجه بارداری مطلوب‌تری نیز خواهند داشت.

به‌طور كلی نیاز بدن به ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، آهن و مواد معدنی در طی دوران بارداری افزایش پیدا می‌كند و از آنجایی كه رژیم‌های گیاهخواری محض به تنهایی نمی‌توانند احتیاجات بدن زن باردار را در طی بارداری فراهم كنند، لذا با تدوین یك برنامه غذایی مناسب و علمی توسط متخصصین تغذیه و رژیم‌درمانی در كنار استفاده از مكمل‌های غذایی می‌توان از رژیم‌های غذایی گیاهی حتی در دوران بارداری نیز بهره گرفت».

دكتر سیدعلی كشاورز؛ متخصص تغذیه، در پاسخ به این سوال كه تغذیه قبل از بارداری چه تأثیری بر جنسیت می‌گذارد، اظهار داشت: «تغذیه از طریق تغییر ph رحم با استفاده از یون‌ها می‌تواند در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشد».

وی افزود: «وقتی بخواهیم جنسیت پسر باشد، مادر باید لبنیات و مواد غذایی حاوی كلسیم را به‌طور كامل حذف نماید. در مقابل مواد غذایی حاوی پتاسیم و سدیم مثل انواع میوه‌جات و غذاهای شور را مصرف كند. یكی دیگر از مواد غذایی كه نقش موثر و تعیین‌كننده بر جنسیت دارد، مصرف روغن مایع و روغن‌های حاوی امگا-3 است كه شانس پسردار شدن را بالا می‌برد».

دكتر كشاورز با بیان اینكه رژیم غذایی باید حداقل دو ماه و دو پریود قبل از بارداری آغاز شود تصریح كرد: «براساس تحقیقاتی كه در كانادا انجام شده است ثابت شده اگر برنامه غذایی دقیق و درست تنظیم شود، شانس اینكه با رژیم بتوان جنسیت جنین را تعیین كرد تا 80 درصد  امكان‌پذیر است. این مسأله در تحقیقات حیوانی به جز خوك اثبات شده است و نشان داده شده كه با رژیم می‌توان روی یون‌ها اثر گذاشت».

وی ادامه داد: «همچنین در تحقیقاتی كه بر روی خانواده‌های با مشكل وراثتی در كانادا انجام شد، ثابت گردید كه با استفاده از رژیم غذایی می‌توان نوع جنسیت را تعیین نمود و از تولد آن نوع جنسیتی كه می‌تواند مبتلا به بیماری باشد جلوگیری كرد».

لادن گیاهی؛ دانشجوی دكترای تغذیه دانشگاه وین، در مورد وزن قبل از بارداری مادر گفت: «سلامت و تکامل جنین به وضعیت سلامت سلولی که در زمان لقاح اسپرم و تخمک تشکیل می‌شود بستگی دارد و بدون شک وضعیت تغذیه مادر از مدت‌ها قبل از بارداری از عوامل اثرگذار بر سلامت این سلول و تکامل جنین در دوران بارداری است.

وجود ذخایر کافی مواد مغذی قبل از شروع بارداری برای داشتن وضعیت تغذیه مطلوب در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. مادری که فاقد ذخایر کافی مواد معدنی (خصوصا آهن و کلسیم) و ویتامین‌ها است به سختی می‌تواند حتی با اصلاح تغذیه در دوران بارداری این کمبودها را جبران کند.

علاوه بر آنکه نیاز بسیاری از مواد مغذی در دوران بارداری افزایش می‌یابد، عدم وجود مقدار کافی آنها در زمانی که مادر هنوز از بارداری خود مطلع نیست، می‌تواند اثرات غیر قابل بازگشتی بر تکامل جنین داشته باشد.

به عبارت دیگر گرچه وزن‌گیری ناکافی مادر و تغذیه نامناسب او در اواخر بارداری، كاهش رشد جنین و تولد نوزاد كم وزن را به دنبال خواهد داشت، اما وجود سوءتغذیه در اوایل بارداری، موجب بروز نقایص جدی جسمی و ذهنی می‌شود، بنابراین رعایت رژیم غذایی متعادل و متنوع از ماه‌ها قبل از بارداری و همچنین رسیدن به وزن ایده‌آل قبل از اقدام به بارداری ضرورت دارد.

به خانم‌هایی که دارای BMI بالای 30 هستند اکیدا توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری نسبت به کاهش وزن خود تحت نظر متخصص تغذیه اقدام نمایند و با کاهش حدود 3 الی 4 کیلوگرم وزن در هر ماه، بدون آنکه ذخایر مواد معدنی و ویتامینی خود را از دست بدهند، وزنشان را به وزن ایده‌آل نزدیک نمایند.

چاقی در زنان باردار احتمال ابتلا به فشار خون و دیابت بارداری، سقط و زایمان پرخطر را افزایش می‌دهد. همانطور که اضافه وزن زیاد مادر می‌تواند خطر تولد نوزاد با وزن بالا (بالای 4 کیلوگرم) را داشته باشد، کمبود وزن مادر قبل از بارداری نیز خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد زیر وزن طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

به‌علاوه مادرانی که دارای BMI زیر 19 هستند، به احتمال زیاد فاقد ذخایر کافی بسیاری از ریزمغذی‌ها هستند، بنابراین توصیه آن است که BMI خانم‌ها قبل از بارداری بین 20 تا 24 باشد».

وی در خصوص مواد مغذی مورد نیاز مادر قبل از بارداری توصیه نمود: «باید با انجام آزمایش CBC و اندازه‌گیری فریتین سرم، نسبت به وضعیت مناسب ذخایر آهن اطمینان حاصل شود. دریافت

1200 میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق مصرف3  واحد منابع لبنی و سبزیجات برگی سبز رنگ از قبل از بارداری توصیه می‌شود.

 اسید فولیک مهم‌ترین ویتامینی است که باید چند ماه قبل از بارداری به صورت مکمل (400 میکروگرم در روز) دریافت شود. ضرورت دریافت این مکمل جهت کاهش خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی، رشد و تکامل صحیح جنین، کاهش خطر سقط، زایمان زودهنگام و تولد نوزاد کم وزن اثبات شده است.

مکمل ویتامین A با نام آکیوتان که دوز IU 10000 این ویتامین است و برای درمان آکنه استفاده می‌شود، باید حتما 3 ماه قبل از بارداری قطع گردد، زیرا دریافت دوز بالای این ویتامین باعث بروز نقایص جنینی می‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- رژیم درمانی قبل از بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- رژیم درمانی قبل از بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، تعیین جنسیت، گیاهخواری دوران بارداری، رژیم درمانی دوران بارداری، تغذیه قبل از بارداری، برنامه غذایی دوران بارداری، سلامت و تکامل جنین، وضعیت سلامت در دوران بارداری، چاقی در زنان باردار تعداد بازديد: 690 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز